Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Segt med Dual Core?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag fick i dagarna en ny arbetsburk. PowerMac Dual Core 2.66mhz, 1GB Ram. och Tiger. Men den är seg som sirap. Varenda moment jag gör har en lång tidsfördröjning vid varje musklick, t.ex. öppna en mapp, flytta någon fil från skrivbordet till papperskorgen, o.s.v. Det är t.o.m. ca 10 sekunders väntetid innan ens "badbollen" behagar att dyka upp...

När det gäller programvaror, så har jag installerat CS1 och 2 samt Office-2004.

Jag har kört med Mac i 17 år, men aldrig upplevt något så här segt.

Någon som känner igen problemet?

starta terminalen, skriv top och slå retur så kommer alla processer att listas och det visar hur mycket kraft de tar. Troligen är det Finder som bråkar och i så fall kan du testa med att flytta nedanstående fil till skrivbordet

/Users/din hemkatalog/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

Starta sedan om datorn. Om problemet är löst så kan du sedan kasta filen, om inte kan du flytta tillbaka den.

Om problemet kvarstår kan du prova att ladda hem gratisprogramvaran Onyx, som ger dig ett enkelt sätt att radera diverse cache-filer så att de byggs upp på nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-07 10:37

Två saker som i och för sig inte förklarar segheten helt och hållet. Först har du ganska lite minne, speciellt om du använder Adobe-program.

Andra saken är att du kör CS1 som inte är optimerad för Intel-maccar (antar att du har det då 2.66 inte fanns som Power Mac/PPC även fast du skriver Power Mac).

När datorn segar, gå in i Program/Verktygsprogram/Aktivitetskontroll ochtitta under systemminne, speciellt då "Sidor in/ut:" har du mycket "ut" betyder det enkelt förklarat att din dator inte har tillräckligt med RAM-minne.

Om så är fallet så är mitt råd att köpa mer minne och uppgradera till CS3. Jobbar du med det är det väl investerade pengar.

1
Bevaka tråden