Leveranstider/Priser Applestore

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-05 17:36

Hej,

Detta blir min första Apple dator, innehar ett par ipods från tidigare och har under en längre tid vart intresserad av Apples produktsortiment.

Fick mail om att "Your Apple order is being processed" idag.

Blev ju glad förstås, men blev föga imponerad av följande:

How long will my order take?

Estimated dispatch date:12 Jul, 2007.

Estimated Delivery:23 Jul, 2007 - 24 Jul, 2007. 

Beställde en mini-DVI adapter i samma veva, därav la de på 5 dagar på build time:n
Om jag hade lagt till den i korgen efter att jag redan hade min MB där så hade build time:n troligen vart 24h.

En leveranstid på 11-12 dagar till norden? eh? De flyger ju MPB's till USA på 2-3 dagar, what gives ? (jag vet att tiderna är uppskattade så de kan iofs ändra)

Priserna då, är studerande så jag fick redan rabatt på priset och klagar int på det.

Märkte idag att man betalar nån Euro/Krona mer ifall man lägger till mini-DVI adaptern i MB beställningen. Den är alltså billigare ifall man köper den "skillt". (gäller endast edu-store:n)

I övrigt väntar jag med iver på min första Mac

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-07 18:42

ok,

fick precis ett mail med innehållet

Your order was shipped on 07.07.2007, 
and we expect your order to be delivered to your
shipping address on or before 18.07.2007. 

blev positivt överaskad iaf
Så jag får ta tillbaks lite av kritiken jag riktade mot leveranstiderna.

Väntar fortfarande med spänning på min macbook

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-07 20:02

Tyvärr tar det rätt lång tid från Apple, dels levereras grejerna från tex. Cork i Irland eller andra skumma ställen. Undra om inte din book tar vägen förbi Shanghai eller kommer därifrån?
Fick själv min Mac pro dagen innan lovad leveransdag.
Din stora dag kan bli 17e med lite tur
Skulle du beställt via dustinhome och dom haft den på lager så hade du haft den dagen efter.
Går naturligtvis inte att custom bygga den vägen, där kommer Apple in istället.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-07-10 12:08

Macbook och Macbook Pro sätts ihop i Kina, Mac mini i Tjeckien och iMac i Irland. Standard modeller finns oftast i lagret i Holland. Såfort du gör en ändring i konfigruationen så blir det från fabrik.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-10 16:31

Det mest störande dock är att apecode inte vill vara kompis med mitt tracking nummer, den ger mig ett litet "feil ved nedlasting" som error och har gjort det nu i 3 dagar... typiskt!

Har sett att beställningar som skeppades den 7:nde har börjat anlända till EDC idag.
Man kan ju alltid hoppas

Visste redan att den skeppas från Shanghai när jag gjorde beställningen, så inga problem med det.

Skeppningen tar lite tid eftersom datorn först ska från fabriken till Shanghai. Där kan det dröja någon, eller några dagar innan det finns plats på planet till Holland. I Holland ska datorn lastas om går vanligtvis med bil till lämplig hub i Sverige där den sedan lastas om igen för att skickas till närmaste utkörningsterminal. Det kan säkert finnas ytterligare något stopp däremellan som jag inte känner till.

Tänker man på hur datorn färdask, och hur många som dagligen skickas från fabrikerna till kunder, är det nästan förvånande att det inte tar längre tid och att så få maskiner hamnar på irrvägar.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-11 18:51

Apecode tracking började fungera tidigare idag och som jag hoppades så anlände mitt paket också med resten av klungan till EDC den 10:nde.

Kollade precis speditörernas hemsidor också för möjliga svar om vem som tar hand om min försändelse, eftersom apples tracking-sida inte uppdaterats med info om Assigned Carrier.

Det gav utdelning och det verkar vara UPS som tar hand om försändelsen.

Gissar på leverans måndag-tisdag nästa vecka

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-15 23:30

jahapp, en liten update om någon är intresserad av leveranstiderna.

UPS hämtade paketen i Eindhoven i NL runt 21.30 på onsdagen, de kördes sedan raskt över till Herne-Boernig i Tyskland dit de anlände ca 23:30.

Båda paketen fick EXPORT SCAN som senaste inlägg på deras händelser vid 0:20 på torsdagsmorgonen, men där har det stannat.

Så av vad man kan tolka så väntar försändelserna på att bli flugna från tyskland( lite tråkigt att inget hände på torsdag och fredag, men de har säkert sina orsaker )

Leverans på tisdag hoppas jag att de håller.

• Medlem
  • International user
  • 2007-07-17 08:50

WOOT,

Idag kom den, klockan 8:55 skrev jag under och tog emot paketen.

Superb service säger jag bara. UPS-gubben ringde lite över 7 imorse och undrade vart jag ville att paketen skulle levereras, fast jag angivit min hemadress som leveransadress.

Fr.o.m nu skriver jag mina trådar i iBook & Macbook forumet.

JOY!!

(bara ca 5h kvar av arbetsdagen )

Senast redigerat 2007-08-30 00:00
1
Bevaka tråden