Apple Store eller fysisk butik?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Vad är det att föredra, att köpa datorn på Apple Store (apple.com/swedenstore), eller i en fysisk butik? Det känns som att det är smidigare att köpa datorn i en fysisk butik, ifall man stöter på problem och måste lämna in datorn på service. Sen så slipper man ju vänta på datorn och allt vad det innebär.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-03 23:59

Du har sagt det själv, precis så ligger det till. Ska du specialkonfigurera mycket beställer du självfallet på nätet, men om du är nöjd med standardkonfigurationerna som redan finns är det ju enklare att bara gå och köpa datorn.

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-07-04 10:08

Fast specialkonfigurera kan man väl även göra i butik, eller?

boris91: Sant.

Nadsat: Det går säkert, men då kommer butiken säkert ta ut en löjligt hög uppgraderingsavgift, om du inte gör det själv.

Vilken butik är den "bästa" då? Jag är mest intresserad av att kunna få snabb och vettig support, priset brukar ju inte skilja sig överdrivet mycket. Bor i Stockholms området.

Ursprungligen av multi:

boris91: Sant.

Nadsat: Det går säkert, men då kommer butiken säkert ta ut en löjligt hög uppgraderingsavgift, om du inte gör det själv.

Hos de flesta Appleåterförsäljare kan du räkna med att få exakt samma pris som på AppleStore.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-09 13:08

Angående studentrabatter:

Om man går direkt genom apples sida så kostar den billigaste MB idag 9395:-
Men om man går genom csn-kortet.se som iofs länkar en vidare till applestore kostar samma MB: 8995:-

Varför denna skillnad? klart mer värt att köpa genom csn-kortet då än att gå till en fysisk butik. Eller?

http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?nav=katalog&id_rabatt_Nationell=35&CategoryID=13&id_meny=103

Skiljer ju ändå nästan 1000 kr. =p
//Alex

Ursprungligen av djdisc:

Angående studentrabatter:

Om man går direkt genom apples sida så kostar den billigaste MB idag 9395:-
Men om man går genom csn-kortet.se som iofs länkar en vidare till applestore kostar samma MB: 8995:-

Varför denna skillnad? klart mer värt att köpa genom csn-kortet då än att gå till en fysisk butik. Eller?

http://www.csn-kortet.se/rabatter_nationella.asp?nav=katalog&id_rabatt_Nationell=35&CategoryID=13&id_meny=103

Skiljer ju ändå nästan 1000 kr. =p
//Alex

Varför denna skillnad? Har du noterat att du bara får 7300 kr varje månad av CSN? Det räcker inte långt om du ska köpa en bärbar dator. Anledningen till att man bör överväga att köpa datorn i en fysisk butik är, som det står längre upp i tråden, att man kan få mycket bättre service än om du handlar datorn på Apple Store.

Säg att du köper datorn hos Apple Store. Datorn börjar bete sig konstigt. Du ringer Apple och kommer fram att det är bäst att skicka datorn till Apple i Holland(?) för felsökning. Apple felsöker datorn och kommer fram till att det inte är något fel på datorn. Du åker på en mumsig frakt- och felsökningsavgift och får tillbaka en dator som beter sig konstigt. Om du hade handlat datorn i en fysisk butik hade personalen i butiken tagit beslutet att den varit ok/kass direkt, och du hade sparat både tid och pengar. Det verkar även som en del butiker har studentrabatt, även om den inte är lika hög som hos CSN/Mecenat.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-11 08:10

Jag känner mig dock väldigt säker på ten tekniska sidan utav datorn. Har tillräckligt med kunskap för att felsöka själv. För den som inte är så inbiten i teknikvärlden kan det då Möjligtvis löna sig at köpa i en fysisk butik. Jag skulle väl aldrig skicka in den om det inte var fel på den? Det påståendet är bara orealistiskt.

1000 kr billigare är mer än väl för att överväga att köpa genom csnkortet. Om det skulle vara fel på datorn så täcks det av garantin. Intre som at jag inte vet hur man hanterar den.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-04 19:03

Humac i Västermalmsgallerian är bra, och tydligen så har Macoteket blivit bra den också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 19:05

Jag gillar Humac i Västermalmsgallerian, köper till och med alla burkar till jobbet av dom.

/Tangen

Jag gillar fysiska butiker, så finns det en person som ansvarar för försäljningen. Vill man att det skall finnas någon som man kan gå och fråga så får man ju köpa från dem också. Men det får ju inte vara rena klantar, då kan man lika gärna köpa på nätet.

Stockholmsbutikerna har jag just ingen erfarenhet av. Här i stan har det tidigare funnits Macar i ett par köplador (Siba, OnOff och City/Power), men de sålde ju s.a.s. bara pappkartonger så det var pinsamt att gå dit, de hade inte inte en susning om vad de sålde. Då gick man hellre till Gothia, de visste vad de sålde och det var inte dyrare alls. Tyvärr säljer de inte hårdvara längre.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2007-07-07 12:49

Hur fungerar det med studentrabbater osv i en fysisk butik?

Studentrabatten på Apple Store gäller inte i vanliga butiker. Däremot kan en enskild butik ha en egen studentrabatt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2007-07-07 17:35

Japp, Office i Karlstad har studentrabatt. Kanon för mig.

Ursprungligen av multi:

Hej. Vad är det att föredra, att köpa datorn på Apple Store (apple.com/swedenstore), eller i en fysisk butik? Det känns som att det är smidigare att köpa datorn i en fysisk butik, ifall man stöter på problem och måste lämna in datorn på service. Sen så slipper man ju vänta på datorn och allt vad det innebär.

butik!
På humac får man dessutom en allriskförsäkring+garanti i 3år om man är student!!! Går att köpa oxå... (billigare än apple care!!!!, typ 900kr för en macbook)

De byter hårddiskar å minnen, sen går det rätt fort om man vill ha någon annan mod.
+ att det känns bättre för ens eget samvete när man sen måste gå in å fråga om hjälp O:-)
De har rätt schyssta skins till datorerna oxå...

apple store kan bli ett j*A strul *egna erfarenheter så det räcker och blir över*

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-11 20:16

Jag ser att många av er tror att service av något handlat via applestore betyder att det skickas tillbaka, så fungerar det inte.
Apple har serviceställen där man lämnar in datorn, oavsett vart du handlar datorn går den via dessa serviceställen. Undantaget skulle vara om en butik kan certifiera sina tekniker utan att för den sakens skull behöva bli ett serviceställe för samtliga garantiärenden.
Fördelen med att handla i butik är väl möjligtvis att de kanske är snällare mot dig gällande garantiärenden och att du slipper sitta och tjata i telefon med apple när du ska reklamera maskinen. Men annars har du inte mycket att vinna.

Råkar du bo i göteborg skulle jag till varje pris undvika macforum. Datorn kommer tillbaka i sämre skick för varje reparation du genomför. Det är inte en eller två datorer jag har lämnat in där. Aldrig mer.

har hört flera som klagar på applestore (nätet), men jag har enbart bra erfarenheter av dem. För mig så är det inte att en produkt är dårlig/måndags exemplar utan hur dom löser det.. och för mig så har allt gått snabbt smidigt och enkelt. Jag kommer att köpa resten av mina apple prylar där.

Aha, har alltid trott att man var tvungen att skicka i väg datorn utomlands för att få den felsökt och reparerad. Tack för upplysningen.

Jag köpte min första Mac för ungefär ett år sedan på Apple Store och allt fungerade finfint. Datorn levererades i tid osv.

Man har ju dock blivit lite paranoid när man läst om alla fel osv. på Macbook Pro, som jag hade tänkt att köpa snart. Då vill man ju att allt ska gå så snabbt och smidigt som möjligt ifall datorn skulle krångla.

1
Bevaka tråden