Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunna mail

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2007-07-03 17:54

I en dator med OS 1.2 så försvann alla mail i sent mail boxen, man såg rubrikerna men inte innehållet. Byggde om mailboxen (med rebuild), då försvann mailen totalt. Men storleken på mailboxen i Lib/Mail är densamma, ca 1.5GB så mailen måste ju finnas kvar. Jag gjorde en backup, formaterade om disken och installerade 10.4, Importerade sen alla gamla mailboxar, men jag ser fortfarande inte dessa mail, storleken på dom importerade mailboxarna är bara 30MB och mailboxarna på backupdisken 1.5GB.
Finns det nåt man kan göra för att få tillbaka dessa mail?

min kollega på jobb råkade ut för samma problem i går.
Plötsligt går det inte att läsa mailen, endast en ruta med
"Mailen har inte lästs ber från servern...." dyker upp.
Inbox och skickat utgör 2,25 GB så jag tvivlar på att
mailen aldrig lästs ner. Fenomenet har uppstått i mindre
omfattning spontatn till och från på ett flertal burkar här.
Mailen är POP, inställd på att radera från server när det
lästs ner på lokal disk. Men hur f-n kan de nerlästa mailen
få status som ej nerlästa och sedan vara borta....
Frågan blir som ovan, är det helt kört, eller går det att ordna?
/m

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2007-08-17 10:56

Jag lyckades efter mycket strul få tillbaka mailen, jag flyttade mailboxarna till en annan dator med OS X 10.4.2 och importerade mailen till en nyare version av Mail. Jag strulade dock mycket med detta, testade att bara byta ut Mailboxarna, men det funkade inte. Samt jag misslyckades några gånger först, och det var ett tag sen så jag kommer inte ihåg alla detaljer, men till slut så gick det i alla fall. Har för mej att det inte funkade på min MacBook Pro, men gick på min G5a med lite äldre system.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-17 10:58

Enklare är att skapa ett nytt konto med samma inställningar så kommer de gamla mejlen fram igen.
Vill skapa ett helt nytt konto kan du alltid importera mejl från Arkivmenyn.

Eller radera com.apple.mail.plist och gör om inställningarna för mail.app.

Har provat att backa mailboxarna,
göra nytt konto i mail, importera
och......tada alla mailen finns MEN
det går inte att läsa dem. "Har ej
lästs ner från server...." Verkar vara
helt kört.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-17 09:59

Samma här - men det ordnade sig...

Jag har haft precis samma problem:

- Alla mail i "Skickat" kunde inte läsas pga "kunde inte läsas ner" (kommer inte ihåg vad som stod exakt)

Då byggde jag om varpå alla mail i "Skickat" försvann.

Mitt problem löstes enkelt:

Startade om "Mail.app" - byggde om igen. Och alla meddelanden lästes in på nytt. Det tog lite tid men allt fungerar. Några mail fick dock nya datum (=dagens datum).

Tog även en säkerhetskopia på mailboxfilen "skickat" i mappen som hör till mitt POP-konto som ligger i Mail som i sin tur ligger i Bibliotek i min användarmapp. Har dock inte behövt att använda säkerhetskopian. Men kanske i framtiden.

Jag kan anta att problemen uppstår när man har en skickat-mapp som är för stor. Har någon tips på hur man gör för att dela upp skickat-mappen i undermappar? Exempelvis sorterade efter årtal?

1
Bevaka tråden