Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G4 startar tutande med svart skärm

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Visst är det f-n att folk stjäl ens dator, har själv blivit av med en, men en sak bör du ha lärt dig. Innan man lämnar in sin dator för reparation ska man ALLTID ta en backup på allt man anser är värt att ta backup på. Gärna klonat hela hårddisken.

Det lärde jag mig 1999, efter ha lämnat in en 2 månader gammal G4/400 hos MacForum i Göteborg för att det blev fel på moderkortet. En vecka senare när jag skulle hämta datorn sa killen på MacForum "att han råkade paja hårddisken" så att den var utbytt..men du hade väl backup....vilket jag inte hade, och förlorade ett par veckors skrivna dokument...var en sur läxa..

När min dator sedermera blev stulen hade jag hela hårddisken på en backupdisk, som inte förvarades på samma ställe som datorn, för då hade den ju stulits också.

Inte bara stöld när det gäller backup, haveri, brand osv allt kan inträffa.

Ledsen att behöva påpeka det, men förhoppningsvis lär du dig av detta, och även andra som aningslöst fyller sina hårddiskar och helt förlitar sig på att de aldrig händer något.

Ursprungligen av Pocahontas:

/... men en sak bör du ha lärt dig. Innan man lämnar in sin dator för reparation ska man ALLTID ta en backup på allt man anser är värt att ta backup på. Gärna klonat hela hårddisken.

Ledsen att behöva påpeka det, men förhoppningsvis lär du dig av detta, och även andra som aningslöst fyller sina hårddiskar och helt förlitar sig på att de aldrig händer något.

Om du hade läst hela tråden så hade du kunnat läsa att jag inte kunde starta datorn! Allt var svart och det enda som hände var ett ljud på fyra tut! Detta hände i månadsskiftet juni-juli och jag KUNDE alltså inte göra back-up eftersom det här hände.
Hur gör man back-up då undrar jag??? Jag har kanske missat något...

Backup gör man när datorn är hel, helst varje dag, datorer är inga evighetsmaskiner, din hårddisk kan krascha om fem minuter,
Jag kör backup varje vecka, och har fyra externa hårddiskar, så i värsta fall förlorar jag en hel veckas nya filer om datorn kraschar dagen innan nästa backup.

Men en hårddisk räcker gott,
Det finns billiga backupprogram typ SuperDuper att hämta ner från Versiontracker.com
tycker du programmet är bra köper du det för c.a 200:-

Bevaka tråden