Hur funkar UPS ?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 14:47

Så här står det när jag söker var paket är

Ditt paket är i tid med planerat leveransdatum den 02/07/2007.

Sändningsnummer: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Typ: Paket
Status: På väg
Tidsbestämd leverans: 02/07/2007
Sänt till: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Sända eller fakturerade den: 28/06/2007
Typ av servicealternativ: STANDARD
Vikt: 4,30 Kg

Pakethändelser
Plats Datum Lokal tid Beskrivning
BROMMA,
SE 02/07/2007 4:11 OUT FOR DELIVERY
02/07/2007 4:11 DESTINATION SCAN
02/07/2007 4:10 IMPORT SCAN
02/07/2007 4:10 IMPORT SCAN
NL 28/06/2007 2:35 BILLING INFORMATION RECEIVED

Sökningsresultat från UPS: 02/07/2007 8:42 Östkusttid/New York-tid (USA)

Jag undrar nu om jag måste ringa dem så att de kommer med datorn eller ska jag bara vänta tills det kommer ? Eller ska jag hämta datorn på deras serviceställe.

Kan säga att det gäller om en nybeställd macbook.

Hur ska jag gå tillväga ?

lAlA

Sitt bara och vänta. De kommer ska du se.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 14:49

HAHA detta är det sjukaste precis när jag trycker på lägga upp inlägget ringer det på dörren och macbooken kommer.

lAlA

Oups = UPS

Då är det bara att gratulera.

Själv blev jag av med ett paket som skickades med UPS, eftersom chauffören "råkade" slarva bort paketet. Och ingen var ansvarig på UPS, minst av allt chauffören? Det behövdes 15 samtal, bara att få dem att börja undersöka varför paketet försvunnit. Sedan kom de fram till att paketet var borta (trots att det var inscannat av den aktuelle chauffören) och då undrade de om jag verkligen ville ha paketet, eftersom de inte planerade att meddela företaget som skickat paketet.

Så personligen kan jag inte rekomendera UPS eller Oups, som jag känner det. Men förhoppningsvis hade jag bara otur, men jag undrar.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-07-05 00:47

Skulle chaffören vilja sno paketet så hade han inte behövt scannat in det vid lastningen.
UPS dvs transportören är ansvarig tills du mottager paketet. Apple är ansvarig tills transportören mottar paketet, där lämnar dom ansvaret över till transportören.
UPS och TNT är en av dom snabbaste leverantörerna idag när det kommer till exportvaror med säker leveranstid.
Det är "du" som ska kontakta företaget, företaget ansvarar kontakten med transport budet.
Du behöver inte tvista.
Leveratören skickar dig nytt paket och dom får lösa komflikten med UPS.
Synd att du hade otur där.

• Medlem
  • Ludvika
  • 2007-12-04 13:20

Själv blir jag lite trött på UPS, tidigare när jag köpt saker från Apple Store har de gått till UPS i västerås där den lokala budfirman JetPak tagit över då har det aldrig varit några problem har man inte varit hemma har budet ringt och frågat när man vill ha leverans alt har man kunnat åka direkt till deras kontor och hämtat ut de.

Men den här gången tog UPS leveransen själva tydligen!

Nu hade budet lämnat en liten lapp och tjejen som svarade när jag ringde verkade ju varken särskilt sugen på att hjälpa mig eller förstående att man inte kan sitta hemma hela dagarna och vänta på att dom ska dyka upp. Tydligen blir de leverans på fredag istället!

Det som stör mig är att jag var hos en granne när budet var hit! Varför kan man inte ringa?

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-05 23:30

Hej!

Kan meddela dig och alla andra som tycker det är konstigt att UPS aldrig ringer. UPS chaufförer har inte ens telefoner, iaf inte från företaget. De gånger dem ringer använder de sina privat telefoner.

Låter helt barockt, men så ligger det till. Därför ska man vara nog med att meddela ev portkod osv.

• Medlem
  • Ludvika
  • 2007-12-06 10:22
Ursprungligen av logh:

Hej!

Kan meddela dig och alla andra som tycker det är konstigt att UPS aldrig ringer. UPS chaufförer har inte ens telefoner, iaf inte från företaget. De gånger dem ringer använder de sina privat telefoner.

Låter helt barockt, men så ligger det till. Därför ska man vara nog med att meddela ev portkod osv.

Förklarar ju en hel del men jag håller med dig de låter helt stört ju! Känns ganska B av företaget! Men men de förklarar en hel del iaf!

• Oregistrerad
  • 2007-12-09 18:45

Japp så funkar det. Är själv UPS-chaufför och många gånger har man fått erfara att kunder t.ex beställer Express-paket som ska vara framme senast dagen efter klockan 12.00. Då är kunden ej hemma. Lönt att beställa express då?

Paket från Apple får ej lämnas till grannar som vanliga paket får, så att kunder som beställer Apple-paket får se till att vara hemma eller lämna tillräckligt med uppgifter så att paketet kan hamna rätt.

Ni som beställer paket som kommer med UPS, tänk på följande för att underlätta både för er själva samt chauffören:

* Har ni portkod, ge den till UPS
* Krävs det nyckel eller Tag för att komma in, avtala tid med UPS då ni är hemma eller be om leverans på ert jobb
* När ni beställer paket, uppge alltid telefonnummer, portkoder, tider ni är hemma och alternativ leveransadress

Gör ni ovanstående så ökar chansen kraftigt att ni får ert paket så snabbt som möjligt.

• Medlem
  • Ludvika
  • 2007-12-09 21:05
Ursprungligen av Elajtenworld:

* Har ni portkod, ge den till UPS
* Krävs det nyckel eller Tag för att komma in, avtala tid med UPS då ni är hemma eller be om leverans på ert jobb
* När ni beställer paket, uppge alltid telefonnummer, portkoder, tider ni är hemma och alternativ leveransadress

Gör ni ovanstående så ökar chansen kraftigt att ni får ert paket så snabbt som möjligt.

Bra tips där tack! Dock är jag fortfarande skeptiskt till varför ni inte får mobiler för att kunna ringa mottagaren. Tänker på personer med egna firmor, som kanske inte riktigt vet vart de kommer att befinna sig osv.

Dock tycker jag att man borde kunna få paket från apple levererade via posten, har man ett jobb där man rör sig mycket och inte kan säga vart man kommer vara den aktuella dagen skulle de ju vara smidigt att ha det alternativet från applestore.

• Oregistrerad
  • 2007-12-09 22:35
Ursprungligen av Raccha:

Bra tips där tack! Dock är jag fortfarande skeptiskt till varför ni inte får mobiler för att kunna ringa mottagaren.

snålhet?

Det låter jättebra.

Men hur gör man om chauffören har scannat in paketet och därefter försvinner paketet spårlöst.

Senast redigerat 2007-12-09 21:29
  • Oregistrerad
  • 2007-12-09 22:36
Ursprungligen av Infinity:

Det låter jättebra.

Men hur gör man om chauffören har scannat in paketet och därefter försvinner paketet spårlöst.

Ja då är det ju någon form av förskingring eller brott på gång. Antagligen är då chauffören jävligt slarvig eller så försöker han sno paketet.

Chauöffererna lastar inte heller bilarna själv. Det är preloaders som går detta under natten-morgonen. Chauffören scannar alltså inget på morgonen utan endast vid leverans och endast då.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-09 23:04

Jag har själv också, sedan i fredags, en dålig erfarenhet av just UPS: dom tar/har hittat på en egen (extra) tuillavgift som kallas för expeditionsavgift. Jag fick betala 138:- extra på ett värde av $50. Moms och tull fanns redan högre upp på samma kvitto från UPS.

Låter jag lite grinig och sur? Jo, men visst är det så. För jag har inte blivit erbjuden möjligheten att skicka in momsen själv, utan det (tror jag) tar UPS 138:- för att betala in 167:- + 13:- (tull) till staten. Fint, va?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-10 00:01

Vad mycket enklare det vore om även Apple kunde nedlåta sig till att skicka med Posten...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-11 14:53

Apple har sækert ett globalt distibutionsavtal, det ær inte alla lænders postverksamhet som fungerar så væl som postens pakethantering, pyttemjuk skickar också med UPS.

Min uppfattning ær att UPS fungerar væl før større føretag som har stændigt bemannade kontor, paketen kommer fram snabbt och hela. Men før oss enmansføretagare som sællan och oregelbundet ær inne på kontoret ær det annorlunda. Inte minst då som påtalats chafførerna inte har tjænstemobil, vilket sækert ær en global policy før ett amerikanskt føretag som tror att alla missbrukar sin mobil.

Det har hænt mig flera gånger att chafføren kommit nær jag varit ute och sedan har det varit en snærj att på fatt på paketet.:
Ringer UPS: Det ær xx som fått paket yyyy, jag var inte hemma, kan jag hæmta det på terminalen i Helsingborg.
-Nej, det ær bara inlæmning i Helsingborg nuførtiden, men du kan hæmta det på sturup, paketet ær dær nu,
OK. Undertecknad kør till Sturup (på våg till ett jobb i Lund så omvægen var inte så stor). Stegar in på kontoret och pratar med personalen som efter en tid førvirring lyckas lista ut att paketet inte alls ær på sturup utan troligen på en bil i Helsingborgtrakten..... Ridå!!
Lyckades tillslut hæmta i Helsingborg i alla fall.
Tyværr har det hænt mer æn en gång....

Dock skulle jag vilja sæga att personalen alltid varit trevlig och att man alltid lyckats med att leverera om man bara lyckats med att fixera en punkt i værldsrymden dær vi kunde træffas samtidigt.

Men en mobil till chafføren hade varit en vældigt bra børjan...

Jag har själv flera gånger haft problem med UPS när jag beställt grejor från Apple till mitt företag - UPS har helt enkelt inte hittat dit och sen struntat i att söka vidare. I stället skickar de ett kort och meddelar att paketet finns att hämta...i Bromma. När jag frågade ansvarig områdeschef på UPS hur chaufförer kan ha svårt att hitta, berättade hon att de varken har GPS i bilarna eller tillgång till datorer före avfärden, så att de åtminstone skulle kunna skriva ut vägbeskrivningar från Eniro.
I ljuset av det är det ju fantastiskt att de i alla fall använder bilar vid transporten.

Nymodigheter som e-post använder UPS inte i Sverige. Kanske beror det på att det inte funkar på deras toppmoderna 286:or.

• Oregistrerad
  • 2007-12-11 19:37
Ursprungligen av Infinity:

Nymodigheter som e-post använder UPS inte i Sverige. Kanske beror det på att det inte funkar på deras toppmoderna 286:or.

Ha ha nu ska vi inte va såna....

Ok, bara för att kolla om jag fattat saken rätt; Jag har beställt en MBP som det står beräknad leverans den 19;e på UPS hemsida. Måste jag alltså befinna mig hemma hela den dagen och vänta på UPS i så fall? Det verkar ju lite knöligt men vad gör man inte för att få sin dator?

Nja... du kanske kan ringa till UPS-kontoret och fråga när chauffören förväntas finnas i dina kvarter.

Riktigt dum-snålt av UPS att inte före chaufförerna med telefoner! Om inte annat, det torde vara enklare att ringa till kunden direkt än att skriva en lapp och komma tillbaka senare....

Ur alla aspekter, det borde kosta UPS en stor slant att inte chaufförerna kan leverera direkt. Bara det att man får hantera samma paket vid flera tillfällen borde ta en evighet...!

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-07 21:08

Det verkar som att det skiljer ganska mycket mellan olika bud, jag har två väldigt olika erfarenheter. Jag köpte en iPod för några år sedan, som levererades av DHL(tror jag). Då ringde budet och kollade mötesplats flera gånger innan, och levererade i princip lådan till biologi-salen jag satt i för tillfället. När jag fick min MacBook för några veckor sedan krävde BudCom i princip att jag skulle vara hemma från morgon till kväll en tisdag, för att slippa hämta det i Helsingborg 5 mil härifrån. Tur att jag var ledig just den dagen...

För oss har UPS strulat i alla fall...

I fredags ringde det på dörren till min sambos systerdöttrar som öppnade dörren och fick uppmaningen att skriva på att de hade mottagit paket. Förvirrat skrev den ena tjejen under och tittade sedan vem paketen var adresserade till. Då de såg min sambos namn kom de ner med paketen. Då som först såg vi att det på paketen stod att det skulle vara 3 kollin i försändelsen. Det vi fick levererat, var 2 paket, själva datorn saknades.

Ringde så klart till både UPS och applestore. Efter någon timme var röran utredd och vi fick förklaringen att datorn var skickad till fel adress, den hade hamnat i en helt annan del av Sverige. Suck...

Nåväl, vi utlovades datorn idag, å det bestämdaste, det behövde vi inte oroa oss för. Sagt och gjort, vi tillbringade dagen hemma (efter vad vi läst här på forumet) men ingen dator kom. Ringde så till UPS och nu säger de att datorn ska komma imorgon. Problemet är att i övermorgon reser vi bort och kommer inte hem förrän till helgen. Nästa vecka börjar vi jobba och det finns således ingen möjlighet att vara hemma en hel dag då när man inte vet att de med all säkerhet kommer.

Söker man på kollinumret, står det också att leveransdagen ska vara nu på torsdag, då är vi inte hemma...

Hur gör man nu då? Ska vi inte få någon dator eller vad är det frågan om!?

• Oregistrerad
  • 2008-08-05 01:05
Ursprungligen av redebony:

För oss har UPS strulat i alla fall...

Tycker faktiskt inte det är UPS som strulat utan ni.

Man måste tänka på att SAMTLIGA expressfirmor levererar till 99% av sina paket till företag där det alltid finns någon på plats. Det är inte deras fel att dom måste ta hand om jobbiga privatpersoner. Apple borde dock använda posten eller schenker så man kan få paketet till ett utlämningställe nära där man bor om man är privatperson. Så gör alla företag i sverige när dom skickat paket till privatpersoner för annars blir det massa strul!

Jag har köpt massor av saker från AppleStore. Jag kollar ALLTID att adresserna stämmer, annars är man körd. Dessutom levererar jag oftast till kontoret, där alltid någon är på plats. Om jag skickar leveransen till min hemadress spårar jag alltid paketet så jag vet VILKEN dag jag ska vara hemma. Dom fallen det strulat, har hänt att min portkod inte stått på ett paket etc. så ringer jag AppleStore så får dom ringa UPS/FedEX/DHL eftersom dom är kund och då brukar det lösa sig.

Schenker (som Dell använder) är dock bäst och mycket trevliga, där har jag fått säkert 50 paket, medans DHL eller UPS har jag kanske använt ett 10 tal ggr var.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-08-05 15:22
Ursprungligen av studiox:

Man måste tänka på att SAMTLIGA expressfirmor levererar till 99% av sina paket till företag där det alltid finns någon på plats. Det är inte deras fel att dom måste ta hand om jobbiga privatpersoner. Apple borde dock använda posten eller schenker så man kan få paketet till ett utlämningställe nära där man bor om man är privatperson. Så gör alla företag i sverige när dom skickat paket till privatpersoner för annars blir det massa strul!

Jag har köpt massor av saker från AppleStore. Jag kollar ALLTID att adresserna stämmer, annars är man körd. Dessutom levererar jag oftast till kontoret, där alltid någon är på plats. Om jag skickar leveransen till min hemadress spårar jag alltid paketet så jag vet VILKEN dag jag ska vara hemma. Dom fallen det strulat, har hänt att min portkod inte stått på ett paket etc. så ringer jag AppleStore så får dom ringa UPS/FedEX/DHL eftersom dom är kund och då brukar det lösa sig.

Schenker (som Dell använder) är dock bäst och mycket trevliga, där har jag fått säkert 50 paket, medans DHL eller UPS har jag kanske använt ett 10 tal ggr var.

Det är inte bara hemanvändare som drabbas av UPS stelbenta leveransmetoder, även jag som är egenföretagare utan anställda och ofta är ute får problem. Med ojämna mellanrum skickar Pyttemjuk saker med UPS till mig och i värsta fall är jag då ute en vecka hos kund och när jag då kommer hem har UPS försökt tre gånger, inte hittat mig och skickat tillbaka paketet. UPS chaufförer har normalt inga mobiler, kan alltså inte ringa utan lämnar lappar i brevlådan. Jag har heller inte möjlighet att välja annan transportör. Det är ofta svårt att hämta paketet hos dem, det har hänt att jag kommit till Sturup enligt ök bara för att finna att paketet är på bil utanför Helsingborg. Nix, jag är inte imponerad....

Ursprungligen av studiox:

Men det står ju klart och tydligt att UPS inte får leverera till någon annan än adressaten, så i det fallet har ju UPS gjort fel när det gäller oss. Dessutom skickades ju ett kolli helt fel i landet.

Datorn kom dagen innan vi for, tack och lov, men hädanefter kommer jag inte att beställa något från Apple Store, utan köpa det i en butik. Apple borde kanske använda sig av något annat företag som levererar till privatkunder.

Min enda och förhoppningsvis enda kontakt med UPS gav mig erfarenheten att man absolut inte kan be dem komma före en viss tid 00:00-15:00 eller efter 15:00-00:00. Då de absolut inte har någon leveranskontroll i bilarna enligt dem själva! Då gav jag upp och fick erfarenheten att aldrig köpa från Applestore direkt. Fick omdirigera mitt paket till jobbet och posten där för att överhuvudtaget vara säker på att paketet kom fram så att jag själv trots betald frakt inte var tvungen åka 1 timma bort i bil för att hämta paketet. Sjukt.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-07 17:10

Oj, det låter som om UPS är duktiga på att klanta till saker, dom kanske skulle söka jobb på Posten hehe. En sak som jag undrar över är, om man beställer från Applestore i Sverige vilket transportföretag är det då som dom använder? Är det alltid UPS eller kan paketet komma med vem som helst?

Här hemma har jag bra erfarenheter av UPS, eller iaf den lokala budfirman som kör åt UPS, däremot så kräks jag om jag måste ha med Posten att göra

UPS ?!

Min fru köpte väska från England, hon ville returnera den för att den var för stor.
Skicka tillbaka sa bolaget bara. Inga problem.

Vi gick ner till UPS, fick vänta EN TIMME på att ngn ville hjälpa oss och sedan ville de ha
3600:- (TRETUSENSEXHUNDRAKRONOR) för att leverera väskan till England på "Det tar fem-sex dagar".

UPS är de minst kompetenta av alla fraktbolag på den här planeten.

Och du, tro inte för ens en sekund att du kan få reda på var ditt paket är, det du ser på utskriften i första inlägget är var FRAKTDOKUMENTEN är.

Åkt ut till deras "sovställe" i Tagene på "Vinst och förlust" eftersom det stått på Webben att paketet finns där... No luck....
Ingen vet ngt, ingen kan ngt, ingen är intresserad av ditt problem. Alla ser så där mardrömssvettiga ut och blinkar bara när man frågar dem ngt.

Jag går till vilka ytterligheter som helst för att undvika dem.

Väskan då? Posten tog 320:- och hade levererat på fyra dagar....

1
Bevaka tråden