MacBook Pro så billigt som möjligt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

jag funderar på att köpa en Macbook Pro. Vad kan jag göra för att få den så billigt som möjligt? Jag har ett Membit/student-kort. Hur fungerar klickback?

Applestore blir väl billigast om du har sådant kort med rabatt. Tror inte du kan använda dig av klickback samtidigt som du utnyttjar rabatten i och med ditt studentkort.

Kombinationen CSN-kort och dra av momsen i eget eller någon annans företag gör den riktigt billig. Sen har jag hört något om Apple Developer Connection med, men vet inte mycket mer än att det finns.

Ursprungligen av irrelogical:

[...] och dra av momsen [...] i någon annans företag

Men det är ju knappast lagligt.

Ursprungligen av Kristofer:

Men det är ju knappast lagligt.

känns inte så...:tveksam:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 12:41

Antingen är man student eller så är man företagare. Inte båda. Helt klart olagligt och dyrt ifall man blir påkommen.

Ursprungligen av jonjon:

Antingen är man student eller så är man företagare. Inte båda. Helt klart olagligt och dyrt ifall man blir påkommen.

Jag har varit både student OCH företagare samtidigt, varför skulle man inte kunna få vara det? Skatteverket/staten struntar fullständigt i vilka rabatter en företagare handlar för, och för Apple kvittar det ifall du betalar moms eller inte... vad är problemet?

/M

Ursprungligen av jonjon:

Precis som Martin säger finns inga hinder i det, man kan ju till och med fylla i VAT-nummer på studentversionen av Apple store. Det som är illegalt är att låta ett företag man inte har att göra med dra av datorn, alternativt dra av den i sitt egna företag där man inte har användning för den i verksamheten.

så här villkoren för 'apple store education':

Citat:

Villkor för berättigande som enskild utbildningskund och godkännande av villkor. Genom att klicka på ”Acceptera” nedan bekräftar jag följande:
(i) Jag tillhör en av de definierade grupperna ovan som är berättigade att handla och produkterna som jag köper direkt från Apple Computer International äravsedda för privat bruk, utbildning och/eller forskning.
(ii)...

(och eftersom jag inte orkar kolla specifikt antar jag att man får samma villkor när man handlar via mecenat odyl...?)
utan att veta exakt, men för att få 'dra av' momsen måste väl rimligen aktuell produkt användas i företaget?

det verkar i så fall svårt att få ihop båda villkoren samtidigt...

Ursprungligen av gabriela:

så här villkoren för 'apple store education':

(och eftersom jag inte orkar kolla specifikt antar jag att man får samma villkor när man handlar via mecenat odyl...?)
utan att veta exakt, men för att få 'dra av' momsen måste väl rimligen aktuell produkt användas i företaget?

det verkar i så fall svårt att få ihop båda villkoren samtidigt...

Den grejen kommer inte upp när man går via Mecenat. Det gjorde den inte när jag var student i alla fall, vet inte hur det är nu. Man kom till den vanliga Apple-storen, inte Apple Store Education.

/M

jag kollade nu faktiskt, och samma villkor gäller iaf mecenat.
'membit' vet jag inte ens vad det är...?

1
Bevaka tråden