Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ext. HD måste "starta sig" varje gång man ska öppna den

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har 2 st likadana externa hårddiskar. De går att köra antingen som FW eller USB2.
Den ena av de två kör jag som USB2 och den andra som FW.

Jag använder dessa till en Mac Pro, men när jag inte "rört" hårddiskarna på någon minut så lägger de sig i någon slags vila. Så när jag dubbelklickar på respektive Ext. HD i finder så måste dessa externa hårddiskar "starta sig", vilket tar några sekunder.

Min fråga är: Kan jag ha dom "aktiva" hela tiden så att dom slipper starta sig efter sina små "inaktiva vilor"? Hur?

Mvh
Micke

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-28 12:14

i system inställningarna under energisparfunktioner finns det en kryssruta, "Sätt hårddiskarna i vilan om möjligt" kryssa ur den rutan så ska diskarna inte spinna ner.

Tack så hemskt mycket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-28 14:16

Dock så du vet så förkortar du livslängden på diskarna genom att ha de igång hela tiden.

Hej igen!

Jag gick in på Systeminställningar och strömspararen, kryssade av "sätt hårddisk/hårddiskar i viloläge när det är möjligt"..

Men trots detta kvarstår mitt problem.. vad kan jag göra?

Som sagt:

En intern HD + 1 FW HD + 1 USB HD

Mvh
Micke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-30 21:46
Ursprungligen av Regenholz:

Jag gick in på Systeminställningar och strömspararen, kryssade av "sätt hårddisk/hårddiskar i viloläge när det är möjligt"..

Men trots detta kvarstår mitt problem.. vad kan jag göra?

Det är mycket möjligt att de externa diskarna har separata, hårdvarustyrda, strömsparlägen som inte går att modifiera. Min USB-disk gör likadant och det finns inget jag kan göra åt det för att hålla den vaken – annat än att konstant utnyttja den alltså.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-06-30 14:04
Ursprungligen av Trineo:

Dock så du vet så förkortar du livslängden på diskarna genom att ha de igång hela tiden.

Där har du fel.
En hårddisk som måste spinna upp och ner hela tiden slits mycket mera än en disk som står på hela tiden.

/N

jag är också lite sugen på en lösning på detta.
borde det inte finnas någon tredjepartsprogramvara som kan tweaka dom här inställningarna för externa hårddiskar?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-02 13:37

Den enkla fullösningen är att göra ett shellscript som petar till diskarna då och då och på så sätt förhindrar diskarna att gå i vila.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-07-02 14:38

Typ något sånthär.

#!/bin/bash
items=`ls /Volumes`
for name in $items ; do
        ls /Volumes/$name
done
1
Bevaka tråden