Snabba upp din Xserve G5 med nya hårddiskar. 99mac testar om Western Digital Raptor 10.000rpm gör skillnad.

Apple levererade en 80GB 7.200rpm hårddisk som standard i Xserve G5 - en disk var hyggligt kvick för sin tid. Nu när din server blivit några år gammal kan det vara läge att byta hårddisk. Många väljer att byta disk minst var 36:e månad för att undvika ett driftstopp någongång mitt i natten. Hårddiskarna snurrar ju trots allt dygnet runt, året runt och ofta med konstant skrivande på grund av loggar.

Vi tog ur vår 80GB ADM och köpte en Western Digital Raptor 36GB 10.000rpm utrustad med 16MB cache. Disken levereras med fem års garanti och skall vara extra stryktålig. Vi valde en 36GB modell eftersom just denna server används som webbserver med endast cirka 19GB utnyttjat på disken. Western Digital levererar även 74GB och 150GB modeller som är ännu lite snabbare men också dyrare.

Det tar inte mer än någon minut att lossa dom fyra skruvarna och lyfta ur den gamla 80GB hårddisken ur ADM-vaggan. Apple har monopol på vaggor och det går inte att köpa tomma vaggor ens som reservdel.

Ett byte tar inte mer än ett par minuter och när disken är monterad i sin ADM och formaterats är den redo att sättas i tjänst. Jag använde en extern iBook och bootade Xserve i targetmode. Med programmet Superduper var driftstoppet cirka 35 minuter från shutdown till power-on med ny disk och överförda data.

Blev det någon skillnad?
Servern startar snabbare och blev "snäppigare" med snabbare disk. Vi körde AJA Kona Systemtest 1.2 för att mäta rena läs/skrivprestanda och fick följande resultat:

Disk(ar): 80GB 7200rpm SATA standardmonterad i ADM-modul.
Resultat: Write: 47.1MB/s. Read: 34.8MB/s.

Disk(ar): Raptor 36GB 10000rpm monterad i ADM-modul.
Resultat: Write: 66.3MB/s. Read: 64.6MB/s.

Som jämförelse har vi även jämfört med en 80GB 7200rpm SATA hårddisk monterad i nya Xserve DualCore Intel Xeon:

Disk(ar): 80GB 7200rpm SATA standardmonterad i ADM-modul.
Resultat: Write: 62,4MB/s. Read: 64,4MB/s.

Resultat:
40% snabbare skrivningar och 85% snabbare läsningar - du får samma diskprestanda som på en ny Xserve DualCore Intel.

Söktiden för disken är endast 4,6ms jämfört med cirka 8,5ms för standarddisken. Det är något som gör skillnad varje gång du ska hitta och skriva data.

Jag rekommenderar därför ett byte nästa gång det är dags för vårstädning av servern. Om du samtidigt uppgraderar interminnet med några GB och går igenom inställningarna på maskinen kan du säkert uppleva ett rejält lyft.

Värt att notera:
Om du använder Apple PCI-X Hardware RAID kort i din Xserve G5 kan du inte använda OEM-hårddiskar. Diskarna måste ha Apple firmware för att kortet ska hitta diskarna. Det tog mig några svettiga timmar att lära mig den läxan...