Beställa ibook med Mecenat= svårt

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Postade ett inlägg här för ett tag sedan där jag ville ha hjälp med att beställa en ibook med hjälp av mecenatkortet och studentfinansiering (alltså avbetalning)

Fick en massa bra råd.. det gick inte att fixa direkt från applestoresidan, alltså fick man ringa upp en försäljare.

litet utdrag

"Får se... eh.. studentvägen 12:38!! sa du.."
"Nej.. 12:63"
"Mmm precis... Och en 700 mhz utan DVD och Cdbrännare"
"Eh... nej vänta här...800 MED dvd och cdbrännare sa jag väl"
"Mmm just det... då skickar jag detta till orderavdelningen"

Sedan verkade försäljaren hela tiden att enbart vilja ge mig den "vanliga" studentrabatten (ibook 15400) istället för mecenatrabatten (14400)

Nu har jag väntat sedan dess (typ februari) på att ett kontrakt ska skickas ut som ska signeras (studentlånet på dator) men inget har hänt.... hoppade till slut att de skulle glömam nort det eftersom nya ibooks snart borde lanserats

Nu är dom här...

Ska väl försöka igen eller så skiter jag i hela mecenat eftersom beställningsprocessen verkar vara för svår för de anställda på applestore

Med Vanlig studentrabatt funkar det att beställa direkt från nätet med studentfinansiering

osäker på om jag ska ta den plastiga 800 eller den snygga 900
Undrar om 900 modellen kommer låta mer??

Är det värt 3000 extra för en finare modell??... dvd kommer jag inte använda (har haft dvd på min stationära dator i 2 år och har sett en film... mest divx blir det) och cdbrännare har jag på min stationära

Skillnad i hållbarhet osv???

Tacksam för all hjälp samt tips på hur man kan lyckas genomföra en beställning från applestore med mecenatrabatt

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-23 12:58

Jag beställde en PB 12" SD från AppleStore med Mecenatrabatt och studenfinansiering. Tjejen jag pratade med var också ganska virrig och hade svårt att ta min adress och förstå vilken dator jag ville ha, till slut var allt dock klart (trodde jag....). Efter ca två veckor hörde jag inte ett knyst från Apple, ingen orderbekräftelse och inga papper från Ikano som skulle komma efter ca två dagar. Då ringde jag upp supporten igen för att höra hur det gick med min beställning. Först fick jag lite förvirrade svar från en kille som inte hade någon koll alls som dock kopplade mig till den säljare jag först pratat med när jag beställde datorn. Då visade det sig att jag inte blivit beviljad en enda krona i kredit och beställningen därmed inte börjat behandlas.

Det visade sig också att tjejen på applestore hade registrerat fel e-mailadress på mig. Istället för xxx@student.uu.se hade hon registrerat xxx@stud.uu.se. Det var ju så många studenter med konstiga adresser som ringde hela tiden och då var det svårt att hålla isär dem tyckte Appletjejen. Hon skulle då rätta till adressen och meddela teknikerna detta (vilket dock aldrig skedde...).

Av tjejen på Apple fick jag rådet att ringa till Ikano för att höra efter varför jag inte fick någon kredit. Sagt och gjort, jag ringde till Ikano och fick prata med en riktigt otrevlig dam som enbart gav svaret: "Du tjänar för lite pengar!". Man fick tydligen bara låna 10 % av sin årsinkomst. Jag ville låna till hälften av min dator och betala hälften kontant, Ikano såg det dock som att jag ville låna 20 000:- och betala av hälften på en gång. Därmed var jag tvungen att tjäna 200 000:- om året för att låna ca 10 000:-... Att jag som student har svårt att nå upp till en inkomst på 200 000:- är inte så svårt att förstå. Jag försökte resonera med damen på Ikano och fråga hur de kunde kalla det studentfinansiering då i princip ingen student kan utnyttja erbjudandet men det hade hon inget svar på. Till slut löste det sig genom att min mamma fick stå som medsökande.

Det tog dock lång tid innan Ikano skickade ut några papper och ungefär tre och en halv vecka efter det att jag ringt till AppleStore första gången var min beställning äntligen på väg (trodde jag....). När jag sedan ännu en gång ringde till Apple för att höra när min PB skulle levereras visade det sig att Ikano inte registrerat lånet ännu. Tjejen på Apple rekommenderade mig att betala in första avbetalningen till Ikano. Det skulle sätta fart på dem trodde hon. Jag fick ett PG-nummer av henne som dock var helt uppåt väggarna fel och som inte hade någon mottagare. Jag satte då inte in några pengar och ringde istället dagen efter till Apple ännu en gång (puh!). Då hade äntligen lånet gått igenom och registrerats och några dagar senare plingade det på dörren och en kille från TNT gav mig ett härligt paket. När beställningen efter ca 4-5 veckors strul äntligen gick igenom tog det förvånansvärt kort tid för Apple att leverera datorn.

Det är alltså inte helt smärtfritt att beställa från AppleStore med Mecenatrabatt. Det får man kanske räkna med när det är så pass billigt.

Ta och skriv till mecenat och påpeka detta.
Riktigt bra folk som jobbar där, och dom kommer säkert att göra något åt saken.

det verkar ju helt strålande detta! snacka om hobby.

att saker bara kan vara sådär kalle anka-artade?!

ett jävla kundglapp är vad det handlar om.. undra vart i kedjan av händelser det börjar gå åt skogen...

Jag beställde min iBook 800 från Apple Store med Mecenatrabatt och det gick snabbt och smidigt och helt utan fel.

Jag kunde till och med slänga med en Nikon CoolPix 2500 superbilligt (typ 1200 kr) trots att Apple egentligen redan tagit bort den rabatten då. Helschysst!

• Medlem
  • 2003-04-23 14:20

Jag har köpt PB 12" via Mecenat och Ikanos studentfinansiering.
Det gick relativt snabbt. Ikano var lite tröga, det tog ca en vecka för de. Men sen gick allting mycket snabbt. Fick min dator efter 8 dagar trots att de sa att det skulle ta mins två-tre veckor.

Beställde sedan AirPort Extreme basstation i efterhand, de tog ingen fraktavgift.

Gjorde ytterligare en beställning efter att ha fått PB:n, en datorväska, de tog ingen fraktavgift då heller.

Om jag är nöjd? Definitivt.

en oinitierad fråga: vad är mecenatrabatt, i korthet?

• Medlem
  • Oslo
  • 2003-04-23 15:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av cosmosp
en oinitierad fråga: vad är mecenatrabatt, i korthet?

Kolla här istället Mecenat

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-23 17:13

Jag hade ocksa stora problem med att fa min bestallning att fungera via mecenat, speciellt om jag ville ha studiefinansiering via ikano. Problemen paminner om antons, men det hela slutatde med att jag kopte min kontant efter manga turer hit och dit. Trots detta har jag nu fatt en rækning fran ikano rorande en kreditupplysning och upplaggningskostnader mm pa ett par hundralappar. tr kanns som det hær med studeentfinansiering mest ær en massa snack ( æven om studentrabatten sjælvklart ær vælkommen)

Vore enklare om man kunde ha en kontakt nær man bestæller istællet for att behova kontakta forst apple for att hora om datorn ær pa vag och sen ikano for att hora vad som strular for att bara fa reda pa att problemet ligger hos apple osv osv

Mescenat är bra! Snackade med chefen en gång och han var skitschyst! Har dock ett problem nu med att min förra epost adress har försvunnit och jag kan inte logga in på min nya... Orkar inte ta hand om det nu eftersom jag ändå inte ska beställa något från AppleStore.

Tänkte bara uppdatera den här länken genom att säga att jag tröttnade på Applestore och deras "så kallade" studentfinansiering... Såg att macoteket sålde ut förra modellen iBook 800 combo för samma pris som jag skulle fått en 900 combo på applestore med mecenatrabatt (ca 14500)

Valde en "sämre" modell enbart för strulet hos Applestore

Macoteket använder Wasa som studentfinansiär (min nuvarande studentdator betalades genom Wasa så bara positivt att säga om dom) inget strul... Vänd er dit istället

Tycker apple borde använda sig av ett seriöst bolag som kan erbjuda studenter lån... skulle dom tjäna på... skitsamma Macoteket blir nog glada av att bli av med sin dator

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-03 10:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
Tänkte bara uppdatera den här länken genom att säga att jag tröttnade på Applestore och deras "så kallade" studentfinansiering... Såg att macoteket sålde ut förra modellen iBook 800 combo för samma pris som jag skulle fått en 900 combo på applestore med mecenatrabatt (ca 14500)

Valde en "sämre" modell enbart för strulet hos Applestore

Macoteket använder Wasa som studentfinansiär (min nuvarande studentdator betalades genom Wasa så bara positivt att säga om dom) inget strul... Vänd er dit istället

Tycker apple borde använda sig av ett seriöst bolag som kan erbjuda studenter lån... skulle dom tjäna på... skitsamma Macoteket blir nog glada av att bli av med sin dator

Se det positiva i det hela. Nu fick du ju en snygg iBook och inte en vit plastig som du ändå inte ville ha

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 12:28

Är det bara de som använder ikano vid sin beställning som fått problem eller gäller det alla som använt mecenat?

har själv planerat ett inköp senare av en pb12" men man blir lite rädd när man hör detta, iof hade jag inte tänkt ta finansieringen från ikano utan köra sommarjobb för det.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-03 13:27

I mitt fall tog det lite tid för Ikano att betala in pengarna på apples konto, när det väl var gjort så gick det jätte snabbt... att få datorn.. men att sedan höra av Ikano banken var en annan femma, tillslut fick jag ett kontoutdrag där det hör och häpna stog att jag inte använt mitt lån så jag hade 10 000 papp tillgodo. Jahapp tänkte jag, hade det varit någon annan vid något annat tillfälle så hade de blivit blåsta, men undertecknad som är uppfostrad med Bamse och pippi ringde till banken och förklarade mitt dilema, att jag visst var skyldig dem en hel del pengar.. de skulle fixa det.. månaderna gick och så för någon vecka sedan dök det ner ett papper där det stog att jag skulle beta 900 spänn... va fan tänker jag.. jag tog ju den på 4 år... ringde, och någon av den alltid lika (de är ju smålänningar trotts allt) svarade och tyckte det såg hel skumt ut men lovade fixa så det bara blev 250 kronor månaden... anyway, där är jag nu...

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 14:02

En fråga till, går det verkligen inte att beställa utan att ringa till apple?

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-03 14:07

Om du vill använda din mecenat rabatt och köpa på avbetalning så måste man ringa... dock går det att använda rabatten om du betalar hela summan direkt antingen via kreditkort eller postgiro.

Om du handlar i den vanliga butiken eller via den vanliga studentbutiken så går det också att välja avbetalning.

Att man inte upplyser att de 35 000 kronorna man max får låna betyder att du måste tjäna 350 000 om året som student är en annan diskussuion

cheers
/peter

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 14:17

Om man betalar mot postförskott då?

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-03 14:19

Det kan man inte, då posten inte har något med apples leveranser att göra (förutom när de kör ut varor åt TNT) utan du får betala via postgiro i förskott.

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 14:22

Jaha där ser man, hmm jaja får väl se hur jag löser det, ett tag till tills man har råd.

Min quicksilver 733 som jag har nu köpte jag från redagruppen mot postförskott kan säga att det inte var så kul för kassörskan på posten när jag hostade upp en rulle med gummiband som innehöll 22500:-. Fick lite oväntad elak kommentar i stil med att jag fick allt ta och hjälpa henne med att rulla ut pengarna så apparaten tog emot dem. Visst kan jag hjälpa henne men inte behöver man vara sur för det.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-03 14:26

Ligger inte det i postkassörskans åtagande att vara sur? jag menar, de jobbar ju trots allt som postkassörskor... jag har då inte stött på något trevlig iallafall. Det är lite som i videon för itunes music store "You have to go down to the music store, AND meet people"

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 14:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Ligger inte det i postkassörskans åtagande att vara sur? jag menar, de jobbar ju trots allt som postkassörskor... jag har då inte stött på något trevlig iallafall. Det är lite som i videon för itunes music store "You have to go down to the music store, AND meet people"

Exakt det vill man ju inte, kan de inte göra samma sak med vanliga Apple Store, hade varit hur skönt som helst att kunna ladda ner en PowerBook12" och sen gå iväg till trädgården med den.

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-03 14:45

hehe, absolut, men, hehe bara fixa ett plastkort så kan du beställa, de är relativt snabba från TNTs sida.. bara ringer de på, på dörren och så får du skriva på ett vackert litet papper och så har du din PowerBook, så enkelt. Och den enda människan du behöver se är en trevlig ung man / kvinna som säger "varsigod, ditt paket"

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 14:57

Men vad gör de om man inte är hemma då?

• Medlem
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-05-03 15:00

De lämnar en lapp och säger att man skall ringa dem... det står i apples "email kvitto" att de kommer ringa dig, detta stämmer dock inte, så jag brukar ringa upp TNT (budföretaget) och boka tid när jag ser att paketet kommit in till Helsingborg.

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 15:06

Låter trevligt, ja jag får väl se hur det blir ska inte beställa nu iaf

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 16:12

Hur mycket får man i rabatt från apples studentshop? Mer eller mindre än mecenat?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-05-03 16:21

Du får 5% mindre, dvs. 5% rabatt.

• Oregistrerad
  • 2004-02-20 08:54

Hej! Finns det någon som har köpt via apple store i på studentavbetalning den senaste tiden? Går det?

• Medlem
  • 2004-02-27 23:09

Värdelösa sidor!

Ursprungligen av svanerik:

Hej! Finns det någon som har köpt via apple store i på studentavbetalning den senaste tiden? Går det?

Alltså, jag var inne idag och måste säga att något mer ologiskt får man leta efter. Först var jag och en vän till mig inne på Apple Store Education men fick sen veta att det var fel. Vi gick då in via Mecenat AppleStore, men saker blev inte lättare för det. Det fanns ingen ruta att kryssa i när man ville köra på avbetalning. En rutan det nämns om på andra Mecenat-sidor. Skitstruligt! En massa döda länkar som skickar en hit och dit och driver en till vansinne. Undrar hur många studenter Apple förlorar på dessa värdelösa websidor. Vet Oscar Bjers själv om hur dåliga de är tro? Jag höll i sanningens namn på att få ett raseriutbrott när jag försökte förstå mig på skiten. Skona mig.

Kan man ta datorn på avbetalning eller är det ett lån vi pratar om? Finns båda eller vaddå? Jag är bara intresserad av en avbetalning, inte ett lån. Hur funkar det?

/Fredrik

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 23:55

Hej! Vad är skillnaden mellan ett lån och en avbetalning? Det går via Wasa finans till 10% ränta enligt en tjej på apple store.

Bevaka tråden