Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för utgifter och budget?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Letar efter ett enkelt och bra program för att snabbt kunna skriva in sina utgifter, för att sen kunna trycka på nån knapp och få fram en tabell på alla mina utgifter för månaden. Finns detta till macen?!? Som sagt, enkelt och rent.

Excel

Tack för ditt givande svar.. (ironi)

Ursprungligen av wunderbaren:

Tack för ditt givande svar.. (ironi)

Det är ett helt seriöst svar. Excel är ett otroligt bra program för just den saken. Lättanvänt (om man har någon erfarenhet av kalkylprogram) samtidigt som det är extremt flexibelt och kraftfullt och med bra hjälpfunktioner och många färdiga mallar. Finns dessutom på svenska, vilket alltid är en fördel när man ska lära sig något nytt.

Det finns säkert amerikanska sharewareprogram som utlovar sig göra hushållsbudgetar, men problemet med såna är att de inte sällan passar dåligt för svenska förhållanden.

Vad var det för fel på det svaret? Jag skulle också säga att Excel är det program som bäst löser uppgiften.

Om det är för privat bruk finns en enkel budgetmall här.
http://www.tv3.se/files/budgetmall.xls

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-26 15:45

Förstår inte heller vad det var för fel på det svaret. Jag har skött familjens budget i excel sedan 2003. Finns säker färdiga mallar på MS Online att hämta.

"Som man frågar får man svar" heter det och det finns en anledning till det. Så gillade du inte svaret så var det alltså frågan det var fel på. Jag skulle också ha rekommenderat Excel utifrån din fråga nämligen. Men hade du sagt att Excel är för dyrt eller fel just för dig som en del av din fråga, så skulle du direkt fått andra svar. Sedan är det ingen bra ide att göra sig löjlig över de som försöker hjälpa dig. Varför man skall vara snäll när man ställer frågor

En kompis rekommenderade detta program till mig, men det är lite mer åt bokföringshållet men skall även fungera för hemmets ekonomi, jag har själv inte testat.

Tinybooks:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17950

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 11:06

Föreslår också Excel.
Men som sagt är det för dyrt rekommenderar jag dig att titta på Open Office som är helt gratis och också kommer med kalkylprogram.

väcker tråden...

Jag sitter i Holland med bank-konto här samt nordea i Sverige. Varje månad går jag igenom mina räkenskaper som kontanta utgifter och vad som har hänt på respektive konto samt aktie-försäljningar.

I brist på annat har jag suttit med konto-utdrag från de två personkontona och skrivit ett tredje där de är sammanförda, samt räknat samman alla kontanta utgifter för hand. Sen renskriver jag och räknar på hur mycket som gått till mat, till skol-material etc..inte att glömma att jag räknar om alla euro-poster till svenska. Det hela tar fett med tid, mer än jag tror det behöver ta?

Jag öppnade numbers på prov (steget till excel är för stort för mig) och...det gick inte? Det kändes också som om deras budget-mall var mer något man gör i januari för att räkna ut vad du ska spendera i juli och augusti. Jag söker något för att retroaktivt kolla upp varje månad..

All hjälp är välkommen!!

Man köper väl knappast Excel som ingår i MS Office paketet för över 1 000 spänn för att enkelt och billigt kolla hushållsbudgeten...

Ett seriöst svar är därför iCash. Finns på svenska och kostar en bråkdel jämfört med Excel. Dessutom specialgjort just för budget, transaktioner, konton och hushållsgrejs.
Maxprog | iCash - finans och ekonomiprogram

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-24 23:05
Ursprungligen av Raphael:

Man köper väl knappast Excel som ingår i MS Office paketet för över 1 000 spänn för att enkelt och billigt kolla hushållsbudgeten...

NeoOffice - 0 kronor
OpenOffice.org - 0 kronor

Om man inte redan äger Excel eller Numbers då.

Raphael: Alla svar som har givits i denna tråd är faktiskt seriösa, läs gärna mitt inlägg igen, det är nr 8.

Taz, jag tror fortfarande inte att man köper MS Office paketet för över 1 000 spänn om man bara är ute efter ett enkelt och bra program för att hjälpa till med hushållsbudgeten.

Excel är inget enkelt program. Det är ett väldigt kraftfullt och avancerat program med mängder av funktioner, grafer och tabeller och programmeringsmöjigheter som den som bara vill ha ett enkelt program för att hålla koll på hushållsbudgeten inte har någon användning för.

Ursprungligen av Raphael:

Taz, jag tror fortfarande inte att man köper MS Office paketet för över 1 000 spänn om man bara är ute efter ett enkelt och bra program för att hjälpa till med hushållsbudgeten.

1. Ingen påstod att personen skulle köpa programmet för det här ändamålet i något av inläggen. Men som du kanske känner till så har ju många det programmet redan i datorn av olika skäl och att föreslå detta program är alltså helt i sin ordning, med tanke på att frågan inte var speciellt specifik.

2. Du bör inte slänga ordet oseriös omkring dig hur som helst, det är... ja du vet.

Senast redigerat 2008-07-15 00:39

Om det är ett flexibelt kalkyprogram a'la Excel som man är ute efter så finns Tables för knappt 300 kr. Detta är förlagan till det som senare blev Numbers som ingår i iWork-paketet.

Eller Mariner Calc, som är väldigt Excel-kompatibelt och kan hantera Excel-mallar.

Men jag tycker fortfarande sådana program är overkill för hushålllsbudget och rekommenderar därför iCash som är specialgjort just för hushållsbudget. Dessutom svenskanpassat. Och mycket mycket billigare än MS Office.

  • Medlem
  • 2008-07-14 20:53

Jag kör Squirrel. Funkar bra för mig; får en tydlig bild av månadens utgifter vilket tyvärr ofta visar på mycket dåliga vanor...

Man kan även lägga upp budgetar och göra rapporter för att presentera inkomster/utgifter grafiskt.

Nu har jag pillat runt i iCash ett tag och jag vet inte om det är enklare..

Hur börjar man? Hur får jag in mina transaktioner från banker på enklast möjliga vis? Hur gör ni??

Jag kör iCash nu, laddade hem det efter läst denna tråd och jag gillar det programmet starkt.

Börja med att läsa dne korta manualen och sen testa runt lite i ett nytt dokument innan du skapar din riktiga

För mig blir den per default på engelska eftersom jag har det som os-språk, finns det inget sätt att ändra språket? Jag är inte så svängig på finans-engelska...

Ursprungligen av klarabara:

För mig blir den per default på engelska eftersom jag har det som os-språk, finns det inget sätt att ändra språket? Jag är inte så svängig på finans-engelska...

Om du har programmet igång skall du avsluta det först.

Öppna programmappen, markera programmet, välj Arkiv > Visa info.

Du får då upp en lista på vilka språkfiler som finns i programmet, tag bort kryssen för alla utom svenska. Detta skall fungera för alla program som har flera språkfiler i sig och där man vill tvinga programmet att köra på ett annat språk än systemet har.

Det jag inte begriper är hur det kan bli enklare? Ska fylla i varje post fortfarande? Det mesta finns ju redan på mitt konto-utdrag? Kan man inte be programmet att börja där?

Ursprungligen av klarabara:

Det jag inte begriper är hur det kan bli enklare? Ska fylla i varje post fortfarande? Det mesta finns ju redan på mitt konto-utdrag? Kan man inte be programmet att börja där?

Jag tillbringade en 30-40 minuter med att lägga in förra och denna månaden i iCash. Har inte massa konton så kanske därför det gick fort. Jag tycker programmet verkar rätt enkelt och så är det intressant att ta fram diagrammen och se hur ens utgifter och inkomster skiftar
Och jag har använt excel och liknande program förut för att göra liknande saker. Men jag gillar överblicken här bättre och kontrollen man verkar få.

Men har bara använt programmet i en dag än så länge så lita inte på mig för mycket

Tack Taz, tyvärr verkar det inte fungera...

Måste medge att det kanske blir lättare med tiden, man kan duplicera poster ganska lätt så det kanske inte blir så svårt? Sitter av gammal vana och går igenom datum för datum, kanske är lättare om man går igenom typ av transaktioner, alla bankomat-uttag alla mat-inköp.. etc..

Testade också Squirrel men där verkar man inte kunna använda olika valutor samtidigt?

Senast redigerat 2008-07-15 09:57

Jag gick in på internetbanken och skrev av historien från där för mina konton. Men har bara 3 konton där, så kanske därför det var lätt. Gjorde sen likadant med lån och kreditkort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 22:30

Fan finns det inga snygga budgetmallar att ladda ner, alla mallar jag hittat hittills ser ut som kommer från 1995..

jag är grymt besviken på marknaden vad det gäller såna här saker.. tydligen kan jag inte ens exportera mina transaktioner från nordea på något som helst vis, jag måste alltså fortsätta klippa o klistra? Är det såhär överallt?

Jag känner mig oerhört frusterad just nu.

Squirrel verkar juste. enkelt och så men jag fattar verkligen inte poängen med att surfa in på din bank-sida i programmet när man uppenbarligen inte kan göra någonting alls med infon du hittar där? Är det något jag missat?

Svenska banker verkar inte vara så intresserade av att vara kompatibla med sådana här program. Frågade min bank (Skandiabanken) om det inte gick att exportera i diverse filer som verkar användas för export i internationella banker. Svaren var långt ifrån tillfredställande är det minsta jag kan säga. Kortfattat så gick det bara att exportera i excel fil och sen skulle jag då behöva uppgradera mitt gamla office-paket (som jag använder mindre och mindre nu för tiden) för att möjligtvis (det gick inte i gamla X/2000 versionen i alla fall) kunna konvertera till de filtyper som diverse konto program använder. Där tog mitt intresse slut, åtminstone just nu. Får väl se hur och om utvecklingen går vidare så den passar mina behov.

Och vad jag har hört tidigare om diverse andra banker och nu också hör om Nordea, så verkar det inte bara vara Skandiabanken som har blivit kvar i dåtiden vad det gäller sånt här.

Det är för bedrövligt! Det är ju liksom redan digitalt?

Jag kommer köra på med iCash, hittade inget som var bättre.. iBank var iofs fett men i slutändan var det kladdigare att fylla i allt själv i det än i iCash som bara kostar en tredjedel av iBank... synd, för det såg väldigt stylish ut.

Hittade Cents på apples download-sida, fett fint! Man fyller bara i vad man spenderar per dag i kontanter o sen kan man exportera det, dock har jag inte lyckats med det steget.

Egentligen borde jag gå tillbaka till papper o penna vid det här laget, jag är före min tid.

Jag hade inte testat dem alla!! Jag hade även laddat ner Money, det var allt jag bad om!!

Den kunde inte med att ta in alla konton automatiskt, men det var ganska enkelt när man hade fixat alla konton och kategorier så behövde man bara skriva första bokstaven och det gick ganska lätt, väldigt logiskt!

Jag började nästan gråta av rördhet när den berättade att jag just gjorde en transaktion mellan olika valutor och frågade om den skulle ladda ner senaste kursen!

Jag är såld.

Apple - Downloads - Business & Finance - Money

Undrar om jag ska sätta upp protestlista på nätet mot dessa dumma banker?

Bevaka tråden