Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra Öppna Med...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

LMånga liksom jag har säkert detta problem med att för många prograqm tycks kunna öppna en och samma fil ...

när jag höger klickar på en fil i OS X tex en HTML fil så har jag över 40 program som kan öppna filen och det känns lite overkill ... samma gäller det för många andra filformat ..

finns det någon funktion eller program i OS X som gör att man kan editera denna "öppna med.." lista samt ställa in vilket program som "default" skall öppna en viss filtyp ..

//Andy

  • Medlem
  • 2007-06-26 10:48
Ursprungligen av Tussen69:

Hej!

LMånga liksom jag har säkert detta problem med att för många prograqm tycks kunna öppna en och samma fil ...

när jag höger klickar på en fil i OS X tex en HTML fil så har jag över 40 program som kan öppna filen och det känns lite overkill ... samma gäller det för många andra filformat ..

finns det någon funktion eller program i OS X som gör att man kan editera denna "öppna med.." lista samt ställa in vilket program som "default" skall öppna en viss filtyp ..

//Andy

Ändra listan är jag osäker på, men för att förhandsvälja vilken applikation du föredrar för en viss filtyp gör du följande:

Markera filen
Tryck äpple+i
Under "öppna med" väljer du din önskade applikation
samt klickar i "ändra alla"

Klart.

Mvh
FrrH

tack ... nu saknar jag bara hur man "editerar" listan ... någon ? please

Jag tror inte det går, den listan söks fram dynamiskt utifrån vilka program du har på datorn som påstår sig kunna öppna den valda filtypen. Så när du väljer det på en jpeg-fil t.ex. blir det badboll för då ska det listas alla program som säger sig kunna läsa en jpeg-bild och det är rätt många program.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-26 21:31

Jo det ska gå att ändra listan..fast det är inte så enkelt som man skulle vilja.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030730161311391&query=info.plist

1
Bevaka tråden