Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2.5" Sata -> Firewire hittar inget chassi!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 15:30

Hej,
Jag tänkte fråga om ni har något tips på ett hårddisk chassi som förvandlar min hårddisk till en extern sådan med Firewire anslutning?
Hårddisken som skall användas är min orginal hårddisk från min macbook alltså en 60GB 2.5" sata.

Någon som har något tips?

Det är tyvärr allt färre chassitillverkare som satsar på Firewire idag. En finns åtminstone, men det borde säkert gå att hitta fler. http://www.cupertino.se/reseller/product.php?productid=1377&cat=0&page=1

Ursprungligen av Johan S:

http://microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=MAP-KC21k
Har ett sånt själv, funkar bra..

Ja, den funkar säkert jättebra... till IDE-diskar...
...men han frågade efter kabinett till en SATA-disk.

Jag köpte ett kabinett på Webhallen. SATA till USB2. Lövtunt, snyggt och funkar alldeles utmärkt. Datorn bootar så snällt från le... öh, hårddisken så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-25 22:23
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag köpte ett kabinett på Webhallen. SATA till USB2. Lövtunt, snyggt och funkar alldeles utmärkt. Datorn bootar så snällt från le... öh, hårddisken så.

Ok, men jag har läst att man inte kan kopiera över osx profiler med annat än med FW

Ursprungligen av moname1:

Ok, men jag har läst att man inte kan kopiera över osx profiler med annat än med FW

Öhm, nu fattar jag inte. Vad betyder det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 09:28
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Öhm, nu fattar jag inte. Vad betyder det?

Att om jag ska byta hårddisk i min macbook så måste jag installera om osX men jag vill använda mig av min "profil/användare" som jag använder nu. För att göra detta så kan man kopiera över användare mellan olika datorer men detta funkar bara via Firewire(?).
Nån som kan bekräfta?

Ursprungligen av moname1:

Nån som kan bekräfta?

Jag har läst samma sak, men jag har inte testat själv, så jag vet inte om det verkligen stämmer. Apple brukar ju hävda att man inte kan boota från USB-diskar heller, men jag är rätt säker på att man kan det ändå.

Nån som läst motsatsen, dvs att någon plockat ur en disk och stoppat den i ett USB-chassi och framgångsrikt använt den med Flyttassistenten under installationen av Mac OS X?

Ursprungligen av Adrian B:

Apple brukar ju hävda att man inte kan boota från USB-diskar heller, men jag är rätt säker på att man kan det ändå.

Nämen Adrian!

Från moderskeppet, skrivet 1999: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58430

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nämen Adrian!

Från moderskeppet, skrivet 1999: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58430

Jag kanske skulle ha skrivit "brukade" eller ägnat mig åt STFW även här

Ursprungligen av Adrian B:

Jag kanske skulle ha skrivit "brukade" eller ägnat mig åt STFW även här

Touché!

Men tänk så mycket nytt vi nu lärde oss i den här tråden. Jag har både lärt mig att flyttassistenten funkar med USB och vad STFW betyder.

Ursäkta mitt babbel, nu ska jag återgå till att vänta på 10.5.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Öhm, nu fattar jag inte. Vad betyder det?

Att han menar att Flyttassistenten bara läser från FW-diskar.

Man kan boota från USB-diskar numera. Jag gjorde det så sent som igår, det funkar fint. Jag har aldrig använt flyttassistenten från USB-disk så jag vet inte om det finns några restriktioner där. Jag duplicerade helt enkelt min gamla interna disk till den nya som satt på USB externt, sen skruvade jag in nya disken, satte den gamla i kabinettet och allt funkade som det ska. Jag använder Carbon Copy Cloner för att dunka över allt innehåll och få en bootbar disk.

STFW brukar man med rätt säga, så jag vill inte vara sämre:

10.4: Use the Migration Assistant with USB disks

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 12:49

Tack så jätte mycket alla(som kan söka webben:"> )!!

Jag skulle vilja lyfta den här frågan igen. Som jag var inne på i en tråd om Prisjakt nyligen så letar jag ett chassi till 2,5 tums SATA-disk med firewire. Jag hann så långt att jag beställde ett men blev varnad för att det inte kunde drivas över firewire, vilket ju var hela poängen för min del (som tur är hann jag avbeställa).

Kraven är alltså:
- chassi för 2,5 tums SATA-disk
- med firewire (FW400 är tillräckligt, FW800 är bonus)
- som kan drivas enbart över firewire-kabeln.

Det finns en handfull enligt Prisjakt men de är alla rätt dyra (förutom det från AC Ryan kan alltså inte drivas över FW), 600 kr eller mer känns lite saftigt. Dock verkar det som att man får räkna med den prisnivån. Jag vet dock inte vilka av dessa som klarar av att drivas över firewire, men jag gissar att dom dyrare klarar av det.

Är det någon som har något bra rekommendation?

1
Bevaka tråden