Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Php ignorerar mysql.default_socket

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stött på ett lite underligt problem med php 5.2.2 och mysql.
Php vägrar av någon anledning att hitta mysql.sock, som ligger i /var/mysql. Jag har ändrat mysql.default_socket i php.ini, men php letar fortfarande i /tmp, som är standard i Marc Liyanages installation. Någon som kan säga hur tusan ska jag få inställningen i php.ini att bita?

Det skumma är att allt utom Gallery2 fungerade tills jag slängde in en fullösning med en symlänk till mysql.sock i /tmp, men det är ju ingen permanent lösning eftersom den försvinner när datorn startas om nästa gång.

Jag upptäckte problemet när jag uppdaterade till 10.4.10, men jag har tyvärr ett svagt minne av att jag gjort samma fullösning en gång tidigare.

Hade helt glömt att jag skrivit det här inlägget när jag nu svor över problemet ännu en gång och sökte på 99 efter en lösning.

Men eftersom ingen svarat tvingades jag tänka till en extra gång och hittade lösningen på egen hand. Det visade sig vara mysqli.default_socket som behövde ändras i php.ini för att det skulle funka. Så nu kör jag utan symlänk och behöver inte oroa mig för att sidan rasar efter en omstart, vilket den gjort när vi hade nattligt strömavbrott för två dagar sedan och jag som vanligt glömde bort mina mysql-problem.

1
Bevaka tråden