Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer minne i iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag har en 20" iMac c2d som jag tänkte slänga i lite mer minne i då jag ofta sitter med tunga simuleringar/ skyfflar runt data efter dessa.

Först var jag inne på att köpa ett paket med 2x1GB och slänga ut de båda 512 stickorna som sitter i men sen började jag snegla på att köpa en 2GB sticka istället och på så vis får 2.5GB minne... Någon som vet om det är en dålig ide eller rentav har provat båda?

Fördelarna jag kan se med 2x1GB strategien är att det är billigare och att man ev. får bättre prestanda om man har två identiska minnesmoduler. 1x2GB ger mig å andra sidan mer minne och möjlighet att byta ut den sista stickan mot en 1GB senare om jag skulle behöva.

Alla visa ord mottages tacksamt!

MVH,
Erik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-22 12:58

Nu finns en 2 GB modul - Kingstonminne på Inwarehouse för 1095 kr (inkl. moms).

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1136105&node=582

Kingston 2GB 667MHZ DDR2 SODIMM CL5 1.095:- (inkl. moms)

Om jag inte har fel så passar det till iMac Intel. Jag har ett Kingstonminne 1 GB i min MacBook.

Tillägg:
Vad jag har hört så spelar det ingen roll i praktiken om det är lika minnespar eller inte.

Senast redigerat 2007-06-22 22:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 21:36

Om du verkligen använder mer än 2GB kan jag inte tänka mig att prestandaförlusten i o m att modulerna ej sitter i par, skulle vara annat än marginell om sätter den i relation till tiden det tar att gå ut på hårddisken.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-07-26 23:34

Så det borde inte spela någon roll om man/jag köper en st 2GB sticka eller två st 1GB?
Jag läser olika åsikter hela tiden om minnes par, finns det inget "konkret" svar?

Jag har imac c2d

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-27 07:11

Finns en relaterad tråd där det diskuteras om just huruvida man ska ha parvis eller singelminnen till just iMacen. Läs gärna där också...

Har 2,5 gig i min iMac och det funkar klockrent så vitt jag är man att bedöma, snabbt går det och jag kan ha massor med grejor igång samtidigt utan att det hakar upp sig.
Jag kan varmt rekommendera 2,5 gig för mig blev det billigare att köpa 1st 2gig modul än två lösa 1gig och mer minne fick jag på köpet
men sen kan ju minnespriserna variera rätt mycket men just nr jag köpte så gav jag 1800 för 2gig och det tycker jag är helt okej.
När 1 gig då gick på 1300:-

Tack Gusten68! Äntligen någon som faktiskt svarade på det jag frågade.

Bra dessutom att jag inte fått tummarna ur än. Jag antar att jag väntar på att minnespriserna ska sjunka ytterligare lite innan jag klipper till.

/Erik

Satt just och klurade på samma fråga själv... så jag får tacka för svaret Gusten

1
Bevaka tråden