Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbränning i ny iMac 20" Core 2 Duo bildskärm!

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-22 12:00

Jag är chockad!! Vad är detta!!??

Jag har precis upptäckt, hör och häpna, en INBRÄNNING(!) på min skärm! Har en iMac Intel Core 2 Duo 20". Hur är detta möjligt på en LCD-skärm!? Har aldrig hört talas det. Trodde inte det var möjligt. Ingen har varnat för det heller. Inte för jag tror på det ett smack, men kan man på något sätt orsaka detta själv? Datorn ska väl för tusan kunna vara på i flera dagar utan att något händer?!

Jag kan inte acceptera detta. Det är två långa horisontella streck över skärmen. Syns väldigt mycket mot mörk bagrund. Jag föredrar mörka bakgrunder eftersom det är lättare mot ögat, och ser dessutom extremt mycket på film så där syns det också!

Vad kan man göra? Kan man fixa detta på något sätt eller kan man reklamera?

Jag kan inte ha det så här!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-22 12:54

Ojj, vad är det som skapat den? Jag har aldrig sett någon inbränning på en modern Mac, inte ens efter menyraden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-22 13:14

Jag undrar också vad som kan ha skapat detta!? Har aldrig ens hört talas om inbränning på en mac eller en LCD-skärm för den delen överhuvudtaget. Ska det ens få hända?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-22 13:20

Nu ser jag vad som orsakat det! Det är skärmsläckaren som är en digital klocka. Hämtad här: http://www.9031.com/downloads/screensavers.html

Alltså borde det väl vara skärmen som inte klarat av att står på i flera dagar? Verkar mest logiskt. Det är ju givetvis något som den helt klart ska klara av utan att göra en inbränning! Fy vad irriterade och surt! Det är ju som sagt en LCD-skärm och sådant ska ju inte hända!

Det finns hopp, inget är trasigt.

Create an all-white screen in a graphics application such as AppleWorks or Photoshop, and save it as a JPEG file.
Use this as the image displayed by the screen saver.
Turn the display brightness down (but not off) to preserve backlight bulb life.
Verify that the persistent image is gone.
If necessary, repeat the process until the persistent image is gone.
Restore the Energy Saver settings.

Det är ingen fara, bara flytkristallerna som överladdats och fastnat. Kör en jämngrå bild över skärmen så släpper det efter ett tag.

Som sagt, ingen fara. Låt skärmen gå i vila istället för att använda en skärmsläckare. Eller använd en skrämsläckare som inte visar samma mönster statiskt på skärmen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-23 14:52

Jag har testat detta nu ett dygn utan någon effekt. Kan det ta lång tid innan skärmen återställer sig? Vad talar vi om i såfall? Dagar, veckor eller vad?

Går linjerna från kant till kant kan de ha låst sig helt, inte helt ovanligt på platta skärmar. Antingen dör pixlarna helt eller så lyser de ständigt likadant. Är det så är det fel på skärmen och man får se till att byta ut den. Kan du ta en bild av skärmen så att man ser linjerna? Då kan man lättare se vad det kan vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-23 16:20

Linjerna går inte kant till kant på skärmen, utan är bara som en linje mitt på skärmen...

Visar inbränningen här mot en mörk bakgrund, synd bäst då. Man kan kanske tro att det inringade är en del av denna bild, men jag garanterar att det är det alltså inte...

Senast redigerat 2007-06-23 16:31
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-23 16:45

Syns det på alla bakgrunder.

B.D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-23 17:11
Ursprungligen av bodahl:

Syns det på alla bakgrunder.

B.D

Nej, inte på ljusa bakgrunder. Utan bara mot bakgrunder som är mörka och mot vissa färger. Lite beror också på motiv och mönster.

Det ser inte ut som om pixlarna dött, testa att ha en jämnvit bild där istället under ett par timmar. Det är inte riktiga inbränningar utan brukar släppa efter ett tag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-23 17:18
Ursprungligen av Marcus K:

Det ser inte ut som om pixlarna dött, testa att ha en jämnvit bild där istället under ett par timmar. Det är inte riktiga inbränningar utan brukar släppa efter ett tag.

Ska testa. När jag sätter på en jämnvit bild som skärmsläckare syns inbränningen först jättemycket sen tonar det ut så den inte syns alls. Om jag sen stänger av och sätter på skärmsläckaren igen fortsätter den så. Men jag ska ge det några timmar så får vi se hur det går. Jag återkommer...

Tack för hjälpen sålänge..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-24 16:32

Testade en jämnvit bild under natten, men problemet kvarstår... Så då är det väl fel på skärmen och man får byta ut den eftersom inget hjälper?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-24 16:50

Bränning.

Ser inte ut som en vanlig inbränning.
Brukar vara mer makerad och synas på alla bakgrunder.
Lämna in den.

Man kan få inbränningar på en vanlig CRT skärm också.

B.D:cool:

Jag skulle nog vänta lite med reklamera. Behandlingen behöver oftast upprepas flera gånger efter varandra, så det räcker sällan att bara köra en enda natt. Som regel får man köra ut den vita bilden lika länge som man körde bilden som orsakade "inbränningen", plus lite till. Det ger förmodligen inte särskilt mycket att lämna in i ett sånt här läge, eftersom servicefolket inte kan göra mer än vad du gör just nu.

Märk väl att det inte är någon riktig inbränning det är tal om, utan ett normalt fenomen som beror på att flytkristallerna överladdats och inte reagerar som de ska när man lägger spänning över dem. Till skillnad från riktig inbränning, som en LCD är helt immun mot, är tillståndet reversibelt bara man ger det gott om tid. Vissa modeller drabbas nästan inte alls, medan andra är lite känsligare.

Vi har i alla fall lärt oss att en skärmsläckare ska släcka skärmen eller ha en föränderlig bild.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-24 22:34
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Vi har i alla fall lärt oss att en skärmsläckare ska släcka skärmen eller ha en föränderlig bild.

Då vill jag djupt varna för denna skärmsläckare som jag länkat till ovan. Den är fantastiskt snygg och det är praktiskt med en klocka som skärmsläckare.

Men med tanke på hur många som visat intresse för denna sedan tidigare kommer säkert fler drabbas, tyvärr...

Det märkliga är att jag aldrig hört någon varna för en skärmsläckare tidigare, inte ens för de som är knappt förändliga, som tex. en klocka...

jag har också fått samma fenomen på en iMac G5 20"

Jag har lodräta linjer som inte går kant till kant. De syns bara mot en neutral grå bakgrund.
Eftersom jag retucherar på den så är det döden för denna dator! Ska försöka ta några digitalbilder på linjerna och testa ovanstående tricks när det hinns!

Bummer. verkligen.

jämnvit backgrund på över natten hjälpte inte. ska testa flera nätter i rad. men vad rekommenderar ni, jämnvitt, eller neutralgråt ( buhu)

jämnvitt natt två- ingen skillnad.. kanske har det blivit värre!
bifogar en screenshot.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-28 03:03
Ursprungligen av Cristian Bogdan:

jämnvitt natt två- ingen skillnad.. kanske har det blivit värre!
bifogar en screenshot.

Ser nästan ut som sprickor bakom själva skärmen!

ok, det värsta är att sprickorna växer så samma linjer som förut, men de verkar växa i längd, och kanske i bredd.. drar på semester om ett par dagar så macen får vila i 1.5 månader så får man se vad som hänt då..

//C

Jag fick en ny dator, jag hade samma fel...
För mig var det "bara" själv Menyraden som bränt fast...
Men jag fick byta ut G5an mot en splirrans ny IntelMac

nä, det här är fan inte bra. ska testa jämngrått ett par nätter nu och se vart det bär.. garantin har ju gått ut.. tror ni man kan få apple att fixa kostnadsfritt ändå?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-03 13:30

Hur har det gått för er som hade problem? Tyvärr har jag missat denna tråden och alltid använt just den där skärmsläckaren med klockan och nu har jag också drabbats. Har det funkat med vit bild som skärmsläckare?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 14:12

Jag förstår inte hur det här kan hända. Låter ni inte datorn släcka skärmen helt? Det sparar ström och förlänger livet på din dator när skärmen släcks helt.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2008-08-03 17:31
Ursprungligen av Robo-X:

Jag förstår inte hur det här kan hända. Låter ni inte datorn släcka skärmen helt? Det sparar ström och förlänger livet på din dator när skärmen släcks helt.

//Rob

Ma ska inte behöva släcka skärmen, jag börjar misstänka att Apple använder billigt skräp. Någon som har googlat och kollat om problemet är stort?

Bevaka tråden