Har tnt klantat sig?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-22 08:02

Beställde en MacBook i Måndags. Självklart sitter man och följer trackingen med nöje.

men igår stog det såhär:

Leveransdatum 12:00, 21 jun 2007
Signatur Pa
Datum Tid Ställe Status
21 jun 2007 12:00 Stockholm Delivered

What?! Antingen är "PA" en förkortning av Post Åkeriet för jag vet att posten har hand om TNTs paket i mitt område.

Någon mer som har sett signaturen förut?

Inte för att jag vill vara smådryg men de du borde fråga är TNT själva. Ring 020 - 960 960. De har öppet dygnet runt.

Sen kan du ju låta oss veta vad som hänt.

• Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-24 18:26
Ursprungligen av Rickard A:

Inte för att jag vill vara smådryg men de du borde fråga är TNT själva. Ring 020 - 960 960. De har öppet dygnet runt.

Sen kan du ju låta oss veta vad som hänt.

Jodå, ringde TNT direkt(Torsdag kväll) när jag såg att den var "levererad" men de kunde inte se nått i sitt system tills på måndag. Provade flera ggr det var samma tjej alla gångerna.

Senast redigerat 2007-06-24 18:46
  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-25 08:51

Fantastiskt att inte TNT kan se vem som singerat paketet. Nu ska de ordna fram en kopia på signaturen. Har varit i kontakt med posten också, men de har inte mitt paket än iaf.

Fortsättning följer...

Förstår inte varför Apple fortsätter att anlita TNT.

Trist för din del hoppas det löser sig.

Men ska Apple dumpa tnt för att det inte fungerat i ditt fall?

• Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-25 09:43
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Trist för din del hoppas det löser sig.

Men ska Apple dumpa tnt för att det inte fungerat i ditt fall?

Verkar vara väldigt vanligt att TNT är både sega och klantar till det. Visst, man får bara läsa om de som har problem på nätet och inte de nöjda. Hadde heldre sett att UPS levererade sakerna.

Sedan måste du veta hur många lyckade leveranser tnt gör för att veta hur stor felprocent de har och sedan jämföra med ups felprocent för att veta om ups är bättre eller inte.
Per default tror jag inte ups är bättre än tnt. Det handlar fortfarande om människor som ska sköta transporterna.

UPS är allt annat än felfria de också. I mitt jobb har vi med de flesta speditörer att göra och alla är mer eller mindre dåliga. Man får heller inte glömma att Apple bara betalar för en viss tjänst så i vissa fall är det inte fel även mottagaren kanske upplever det så. Givetvis är det inte så i ditt fall där datorn levererats till någon annan (vad det verkar).

Oavsett vad som hänt kommer ju du hållas skadeslös rent ekonomiskt då ansvaret är TNT-s. Men tidsmässigt kostar det dig såklart....

• Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-25 10:19

Det är inte pengarna jag är rädd för. Det är bara pinsamt dåligt speciellt om det är någon annan som singerat paketet. Är mycket medveten om att alla logistikföretag har problem min far jobbar med logistik.

• Medlem
  • Gnesta
  • 2007-06-25 13:11

Ringde precis mitt lokala posten företagscenter. De hadde fått in paketet! Härligt.

Men det är fortfarande oroväckande att TNT inte tycktes ha någon koll på paketet när man kontaktade deras kundtjänst.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-26 13:27

Om någon skulle drabbas av detta i framtiden: Ta ditt leveransnummer (10 siffror och börjar på 80) och slå in det på www.tnt.se (fungerar på UPS sida med), bocka i referens och tryck på Sök. Om det står onforwared delivery så har TNT skickat vidare med en annan firma, troligtvis posten. Om det står delivered och du inte tagit imot rekomenderar jag att du ringer Apple store.

Ursprungligen av Sm00ce:

Om någon skulle drabbas av detta i framtiden: Ta ditt leveransnummer (10 siffror och börjar på 80) och slå in det på www.tnt.se (fungerar på UPS sida med), bocka i referens och tryck på Sök. Om det står onforwared delivery så har TNT skickat vidare med en annan firma, troligtvis posten. Om det står delivered och du inte tagit imot rekomenderar jag att du ringer Apple store.

Det du skriver kan inte gälla för alla sändningar med TNT/Poståkeriet. För mig såg det ut så här:

Datum Tid Ställe Status
20 jun 2007 15:07 Orebro Delivered
20 jun 2007 05:43 Orebro Out For Delivery
20 jun 2007 05:41 Orebro Import Received

Delivered här var när jag fått paketet i min hand av Poståkeriet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-26 19:32

Synd bara att paketet inte går att spåra när det väl finns hos posten.

Ringde TNT idag för att kolla var mitt paket befinner sig och de menade att posten ska kunna söka på deras sändningsnummer... vilket såklart inte gick.

Sen tycker jag det är underhållande att transporttiden från Shanghai till Sverige är hälften så lång som transporttiden inom Sverige (dvs till Luleå) - förutsatt att datorn kommer i morgon, vilket den säkert inte gör.

Ursprungligen av daft:

Synd bara att paketet inte går att spåra när det väl finns hos posten.

Ringde TNT idag för att kolla var mitt paket befinner sig och de menade att posten ska kunna söka på deras sändningsnummer... vilket såklart inte gick.

Det måste isf skilja sig mellan olika poståkerier. Här i Västerås har jag alltid kunnat ringa och fråga vart paketet befinner sig när de väl fått det från TNT. De får paket före lunch och levererar ut till kund på eftermiddagen. Har alltid funkat bra.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-06-26 20:32

ok, tydligen inte.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-26 23:08

Jo - om det går att få tag på det lokala poståkeriet funkar det säkert, men på postens kundtjänst var de strikt förbjudna att lämna ut telefonnummer till poståkeriet...

Jag har då fått numret till Poståkeriet av TNT. Sen för att vara lite dryg så finns ju alltid Google:
http://www.posten.se/c/postakeriet
Telefonnummer: 0771-59 59 59

Vill man så går det.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-27 10:05

Annars finns ju Poståkeriets telefonnummer i telefonkatalogen.....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-27 10:45

Opåkallat trist attityd.

I vilket fall så hjälpte varken Poståkeriets centrala nummer eller det som stod i telefonkatalogen (eller på Google), för det lokala poståkerikontoret hade kopplat om sina telefoner till en röstbrevlåda.

Men det har i vilket fall löst sig - även om varken posten eller tnt kunde ge några besked igår.

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-04 12:57

Maste erkanna att jag tycker TNT's service ar riktigt skit faktiskt.

Bestallde en MBP den 10 september som forfarande inte kommit da den ar forsvunnen i Holland sedan den 25:e. Sjalvklart har mitt VISA blivit debiterat pa drygt 2000€...

Nar man ringer ar det samma visa varje gang (de suckar och sager att mitt kolli BORDE komma imorgon (detta har de sagt sen den 25/09) ...)
Hojden var nar de ringde mig imorse for att fraga om mitt kolli kommit fram. (Normalt bor leverantoren ha lite koll om sa ar fallet, eller??)

Ar nu sa trott att jag orkar inte tjafsa med TNT direkt men ringer och hetsar Apple istallet. Ar trots allt deras kund, TNT far jag sa att saga pa kopet.

Vad kan jag gora for att satta lite press pa Apple/TNT. Ar det mojligt att be dom dra at h-vete, hava kopet och ga till en affar istallet?

Har nagon erfarenhet av att krava kompensation av Apple for den har typen av situation??

En manads leveranstid kanns ju riktigt B...

Du ska prata med Apple. Det är inte ditt ansvar att TNT klantat sig. Apple får skicka en ny burk till dig och reda upp dessa problem med TNT själva.

Nu är det visserligen tokbrist på MBP det beror inte på det? Apple har skickat den?

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-04 13:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du ska prata med Apple. Det är inte ditt ansvar att TNT klantat sig. Apple får skicka en ny burk till dig och reda upp dessa problem med TNT själva.

Nu är det visserligen tokbrist på MBP det beror inte på det? Apple har skickat den?

Datorn lamnade Kina den 22/09 kom till Arnhem den 24/09. Darefter ar den "nagonstans i Holland" ...

Ar det kanske dax som du sager att be Apple skicka en ny (innebar typ tva veckors fabrikationstid) istallet for att halla pa och trixa flera ganger om dan med ett forsvunnet kolli?

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-10-04 16:35

Vad trist, jag hade själv suverän erfarenhet av TNT förra veckan när jag köpte min mini. De var snabba på att svara per mail och lämnade korrekt levaransdatum . Nu var inte jag hemma när chaufören ringde och ville lämna paketet utan 10 mil därifrån men vi stämde möte på en statoil mack halvvägs. Och minsann.. där satt han och tuggade godis i sin bil och väntade på mig med mitt paket, det hade jag velat se posten göra....

Så det är nog inte lag på att TNT suger

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-10-04 16:56

Tips: Lägg inte ner allt förmycket tid med att bråka med TNT (eller UPS för den delen). Ring Apple så kommer dom be TNT ordna och om inte TNT klarat av det på en viss tid skickar Apple en ny. Ett telefonsamtal så är man av med problemet.

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-04 17:18
Ursprungligen av Sm00ce:

Tips: Lägg inte ner allt förmycket tid med att bråka med TNT (eller UPS för den delen). Ring Apple så kommer dom be TNT ordna och om inte TNT klarat av det på en viss tid skickar Apple en ny. Ett telefonsamtal så är man av med problemet.

Det ar precis vad jag precis har gjort.

Apple har bestallt en ny da TNT inte lyckats fixa fram original bestallningen. Det som ar surt ar att en MBP numera har en produktionstid pa ungefar tva veckor... och en leverens (nar det funkar pa ungefar en vecka)

Detta betyder att min leverenstid ar drygt tva manader!
Bestallning av den forsta datorn som TNT slarvade bort den 10 september...

Blir till att ta till stora forfattartagen och skriva ett riktigt forbannat brev till Apple med forhoppning om kompensation.

1
Bevaka tråden