Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet blir snabbt pensionär!

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jahapp.

Nu är det två veckor sedan jag ringde Apple och fick träna på min danska, och dom skulle skicka ett nytt batteri.
Men inte fan har jag fått något batteri inte.
Ja! Det är klart att jag ska ringa tillbaka.

DANSKJÄVLAR!

(vet ni var det kommer ifrån?)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-07-30 21:56
Ursprungligen av the örjan:

DANSKJÄVLAR!

(vet ni var det kommer ifrån?)

Tror du syftar på Ernst Hugo Järegårds fantastiska svada från taket på rigshospitalet i Köpenhamn... Funderar på om danskarna verkligen har sån självdistans, eller om det hela är en kupp från Ernst-Hugo...

Varför ringer du dansk support?

Ursprungligen av ErH:

Tror du syftar på Ernst Hugo Järegårds fantastiska svada från taket på rigshospitalet i Köpenhamn... Funderar på om danskarna verkligen har sån självdistans, eller om det hela är en kupp från Ernst-Hugo...

Varför ringer du dansk support?

Det var inget jag valde.
Sist jag ringde support vad det en norrbagge.

Man får nog ge Lars von Trier äran för det där.

Jag ska aldrig mer ringa support.
Sist jag ringde ville jag byta ut batteriet och samtidigt passade jag på att fråga varför min Airport inte funkade efter uppdateringen.

Det tog 1 timme och tjugo minuter!!
Det är 80 minuter!
Eller 4800 sekunder.
Räkna långsamt till 4800 får ni se.

Undrar om 300 cykler gäller iPhone också...?

  • Medlem
  • 2007-09-11 18:01

Mitt batteri lägger av efter ungefär tio minuter. Men jag kan inte utnyttja den förlängda garantin, eftersom batteriet tydligen har fel serienummer. Det räcker alltså inte att batteriet är trasigt och att antalet cykler är under 300.

Istället fick jag tipset av Apples support att kalibrera batteriet genom att dra ur sladden. Men då stänger datorn som sagt av sig själv efter tio minuter. Bara att köpa nytt batteri med andra ord.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-11 22:00
Ursprungligen av jsl:

Mitt batteri lägger av efter ungefär tio minuter. Men jag kan inte utnyttja den förlängda garantin, eftersom batteriet tydligen har fel serienummer. Det räcker alltså inte att batteriet är trasigt och att antalet cykler är under 300.

SKITSNACK!

Jag fick ett nytt batteri trots att mitt inte hade det "magiska" serienumret + att datorn var äldre än ett år! Jag fick prata med en trevlig svensk kille som iofs tog lång tid på sig, men som ändå löste problemet.

Jag gick dock vägen via den lokala Apple-butiken och fick dem att kolla upp saken åt mig. De fick blankt nej från Apple, men när jag ringde (återförsäljaren tipsade mig om detta) så gick det helt plötsligt att lösa. Vet inte om jag ringde standard-supportnumret dock, det kanske finns ett hemligt nummer också(?)
(Vet inte om min Applecare kan ha öppnat några dörrar, men den här grejen ingår ju inte i Applecare generellt...)

Men hur som helst så ska du ha ett nytt batteri!!!

Lycka till!

Ja. Kör igen. Jag fick ett nytt batteri trots att det "inte ingick i batteriutbytarprogrammet".
Men det tog 4800 sekunder...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-12 21:18

Seger!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 23:02

Jag är ganska nöjd med min batteritid.

Yes!!

Ja, du ser.
Nåt är Kaiko.

Jag har haft batteritid på 43 timmar ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-16 15:21

Om ni någon gång köper extra batterier så vill jag nog höja ett varningens finger för FastMacs Truepower batterier till MBP. Trots vad de påstår i annonserna så har mina båda Truepower batterier haft sämre batteritid och dessutom tappat mer i batterikraft under en jämförelsebar tidsperiod jämfört med det Applebatteri som följde med min MBP.

Det ultimata är förstås att köpa NewerTechs batterieladdare med "rekonditioneringsfunktion".

Nu har jag fått ett nytt batteri av Apple fastän jag egentligen inte ingick i batteriutbytarprogrammet fast det gick ju på garantin så jag kunde ju få ett nytt ändå!!

Puh... Apple support = inte roligt.

Men batteriet är bra. Det har t o m MER kapacitet än det ska ha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-01 00:01

Jag fick ett nytt batteri för ungefär 10 månader sedan . Jag lät dock det gamla sitta i eftersom det funkade utan problem. Nu är dock batteritiden ganska kass och jag funderar på att sätta i mitt gamla "nya" batteri. Batteriet är inte uppackat utan ligger i den låda det skickades i. Finns det några risker med att sätta in batterier som legat ett tag?

Va fan??! Jag var tvungen att skicka tillbaka mitt gamla batteri med UPS. Annars skulle dom debitera mej 950 kr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-01 14:20

Jag hade hört att man skulle returnera det. Jag funderade på att dra en rövare och säga att jag lämnat mitt gamla batteri till återvinningen, men när det nya lämnades över ställdes inga krav eller frågor angående mitt gamla batteri.

Vet någon om det är problemfritt att bara sätta in det gamla "nya" batteriet och köra på?

Förlåt??

Jag kör med mitt nya i alla fall.

Det gamla vill du väl inte ha?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-02 13:23

Nä, mitt gamla hade jag då tänkt lämna till återvinning. Jag undrar bara om batteriet har kunnat ta skada på något sätt när det bara "legat" där. Jag har för mig att det fördes en diskussion om detta i samband med batteribytet, att batterierna inte fick ligga för länge utan att användas alltså.

Varning för coconutBattery!

Nu tänker jag dubbelposta för att det här var så pass viktigt.
Använder någon "CoconutBattery"?

Jag börjar misstänka att det DRAR STRÖM!

Sen jag skrev mitt inlägg har det sjunkit från tre till två timmar, på bara några minuter!

När jag sedan stänger av coconutBattery igen hoppar tiden upp till 2:45 timmar.
Nu slår jag på coconutBattery igen.
Vänta....vänta.... så! Nu är det nere på två timmar igen!

Äh, det är ju något knäppt med det programmet.
Använd inte det och se om ni får mer tid!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-04 11:46
Ursprungligen av the örjan:

Nu tänker jag dubbelposta för att det här var så pass viktigt.
Använder någon "CoconutBattery"?

Jag börjar misstänka att det DRAR STRÖM!

Sen jag skrev mitt inlägg har det sjunkit från tre till två timmar, på bara några minuter!

När jag sedan stänger av coconutBattery igen hoppar tiden upp till 2:45 timmar.
Nu slår jag på coconutBattery igen.
Vänta....vänta.... så! Nu är det nere på två timmar igen!

Äh, det är ju något knäppt med det programmet.
Använd inte det och se om ni får mer tid!

Nu vet jag inte hur coconutBattery funkar under skalet, men det skulle ju kunna vara så att det "tar över" batteriet från systemet, som då inte får kontakt med batterielektroniken utan får göra en uppskattning av återstående tid baserad på laddning osv. När du sedan stänger coconutBattery kopplas batterielektroniken tillbaka till systemet och allt är som vanligt.
Kanske?

edit: Fast så är det nog inte. Står på sajten att det använder sig av CoreData.

Mitt batteri dog när min Macbook var 13 mån gammal (skönt tajmat efter garantin), dvs datorn slocknade en sekund efter att man drog ut kabeln. Det var i Maj 2007

Då jag behöver en dator i jobbet så var jag tvungen att gå och köpa ett nytt batteri direkt. Sedan ringde jag dock till Apple och gnällde, först ville de inte lyssna på mig överhuvudtaget men efter lite hetsig argumentation fick jag prata med någon typ av företagssäljare som såg till att jag fick ett nytt batteri. Great, 2 batterier tänkte jag, perfekt när man reser mycket.

Men... mina nu inte ens 5 månader gamla batterier börjar redan bli riktigt usla. Det batteri som sitter i nu visar följande:
Current battery charge: 3359 mAh
Maximum battery charge: 3461 mAh

Current battery capacity: 3461 mAh
Original battery capacity: 5500 mAh

Battery Load-cycles 68
Age of your mac 24443 months (!)
Charger connected: Yes
Battery is charging : Yes

Vid full laddning visar mitt batteri att det ska hålla i 1:08, men den faktiska arbetstiden upplevs som ännu mindre. Detta är inte okej för datorer/batterier i den här prisklassen!!

Det andra batteriet går åt samma håll men är inte riktigt lika uselt än då jag använt det mindre (enbart vid resor etc).

Vad gör man? Ringa Apple och reklamera bägge batterierna? Kommer det hjälpa? Kan det vara just *min* MBP som av ngn anledning mördar batterier?:confused:

Btw, miniStat2-widgeten visar 68 cyklar, 58% life på samma batteri 2 min senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 13:12

Ja batteriet är en historia för sig. Jag har en MBP 2.16 GHz Intel Core Duo som jag köpte för ca 1,5 år sen. Efter 8-9 månader började batteriet att "dö" efter ca en timme. Hela datorn stängdes av utan varning. Innan hade jag alltid fått varning att batteriet behövde laddas. Efter ett långt samtal med Apple fick jag ett nytt batteri som nu har fått samma symtom.

Det känns konstigt att ett batteri ska ha så kort livslängd. Det batteriet jag har nu har gjort 44 cykler enligt infon och är ca 6-7 månader gammalt bara.

Jag har haft 8-9 bärbara Macar sen 1994 och har aldrig varit med om att batteriet blivit pensionär så snabbt på någon av mina andra bärbara.

Vad är eg kraven för att man ska få lämna tillbaka batteriet?
Ses det som ett garantifel om batteritiden på ett MBP-batteri är under 1 timme redan efter 5 månader eller måste det vara helt "dött"?

Ska ringa och höra med Macoteket där jag köpte det ena batteriet.

Har nu gått igenom 114 laddningscyklar på min MBP från Juni, och den har 6235mAh av 5500 mAh
Behöver jag ändå vara orolig i framtiden, eller har jag fått ett perfekt batteri?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-04 02:51

Apple släppte precis en update för Macbook Pro 15" batteriet. Kanske fixar det några utav batteri problemen.

//Rob

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-04 10:51

Batttery Update 1.3 till MBP 15"

Apples nya batteri firmware ser ut att funka, titta på min coconutBattery info före och efter uppgraderingen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 13:03
Ursprungligen av mikaelf:

Apples nya batteri firmware ser ut att funka, titta på min coconutBattery info före och efter uppgraderingen.

Ja, upplever också samma "effekt" på mina batterier. Dock är det väl en annan fråga huruvida detta också gäller i realiteten. Någon som har information om vad det är exakt som uppdateringen åtgärdar?

För övrigt är jag väldigt nöjd med mitt Apple original batteri. Däremot är FastMac:s TruePower bara skit. Nyare, med färre antal cykler men lik väl en kraftig reduktion av den totala effekten. Det gäller de båda batterier jag har från FastMac...:(

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-04 18:39

4xbatterikapacitet

Min MBP hade den senaste månaden börjat dö fort som attan när jag kört på batteriet. Något som Systeminformation och coconutBattery även indikerade. Efter batteriuppdateringen 1.3 har jag 5393 mAh mot 1430 mAh innan! Skall testa om det går att köra längre än tre kvart på batteriet nu så att det är fråga om verkliga mAh som jag fått tillbaka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-04 10:55

Hur gör jag för att kolla upp batteriets status?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-04 11:17

Antingen laddar du ner coconutBattery eller så går du in under äpplet "Om den här datorn" välj "mer info" klicka sedan på "ström" så hittar du info om ditt batteri.

http://coconut-flavour.com/coconutbattery/

Bevaka tråden