Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksvolymer! - Öppnas automatiskt!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla!
En liten nätverksfråga!

När jag monterar tre hårdiskar (nätverksvolymer) på min eMac (10.4.9) så öppnas volymerna med fönster i finder precis som om jag hade dubbelklicka på dom.

Jag vill inte ha det så!!!

Hur kan man montera dessa nätverksvolymer på skrivbordet UTAN att dom sedan öppnas. Jag vill ha det som en vanlig hårddisk monteras på skrivbordet utan att öppnas.

Servern är en gammal 8600 med MacOS 9 på. I den har jag alltså tre hårdiskar som jag vill ska monteras på min eMac UTAN ATT ÖPPNAS som om jag dubbelklickat på dom.

Någon som vet? -
Är det därför att servern är en 8600 med MacOS 9? -
Uppför sig nätverksvolymerna på detta sätt från MacOS X till MacOS X också? -
Tydligtvis så uppför en Windows-server på samma sätt.

Mvh: Thord

Det kan vara lite störande, ja. Det verkar inte spela nån roll om det är en server som kör OS X, Windows eller nåt annat. Ibland blir det så och ibland inte. Jag hittade en beskrivning om hur man kan fixa detta med hjälp av Automator. Har inte testat själv, dock: http://www.macfixitforums.com/showthreaded.php?Cat=&Board=tiger&Number=748313&page=&view=&sb=&o=&vc=1

Tackar för detta!
Detta ska jag verkligen testa. Det var dessutom en utförlig beskrivning.
Tack såååå mycket!

Mvh: Thord .......

Tackar! - Detta fungerar som ett spjut!

Det är bara en sak?
Om nätverksvolymerna inte är påslagna så kör Automator scripten i all oändlighet och det blir svårt att boota om datorn. Jag upplever det som det då bildas en loop på "att söka nätverksvolym och att inte hitta den sedan söka igen, osv"".

Det går att göra samma med Applescript.
Kanska man kan lägga till en SÖKTID (idle) på ca 30 sekunder och att sedan scriptet stänger sig själv??? - Humm.......

Någon som vet hur man gör det?

Mvh: Thord

1
Bevaka tråden