Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Döpa om filer på mitt sätt....

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-19 21:27

Eftersom jag är en switcher så letar jag med ljus och lykta efter likvärdiga programvaror. Ett av mina problem är att hitta ett program som döper om mina bildfiler från min kamera. Jag har prövat a better finder renamer och jag är väl helt dum i tummen. Men jag får inte det att lira på mitt sätt.

När jag använde windows, så hade jag ett underbart program som heter downloader pro från breezesys. Det döpte om filerna direkt när man importerade dem till hårddisken.

Så nu är jag på jakt efter ett liknande program. Mina bildfiler ska ha fotodatum-fyrsiffrig sekvens. Eftersom jag kör RAW+Jpg så får jag två filer och dowloader pro klarar detta och döper dessa till 070619-0001.CR2 respektive 070619-0001.jpg. Men BFR adderar en siffra varje gång och dessutom måste man döpa om filerna i flera steg. Först - sedan sekvensnummret (som den inte riktigt reder ut) och sedan datum från Exif.

Någon som snubblat över något sådant program?

Är du här åsså Jeppe?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-19 22:47

Överallt och ingenstans

Brottas med Automator.. Men de funktioner jag vill åt hittar jag inte bland arbetsflödena.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 21:42
Ursprungligen av Jeppe_E:

Överallt och ingenstans

Brottas med Automator.. Men de funktioner jag vill åt hittar jag inte bland arbetsflödena.

med 2 olika actions kan du skapa det som du är ute efter, (jag kör på engelska och orkar inte översätta) "Rename finder items" och "Filter finder items"

Skapa ett filter med "filter finder items" som exempelvis bara matchar .raw filer, sedan länkar du några "Rename finder items" efter varandra som exempelvis först ersätter allt utom .raw delen med "bild-.raw" efter den en till som adderar datum efter namnet så det blir ex. "bild-070620.raw" efter det en som adderar ett sekvensnummer, ex. "bild-070620-002.raw".

För att göra det ännu mer generelt kan du använda automator själv att länka samman automator scripts.

Skapa en kopia av det ovan för .jpg filer.

Skapa ännu ett automator script som endast kallar script #1 och sedan script #2 efter varandra, filtrena i början kommer att resultera i att du får "bild-070620-002.raw" och "bild-070620-002.jpg" om du matar automator med lika många jpg som raw bilder.

Du kan sen även spara automator scriptet som en applikation, då kan du släppa en bunt bilder på ikonen och de hanteras alla, eller ett finder plugin, eller till och med om man vill vara riktigt lat lägga in en action först i script #3 som laddar in bilderna från kameran automatiskt (finns under Image capture).

Nu har du något att leka med

Utan att ha testat ExifRenamer på länge så kan jag jallafall förleslå dig att undersöka saken:
http://www.macupdate.com/info.php/id/10043

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 01:47

Du kan ju alltid ta JPEG- opch RAW-filerna var för sig när du använder A better Finder reename. D.v.s. kör de två grejerna på JPEGarna först och gör sedan om samma saker med RAW-filerna. Då blir det ju en JPEG och en RAW med samma nummer.

A better Finder rename kan även skapa droplets, så att du slipper ändra alla inställningar varje gång. Du skulle alltså kunna ha två droplets (kanske tom en) på skrivbordet eller i Dock, som du först drar JPEG-bilderna till och därfter RAW-bilderna.

Det enklaste sättet att tillfälligt sortera upp olika filtyper, är att visa mappen som lista (cmd-2) och sedan klicka på "Typ"-kolumnrubriken.

1
Bevaka tråden