Trasig bildskärm på min MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-19 20:09

Så efter 3 veckor med min nya macbook pro så ser skärmen ut som man har spottat snus i motvind, Har ca 20 pixlar döda på skärmen vilket är otroligt iriterande vissa sitter liksom ihop så det blir stora gröna blaffor.

Jag rindge apple för att få det fixat, vilket inte skulle vara några problem men det skulle ta 2 veckor minst att fixa:confused: .

Vet inte!, men jag tycker det känns jävligt illa att man ska måsta vänta minst 2 veckor för att få skärmen ut bytt. vilket jag då säger till killen på suporten att jag vill ha datorn utbytt och får svaret att jag måste minst ha lämnat in datorn på rep 3ggr för att få den utbytt.

Kan bara tänka mig vilket liv det skulle bli, om jag skulle säga det till mina kunder när dom kommer tillbaks med Plasma/Lcd tvs att ni får vara utan eran tv i minst 2 veckor. skulle det funka... Not!!

grymt besviken kommer nog inte köpa mera Apple prylar.:'(

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-19 20:28

2 veckor är inte så farligt, ofta går det snabbare.

Beror väl lite grann på hur mycke dom har att göra på verkstan där du lämnar in datorn, och hur snabbt Apple kan tillhandahålla en ny display åt serviceverkstan.
Det borde gå på under en vecka.

Nu vet jag intehurdan det är med service på TV apparater, men jag tror nog at det kan ta upp emot två veckor där också, det är bara att ställen där man lämnar in dom apparaterna har en annan tidsuppfattning, och påstår att det tar några dagar, så ender det med att man är utan i typ 3 veckor.

Varför inte bara lämna in datorn och få den fixat? Den blir ju inte bättre av att du sitter hemma och surar över en massa döda pixlar.
Skämmas borde du. Klaga kan du göra om dom inte fixar att fixa datorn inom två veckor, evt. att felet återkommer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 20:34

Det är inte Apple som är problemet utan Apple Store.
Du kan köpa Apple-prylar från någon annan återförsäljare och få bättre service.

För övrigt är det alltid bra att läsa på om konsumentlagarna så att man kan hävda sin rätt:
http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=490

Där står bla:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller
inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan
ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva
prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att
avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög
eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-19 20:46

Det spelar ju ingen roll vart han har köpt datorn. Det är jo den lokala verkstan som får fixa den hur som helst.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-19 21:03

Varför ska jag skämmas över att jag blir besviken när man köper en dator som kostar 24000:- och den inte håller mera än 3 veckor??.

Skulle det var så någon av mina kunder kommit in med en trasig tv så skulle jag bytt den på plats eller erbjudit en utlånings tv tills jag fixat problemet.

Men jag fått den uppfattning av att Apple-store inte vet vad service är.........

Du kanske har en lokal service provider som kan ordna den men de får inte grejerna snabbare och har antagligen mycket att göra men hör efter för tusan.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-19 21:29

Du frågade tydeligen inte efter en lånedator, for det får du om du vill.

Jag kann förstå att du är besviken på din dator, men jag tycker inte att det är grund till att man skall komma hit och beklaga sig innan man har försökt att få datorn lagad.

Dessutom, om du pratar med din lokala verkstad, så kan du kanske komma in med datorn när dom har fått displayen, så kan dom kanske byta den under dagen medans du är på jobbet, och hämta den igen på eftermiddagen. Har du frågat verkstaden om det?

Eller är det så att du inte kan tänka dig att vara utan din dator när du e på jobbet också.....

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-19 21:38

1: Ja jag frågade efter en lånedator. svar nej vi har inga sånna! l
2: Ja jag har partat med den lokal verkstan i umeå. vilket dom inte kunde gör efter som teknikerna sitter 13mil bort.

så har jag rätt att var besviken då eller?

Och jag behöver datorn i jobbet. annars skulle jag inte köpte den. surfa kan jag göra hemma.

Ursprungligen av andjoa:

Och jag behöver datorn i jobbet. annars skulle jag inte köpte den. surfa kan jag göra hemma.

Visst är det trist när en dator går sönder, men om man är beroende av den i sitt arbete bör man nog överväga att ha en i reserv. En begagnad räcker ofta, bara man inte blir helt stillastående om huvuddatorn går sönder.

Det här är något alla företagare borde tänka på, så det är inget jag skriver för att racka ner på dig personligen. Tyvärr är det allt för många som inte gör det. Enklast är ju om man behåller sin gamla som reserv när man köper nytt, i stället för att sälja den som många gör.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-13 23:57

tänkte bara tala om att det tog ca 2 veckor att få det fixat.
Men det är samma sak igen,. fick lämna den på rep för samma fel

1
Bevaka tråden