Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre ordning i PCn...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-18 01:08

1. Hur kan man få bukt med en mängd mappar som troligtvis är tomma? Finns det något sätt att söka rätt på tomma mappar? Helst utan att behöva installera något program som gör detta...

2. Identiska filer men kanske med någorlunda olika filnamn, hur söka rätt på detta? T ex "kalle.mp3" vs "11_kalle.mp3"?

Jag har (mitt Apple-gillande till trots) avinstallerat QT, iTunes, IE7, mm för att jag vill ha en så icke knattrande & buffrande PC som möjligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-18 01:19

1. Vet ej, har alltid haft rätt bra ordning själv

2. Menar du att du har samma fil fast med olika namn? Eller har alla filer du letar efter ungefär samma filnamn fast med variationer? Om du vet storleken och/eller ändelsen på filerna du letar efter så är det väl bara att fälla ner avancerade sökfunktionerna och söka. Syntaxen i windows sökfunktion är * fritext, så *kalle*.mp3 skulle t.ex. hitta de där filerna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-18 01:34

Vill att datorn ska kolla detta åt mig, för det är så oöverblickbart många mappar och identiska filer; eller ja, nåja, åtminstone 100 st av varje. Kör bbLean nu (i stället för XPlooken), nice.

  • Medlem
  • 2007-06-18 02:07

Det finns en uppsjö av balla freewares till detta. OBS! Kolla på kända ställen som download.com och liknande om du inte vill ha digitala sjukdomar.

Duplicate finder, tracer, locator etc. brukar dom heta. Det du vill åt är nån av dom som jämför själva filen. Det brukar ta en stund men man kan få en snygg lista (ibland med åtkomst till filen från själva programet) där det går att sortera i olika varianter. Varför jag inte namnger det är för att jag har nog 10 olika liggandes och kommer inte ihåg vilket som var bra.

Happy hunting!

/Mein

Med detta http://foldersize.sourceforge.net/ så kan du se mappstorleken i explorer, då kan du köra find *.* och ta bort alla tomma mappar enkelt. Ganska bra att kunna se storlekarna för mapparna för att hålla reda på vad det är som fyller upp diskarna också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-18 14:32

Bra info.

Någon som vet hur man gör uppstarten snyggare? T ex om man vill slippa MS-loggor och gärna även ful BIOS-aktig text. Med snyggt menar jag då inte någon bystig babe som proklamerar att detta är Paradiset som loggas på utan mer något ytterst diskret, typ gärna en bild man kan fixa själv.

Nu kör jag inte Windows själv, men denna sidan borde ju vara till stor hjälp?

http://www.tweakxp.com/

Mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-18 16:55

Jääy men det är skönare med hands on-tips från er andra.

  • Medlem
  • 2007-06-18 18:51

Duplikat:
Jag kör ett som heter CloneSpy. Funkar väldigt bra. Den kan dessutom hantera flera pooler av filer om man vill särbehandla dem. Den kan fråga (chicken delete ) eller ta bort direkt mm. Finns många olika inställningar. Fritt.

Tweaka XP:
Om man skall slå ett slag för komersiella programvaror så har Tweak Manager (http://www.pctools.com/tweak-manager/) många fina saker man kan göra för att ställa om den. Den talar dessutom om vad som händer och du kan även filtrera på ändringar man applicerat eller inte. Lite lättare att finna den där konstiga inställningen man gjorde som inte funkade men nu inte hittar bland de flera hundra som finns

1
Bevaka tråden