Webhotel?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag tydligen var ensam om att söka min domän känner jag mig rätt säker på att jag kommer att behöva ett webhotel ganska snart.

Billigt och bra sökes med andra ord.

Krav: minst 30 pop-konton så att alla i släkten kan få var sitt mailkonto.

Skulle det här funka ?
http://www.b-one.nu

Tittat på dem förut men bara .dk, .com, .net, .org, .info och .biz i deras domänpriser!?

Sök på webbhotell (eller "webhotel" eller "web hotel" eller "webb hotell", tyvärr varierar stavningen rätt friskt) här på 99mac så kommer du att hitta massor av trådar med tips om sådana.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Tittat på dem förut men bara .dk, .com, .net, .org, .info och .biz i deras domänpriser!?

Dom håller till i Danmark och kan inte hosta svenska domäner tror jag... det stod något sådan i en tidigare tråd om det webbhotellet i alla fall, om du söker hittar du säkert det.

Andol IT

Paket från 700 kronor/år och då ingår tio pop-konton.

/c

• Oregistrerad
  • 2003-04-22 12:58

För att få mina 30 POP hos ANDO så skulle det kosta 2.500:-/år (inkl moms) så det är lite dyrt tycker stämman.

Citat:

300 för .se står det på sidan...

Box skulle kosta 1050:-/inkl för att jag ska ha mina 30 POP.

Vi tar 2760:- exkl för 30 pop-konton. Det är 92:- per konto per år.

http://www.immitt.com/services/now.htm#06

Verkar som om BOX är billigast, kör på dem.

/Ola
Immitt.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Selander
300 för .se står det på sidan...

Jag måste var helt blind för jag ser inte det!? Provade att byta från Safari till Explorer men då blev deras sida helt absurd!?

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-04-22 13:36

www.99kronor.com kostar just 99 kronor/år och då har du obegränsat med e-post och ftp-konton. Bra support på svenska också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
www.99kronor.com kostar just 99 kronor/år och då har du obegränsat med e-post och ftp-konton. Bra support på svenska också.

Priserna är OK men eftersom 99kronor.com inte är något "eget" webhotel utan bara återförsäljare för något amerikanskt så är jag lite skeptisk.
Kanske är det obefogat men.....

Citat:

Jag måste var helt blind för jag ser inte det!? Provade att byta från Safari till Explorer men då blev deras sida helt absurd!?

Våra priser (exkl. moms)

Pris per. månad i SEK 12,- 24,- 45,-
Serverplats i MB 100 200 300
Trafik Fri Fri Fri
POP3 konton (ob. = obegränsat antal) ob. ob. ob.
FTP-login 1 1 1
ASP ja ja ja
PHP4 ja ja ja
MySQL ja ja ja
Statistik ja ja ja
Webbmail ja ja ja
Gratis mailsupport inom 24 t. ja ja ja
Uppläggningsavgift 120,- 120,- 120,-

Domänpriser i SEK

Köp av .dk domännamn 80,-
Flyttning av .dk domännamn 25,-
Köp av .com, .net, .org domännamn 130,-
Flyttning av .com, . net, . org domännamn 190,-
Köp av .info och .biz domännamn 250,-
***Köp av .se domännamn 300,- ***

Ovanstående priser på domännamn gäller endast vid samtidig beställning av webbhotell

Alla priser är exkl. moms.
Har klippt ut från deras hemsida

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Per Selander
[B]***Köp av .se domännamn 300,- ***

Det inte stod så när jag tittade med Safari!? När jag tittade med Mozilla så såg jag det!? När jag tittade med Safari fick jag inte några rullningslister bl.a. på deras sidor!? När jag via Safari testade att göra första steget på beställning fanns inte .se med som alternativ men när jag gjorde samma sak med Mozilla så fanns .se med!?

Inget ställe för mig om deras hemsida inte kan hantera olika webläsare korrekt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-22 15:38

Om du kan nöja dig med 30 alias (forwards) istället för riktiga brevlådor blir det ju billigare. Själv har jag fastnat för space2us steg 2 för 95 kr/månad. Där ingår 10 brevlådor och 40 alias.

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Nilsanders
[B]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Selander
***Köp av .se domännamn 300,- ***

Det inte stod så när jag tittade med Safari!? När jag tittade med Mozilla så såg jag det!? När jag tittade med Safari fick jag inte några rullningslister bl.a. på deras sidor!? När jag via Safari testade att göra första steget på beställning fanns inte .se med som alternativ men när jag gjorde samma sak med Mozilla så fanns .se med!?

Inget ställe för mig om deras hemsida inte kan hantera olika webläsare korrekt!

Jag kör OS 9.2 och Internet explorer, så jag märkte förstås aldrig att det inte fungerade. Hoppas det ligger en jaguar och väntar hemma, då skall jag testa med Safari också.

Citat:

Priserna är OK men eftersom 99kronor.com inte är något "eget" webhotel utan bara återförsäljare för något amerikanskt så är jag lite skeptisk.
Kanske är det obefogat men.....

Som vanligt får man väl vad man betalar för och billigast är väl alltid bäst, eller?

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Om du kan nöja dig med 30 alias (forwards) istället för riktiga brevlådor blir det ju billigare. Själv har jag fastnat för space2us steg 2 för 95 kr/månad. Där ingår 10 brevlådor och 40 alias.

30 POP krav och smärgränsen går vid ca 1.200:-/år inkl moms.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Som vanligt får man väl vad man betalar för och billigast är väl alltid bäst, eller?

/Ola

Visst - man får vad man betalar för men man vill ju alltid ha så bra som möjligt för den summa man är villig att betala!

Kan man få likvärdig vara till ett lägre pris så finns det ingen anledning att betala mer än vad man behöver. Problemet är i själva avvägningen pris mot prestanda eller prestanda mot pris. Att hitta balansen är inte alltid det lättaste.

Har en se-domän som jag reggade för en 8 år sedan hostad på ett ställe som jag kommer att flytta från så snart som min betalda tid går ut nästa år - betalade för 1 år och fick 4 år så den får ligga kvar där tiden ut. Obegränsad mail lovades jag men deras tolkning och min är olika. 1 POP och en all mail oavsett namn@domänen.se till det kontot är vad de tolkar som "obegränsad" - eftersom det ju är obegränsat antal namn på domänen som det går att skicka till. Hade domänen liggande på Algonet från början men ville ha ett billigare ställe när jag inte längre behövde ha abonnemang inkl internetuppkoppling. Orkade inte bråka med de senare stället eftersom avtalet inte specifiecerade vad "obegränsad mail" innebar samt nya ägare så jag gör som jag ofta gör nu för tiden - jag röstar med fötterna.

Citat:

30 POP krav och smärgränsen går vid ca 1.200:-/år inkl moms.

Jag som driver ett webhotell har svårt att se hur man kan få någon lönsamhet i att ta endast 40:- per epostadress och _år_. Alltså bör det vara ett klassiskt exempel på att man tar för lite betalt och därför förr eller senare får lägga ner verksamheten eller höja priserna. Eller att man använder en fiffig tolkning av abbonemangsvillkor eller smyger in lite extra avgifter någonstans. Vi har säkert för bökiga rutiner för vår verksamhet, men 40:- per år för att drifta en epostadress låter verkligen i minsta laget.

Sedan blir jag lite nyfiken på varför du och din familj värderar en epostadress så lågt? Är det verkligen inte värt mer än 40:- per år att ha en egen epostadress för er? Det är alltså en utgift på 3:- i månaden vilket blir ungefär 11 öre om dagen.

Jag förstår att ni försöker komma så billigt undan som möjligt, men jag uppfattade det som att ni hade haft något möte av något slag (stämma?) och där hade man satt gränsen 1200:-. Vad baserade sig det på?

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Jag förstår att ni försöker komma så billigt undan som möjligt, men jag uppfattade det som att ni hade haft något möte av något slag (stämma?) och där hade man satt gränsen 1200:-. Vad baserade sig det på?

/Ola

Suck! "Det är dyrt tycker stämman!" är ett ganska allmänt vedertaget skämtuttryck. Att JAG inte tycker att JAG vill lägga ut mer än 100:-/mån för att står helt och hållet för MIG!

Vad det gäller prisbilden så finns det ett allmänt vedertaget skämtuttryck som säger "Surt sa räven om rönnbären!". Du blir inte mångmiljonär på din verksamhet den månaden heller!

Ser ut som det får bli box.se. Har några frågor till församlingen:

Linux server eller Windows 2000 server?

Frontpage stöd: Ja eller Nej?

Det får blir ett "standard" med 200MB utrymme, 40 POP för 70:-/mån (+moms) och hostar om min gamla domän till "Extra domän till enskild mapp" för 15:-/månad (+moms). Det blir då 1.275:-/år inkl moms för att ha bägge mina domäner där. Klart prisvärt!

Citat:

Ser ut som det får bli box.se. Har några frågor till församlingen:

Linux server eller Windows 2000 server?

Om du inte använder dig av någon av de funktioner som finns i webserverprogramvarorna för Linux respektive Windows så spelar det nog ingen roll. Singla en slant!

Citat:

Frontpage stöd: Ja eller Nej?

Behövs bara om du bygger sidorna i Frontpage på PC, vilket jag inte rekommenderar eftersom det är en riktigt dålig websidesskaparprogram. Sidorna blir i stort sett aldrig Mac-kompatibla och HTML-koden innehåller en massa junk och programmet isig är urbota idiotiskt.

/Ola

Jag måste bara få tipsa om http://webb-hotell.now.nu

(Ta inte detta som ett seriöst tips)

1
Bevaka tråden