Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är spywaren här! Hur ska man göra för att var helt säker i OSX

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Än så länge har jag/vi varit förskonade. Men nu har det hänt. Jag har otvivelaktigt haft ett intrång. Kameran var aktiverad hela natten i min hemburk. Samt att det har hänt massor av andra konstiga grejer.:confused:
Dessutom har man ju hört om hur staten ska böja scanna nät trafik och URLer.

Frågan är nu, en gång för alla:
Hur gör man för att skydda sig totalt?
Jag kör trådöst nätverk.

Det enda jag känner till är Netbarrier X4 som ska vara en vassare brandvägg än den inbyggda i OS X.
http://www.intego.com/netbarrier/
samt LittleSnitch för att kolla utgående trafik

Någon som vet?

Senast redigerat 2007-06-16 22:05
Ursprungligen av PoddePod:

Samt att det har hänt massor av andra konstiga grejer.

Berätta gärna mer om de konstiga grejerna...

Jag tror du drar väl snabba slutsatser. Beskriv vad som har hänt så får vi se om någon vet vad som kan vara orsaken. Att det händer konstiga grejer och att olika processer är igång har i 999 fall av 1000 helt andra orsaker

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-16 21:42

Vill du skydda dig från staten. Köp en tunnel hos PRQ. Dock med avancerad trafikanalys kan de säkert se ändå, men då snackar vi avancerad analys. Något de inte kommer göra närmsta åren.

Ursprungligen av Sidde:

Vill du skydda dig från staten. Köp en tunnel hos PRQ. Dock med avancerad trafikanalys kan de säkert se ändå, men då snackar vi avancerad analys. Något de inte kommer göra närmsta åren.

Låter intressant. Antar att det funkar mot allt annat också?
Men...vad är det för något.Vad kosttar det etc...?
Berätta gärna mer

Förövrigt kan jag säga att kameran var aktiverad.
Det andra konstiga som hände är att pekaren blinkade från hand till pil, när jag surfade. Som om det låg ett osynligt lager över allt annat.
Dessutom fann jag konstiga filer med konstiga namn. Många med samma skapelse datum etc

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-16 22:21
Ursprungligen av PoddePod:

Låter intressant. Antar att det funkar mot allt annat också?
Men...vad är det för något.Vad kosttar det etc...?
Berätta gärna mer

Förövrigt kan jag säga att kameran var aktiverad.
Det andra konstiga som hände är att pekaren blinkade från hand till pil, när jag surfade. Som om det låg ett osynligt lager över allt annat.
Dessutom fann jag konstiga filer med konstiga namn. Många med samma skapelse datum etc

Angående din dator skulle jag tro att något program, typ ichat eller photobooth totalhavirerat och därför lämnat kameran igång och din dator betedde sig konstigt.
Om det är ett spyware/virus så är det något som ingen utom upphovsmannen känner till. Men högst osannolikt.

Angående tunneln så kan man välja på olika VPN-standarder. IPsec tex, finns det inbyggt stöd i OS X för. OpenVPN finns det annars klient att ladda hem.
Har avancerad paket, 4st tunnlar. Det är 150kr + moms i månaden. Men finns billigare också. Kolla på prq.se för mer info.

Det den gör är att skapa en krypterad tunnel till prq där all din internettrafik går genom. Så för "övervakarens" ögon ser de bara att du är ansluten till PRQ.

Ursprungligen av PoddePod:

Dessutom fann jag konstiga filer med konstiga namn. Många med samma skapelse datum etc

Filnamn? I vilken katalog låg de?

Om du ger oss lite mer fakta, så finns det säkert någon som kan ge förklaringar till dina konstiga filer också.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-16 22:49
Ursprungligen av Sidde:

Vill du skydda dig från staten. Köp en tunnel hos PRQ. Dock med avancerad trafikanalys kan de säkert se ändå, men då snackar vi avancerad analys. Något de inte kommer göra närmsta åren.

Jasså? FRA har ju just beställt en av världens snabbaste dator från HP.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-16 22:59
Ursprungligen av Gunnar B:

Jasså? FRA har ju just beställt en av världens snabbaste dator från HP.

Men hur ska de få tag på datan? de måste investera i minst lika dyr nätverksutrustning också, för att kunna ta ner mängden data som flödar i fiberkablarna, från alla håll.
FRA har sedan tidigare avlyssnat trafik, men det är trafik som inte kommer i sådana offantliga mängder. Tex Epost.
Att avlyssna all trafik, och kunna utföra en trafikanalys på en krävs enorma mängder resurser.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-16 22:03

Om du menar att kameran lyser grönt fast den inte är aktiverad så betyder inte det någon.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-16 22:27

Det med kameran har jag för mej är en bugg att något program aktiverar den men glömmer att stänga av den. Välkänt, sök på google om det.
Att den blinkar mellan pil & hand beror oftast på felskrivet CSS, uppträder bara på vissa sidor och nästan alltid på samma.
Konstiga filnamn? Dom har jag också, det brukar vara program som kraschat och lämnar skräp efter sig, eller dåligt skrivna program.

Ledsen att jag iinte ger bättre förklaringar än så, men alla dessa frågar har poppat upp tidigare, sök på dom.
Sen lär du nog komma med lite bättre grejor för att jag ska tor att din Mac har blivit hackad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-06-16 22:48

Även om man är paranoid kan man ju vara förföljd :-D.

Skämt åsido...jag tror inte en sekund på sånt där. Om min iSight satte igång spontant PLUS att Aktivitetskontroll visar en fet ström ut ur burken - DÅ skulle även jag bli nojig.

Nå - är man nojig så räcker Little Snitch.

"Det andra konstiga som hände är att pekaren blinkade från hand till pil, när jag surfade. Som om det låg ett osynligt lager över allt annat.
Dessutom fann jag konstiga filer med konstiga namn. Många med samma skapelse datum etc"

Detta är vad som kallas för "buggar". Dessa besynnerligheter är en vital del av all datorbaserad verksamhet. Just nu sker 300 miljoner konstigheter i nästan lika många burkar. Överallt, hela tiden, konstant...det är som ett brus. jag har själv haft ca. 3700 besynnerligheter sen 1988.

Ursprungligen av mjg:

Även om man är paranoid kan man ju vara förföljd :-D.

Skämt åsido...jag tror inte en sekund på sånt där. Om min iSight satte igång spontant PLUS att Aktivitetskontroll visar en fet ström ut ur burken - DÅ skulle även jag bli nojig.

Jaaaa.....;)

Tror det är en variant av "opener" som fanns för några år sedan.
Det gick förbi LittleSnitch redan då. Vet inte om Ls har uppdateras?

Hur säker kan man vara med Netbarrier ?
Vem kan man lita på?

Ursprungligen av mjg:

Detta är vad som kallas för "buggar". Dessa besynnerligheter är en vital del av all datorbaserad verksamhet. Just nu sker 300 miljoner konstigheter i nästan lika många burkar. Överallt, hela tiden, konstant...det är som ett brus. jag har själv haft ca. 3700 besynnerligheter sen 1988.

wow, har du räknat dem?! Berätta mer!

En utvecklare som är skicklig nog att skriva spyware till en mac är skicklig nog att dölja filer.

Den intressanta fråga, *om* detta nu skulle vara sant, är: Hur kom det in i datorn?

Det enklaste sättet att få in skadliga program är att låta användaren själv ladda ner dom och köra dom själva. Det har ju hänt att utvecklare av sådana program lagt ut dom på p2p-nätverk och döpt filen till något populär som folk letar efter.

Det krångligare sättet är att hitta ett nytt säkerhetshål och ta sig in i datorn via attack utifrån eller möjligen genom en webbsida genom ett säkerhetshål i en webbläsare. Sådana säkerhetshål har upptäckts, men hittills inte använts i skadliga syften (inte så vitt man känner till).

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-17 12:18
Ursprungligen av PoddePod:

Jag kör trådöst nätverk.

Kanske har du skyddat ditt trådlösa nät dåligt opch fått intrång den vägen?

FUD-varning utfärdad.

1
Bevaka tråden