Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kyla ner en 17-tums MBP

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 17:10

Har precis fått hem min efterlängtade MBP (17" hi-res, 160 GB @ 720 rpm) och det verkar allt som att den blir lite varm, trots att jag i princip endast har surfat än så länge. (Den blir framförallt varm till vänster om styrplattan, varför det?) Det här är min första bärbara mac, så jag vet iofs inte vad man kan vänta sig...

Anyway, jag har börjat söka lite efter kylplattor etc. Jag har ingen som helst koll/erfarenhet av liknande produkter, men jag hittade den här och tycker den verkar intressant:
http://www.comfortcooling.se/se/0_1_startpage.asp
Vad jag undrar är huruvida det är lämpligt att köpa den för en 17-tummare? Kylplattan är mindre än datorn, med måtten 32x26 jämfört med MBP:s mått 39x26 (typ). Det här innebär ju bl.a. att datorns gummifötter hamnar i luften och att ingen luft kan cirkulera mellan datorn och kylplattan. Men det kanske inte gör så mycket? Eller ska man försöka hitta andra gummifötter för datorn (var då?) och fästa dessa närmare mitten så placeringen passar kylplattan? Eller finns det bättre produkter/lösningar? Hur skulle ni ha gjort?

Jag tar också tacksamt emot alla erfarenheter ni kan tänkas besitta angående denna kylplatta och/eller andra lösningar.

PS. Datorn blir inte SÅ varm, så bli inte rädda ni som väntar på leverans eller planerar att införskaffa den senare. Men jag har tänkt att spendera många timmar med den i knäet...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-06-14 18:24

Jag har beställt en iLap till min MBP 15" (Juni 07), har inte fått den än dock.

http://www.raindesigninc.com/ilap.html

Kyler ingenting men du slipper varma knän och förhoppningsvis blir den lite svalare när den får stå på någonting värmeavledande. Min blir också varm trots att jag inte gjort något speciellt krävande med den än. Fick den för två dagar sedan.

Senast redigerat 2007-06-14 18:39
  • Medlem
  • Öland
  • 2007-06-14 18:30

Är nu inne på min andra bärbara och båda utvecklar ganska mycket värme just där...

Min lösning (används egentligen bara när datorn används i sängen eller med annat mjukt underlag) är ett enkelt hemmabygge av:

En masonitskiva (heter de så?) kanske runt 3-4mm tjock och utsågad i rätt storlek, därefter skruvade jag fast två reglar som går parallellt med datorns sidor -så reglarna ligger under portarna (kanske runt 10-15mm höga). När denna används har jag ALDRIG märkt av vare sig någon större värme eller fläktljud.

Kostnad? Max 5kr Om man har materialet annars kanske runt 20kr

//Filip

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 19:52

Om man inte använder datorn så fruktansvärt ofta i knät (t.ex. bara vid filmtittning i sängen eller motsv.) så kan jag tipsa om en väldigt billig lösning, IKEAs skärbräda LEGITIM för 19 kr (finns i svart, vitt och rött).

Har dock bara använt den med flickvännens 15" MBP (kan tänka mig att den blir lite liten för en 17" kanske) men den funkar riktigt bra, trots att den inte är av ett värmeavledande material. Har bevakat fläktarna och temperaturen med iStat Pro vid uppspelning av .mkv-filer (720p) i VLC och datorn blir inte varmare eller mer ansträngd än vid "vanlig" användning på ett plant bord.

Jag har en 17" MacBook Pro Core 1 Duo och använder Fan Control för att hålla temperaturen nere. Personligen tycker jag inte att fläktarna hörs direkt, men vissa är förstås mer känsliga än mig på den punkten. Jag kan faktiskt inte påstå att datorn blev galet varm innan heller.

Min iStat Pro-widget visar att temperaturen just nu på CPU:n är 50C och som lägst 35C i "Heatsink A", detta på grund av att fläktarna går i 3000RPM vid normal surfning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-26 11:15

Måste tacka för tipset Mats! Fan Control är ju ett extremt bra program för att hålla datorns temperatur nere, tycker heller inte att fläktarna låter särskilt mycket vid normalanvändning (ligger nu på mellan 2500-3000 RPM).

Nu kan man ha flickvännens 15" MBP Core Duo i knät utan att undra om man kommer ha svårigheter att fortplanta sig framöver, för den blev faktiskt helt galet varmt innan, trots Logic-korts byte på garanti...

Senast redigerat 2007-06-26 12:02

Vad är Apples standard inställning på fläktarna på Macbooken? Någon som har koll på det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-02 11:55

Mina snurrar i 2000 RPM i idle. 17" MBP 2.4 GHz.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-03 01:06

Min 15.4" snurrar 2000 rpm idle med, i smccontrol eller vad det heter, eller om det är den där, så kan man väl inte dra ner lägre än default? Iaf inte ifrån början eller hur det är.

CPUn idlar på 54 grader på min.
80 grader nu med dashboard o wc3 chatfönstret igång ;D, cpuload 45% så antar att flash eller wc3 tar hela ena processorcoren som vanligt i framtiden? Fläktarna går i 3300 rpm nu, de har varit upp i en 4500-4600, 5000 är väl max? Jag tycker att ljudskillnaden mellan 2000 och 4000 är högst marginell, när de gick emot 4600 lät de väl lite mer dock.

Jag tror mer på den med saltet, den kommer ju som sagt hålla sig 28 grader hela tiden tills det har smält, de andra kommer ju öka sin temperatur tills de håller samma som undersidan av macen typ.

Kylplatta med fläktar - Någon som testat?

Har någon testat Targus Chill Mat eller annat liknande som använder fläktar?
Iden är väl inte så mycket komforten som att "hjälpa till" lite med kylningen när
man kör CPU-tunga program längre perioder...

Fungerar dylika "aktiva" kylare bra, eller är effekten marginell/obefintlig?

Targusen går på ca 350 :- Targus.|.AWE41EU.–.Chill Mat For Mac

/Hasse

Jag kör med en targus matta med passiv kylning som jag gillar. Den fungerar så att det är kristaller i mattan som smälter vid hög temperatur och på så sätt sprider ut värmen i mattan. Kör med en sån till både min PB G4 och min MBP 13"

Ursprungligen av poseidon84:

Jag kör med en targus matta med passiv kylning som jag gillar. Den fungerar så att det är kristaller i mattan som smälter vid hög temperatur och på så sätt sprider ut värmen i mattan. Kör med en sån till både min PB G4 och min MBP 13"

Smidigt! ...du råkar inte ha en länk? Hittar bara fläktmodeller hos Targus!

1
Bevaka tråden