Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve suger minne

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-14 16:10

Hej,
Vi har en xserve G4 2x1.0GHz med 2GB minne. Den används för AFP, meetingmaker och Retrospect.
Den senaste tiden har jag märkt att den varit väldigt seg när man kopplar upp sig via ARD eller Server Admin och Workgroup Manager. En snabb koll i Activity Monitor fick mig att se rött...
kernel_task suger minne. Varför gör den det?

Jag startade om den för 13 dar sen, men nu ser det likadant ut igen.

Testa att flytta Retrospect till en separat server - kanske gör susen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-14 16:28

Tycker det låter konstigt att Retrospect skulle vara skurken här. Tror snarare att det är AFP på nåt vis som läcker minne.

Ursprungligen av waehlby:

Tycker det låter konstigt att Retrospect skulle vara skurken här. Tror snarare att det är AFP på nåt vis som läcker minne.

Dantz bekräftar minnesläcka:
"Backup Server Memory Leak : A memory leak that could occur when Retrospect was running Backup Server has been fixed."
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13108&vid=71021

Vilken version av Mac OS X Server kör du?
Vilken version av Retrospect?
Vilka andra tjänster kör du på maskinen?

Har problemet uppstått nyligen eller har det "alltid" varit så här?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-14 21:03

10.4.9 på server, 6.1 på Retrospect. Övriga tjänster är OD (Replica), AFP och meetingmaker.

Det är som sagt bara den senaste tiden jag sett det, måste varit efter att jag tog upp den till 10.4.9. Har inte haft tid att grotta i det mer tidigare men det börjar bli dags nu.

Förut körde vi 10.2.8 på den, men för ett knappt år sen uppgraderade vi med mer minne och 10.4 för att få den på banan med vår OD-server. Då såg jag inget problem.

Undrar om det är en kombination av programvaror. Jag tror inte att OS X Server är problemet men det baserar jag bara på att vi har många 10.4.9 som inte uppvisat något liknande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-14 21:56

Vår OD-master kör också 10.4.9 och har inte det här problemet. Från den kör vi en del AFP, för hemmakataloger och intra-web. Gott om ledigt minne.
Ska kolla närmare imorgon. Kanske kan vara meetingmaker också. Har aldrig gillat den, och hoppas vi kan gå över till iCal Server i Leopard så småningom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-15 00:10

Gör dig av med retrospect. Den är boven i många draman. Känns inte som en seriös backuplösning för OS X. Tyvärr....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-15 09:00

Vad finns det för alternativa lösningar då? Vi har ett gäng PC-datorer ute på labb som måste backas upp plus tre servrar med användardata.

Hur många som helst. För OS X några st. Sätter du backupen på en Win kärra så finns det hur många alternativ som helst.
Backbone t.ex.

Problemet löst?

Annars finns lösningen här: http://www.99.se/mac-os-x-server/212552-vaeldigt-wired-memory.html

1
Bevaka tråden