Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Illustrator

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-13 23:23

Har börjat lära mig att rita lite vektoragrafik men Illustrator är ju helt puckat om man jämför med ex-vis Inkscape. Det är svårt att få punkterna som man vill.

Sätta ut punkter går bra och göra hörnpunkter med men när jag vill göra symmetriska punkter så finns det ju ingen knapp för det. På den punkten så är Inkscape bättre, det går att konvertera mellan olika punkttyper mycket enkelt. Tyvärr så är Inkscape alldeles för begränsat om man jämför med Illustrator så Illustrator får det bli.

Finns det några bra guider på hur man ritar olika typer av punkter? Helst uppdaterat för CS3 versionen och inte någon gammal guide från Illustrator 7.

Tack på förhand!

Ps. Ni som använder Illustrator, blev ni vansinniga på programmet i början med? eller är det bara jag som är galen? O:-)

Jag är gammal FreeHand-användare. Galen, sa Bull.

[lite OT]
Då UTF8-stödet (i synnerhet kinesiska) är obefiintligt i FreeHand MX tvingades jag över till Illy. Förr itiden hade jag svensk resp kinesisk version av FH3.1 och FH8 installerade parallellt, vilket var knöligt. Men man kan inte säga att jag "kan" Illy, jag "använder" det...

För min del irriterar jag mig mest på hur stödlinjer används (eller snarare inte kan användas).
[/lite OT]

Vad gäller punket finns det säkert någon som kan ge tips. Jag är inte heller klar på hur man gör (men har å andra sidan inte haft så stort behov av att jobba med dem på det sättet).

  • Medlem
  • 2007-06-14 09:19

Ahmedmo: Jajamensan. Jag har använt Illustrator jättelänge och blir vansinnig varenda gång jag ska använda det. Fullt av ologiska lösningar, knöliga arbetssätt (som jag inte hittat genvägar för), och framför allt att det skiljer sig så mycket från Photoshop (i fråga om paletter och liknande). Jag försökte prova Inkscape en gång, verkar coolt!, men fick inte igång det.

Det finns en del, mest gamla, några nyare, plugins till Illustrator för bland annat symmetrisk placering.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-06-14 10:17

Okej, jag tänkte testa Corel Draw också men är jag inte nöjd med det så blir det inkscape.

Inkscape är inte svårt att få igång, bara att tanka hem en dmg-fil från deras hemsida och sedan köra som vilket mac-program som helst. Hade du X11 i datorn? Det är ett krav och om du inte hade det så fungerade det nog inte därför.

  • Medlem
  • 2007-06-14 10:29

Yup, installerade X11. Det ofunkade. Ska förmodligen prova igen, senare. De verkar ha lagt till väldigt mäktiga nya verktyg!

Adobe Irritator :).

Vad menar du med symmetriska punkter? Att stödhandtagen på bägge sidor om kurvpunkten är på samma avstånd?

När du ritar kurvpunkten första gången är dom ju det, men vill du sen ändra punkten påverkar man bara längden på ett handtag i taget. En knapp att hålla ner när man drar hade ju varit idealiskt. Du kan dock ta tag i punkten med kurvkonverteringsvertyget och dra ut den symmetriskt igen, ingen kanonlösning men du behöver i alla fall inte rita om allt från början.

1
Bevaka tråden