Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen iPhone utan iTunes Store-konto

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mrnoname:

Av samma tusen anledningar finns ju till att man heller inte vill ha ett abb med telefonen utan vill köpa den med kontantkort. Så ska man gå i taket över kravet att behöva ett ITMS-konto så bör man gå i taket över att krävas skaffa ett abonemang oxå!

Nej, det är en helt annan sak faktiskt.
[EDIT]
Det som är skillnaden är att ett abonnemang/kontantkortstjofräs behöver du för att ringa, ITMS behöver du inte om du själv inte VILL ha det.[/EDIT]

Och vem säger att den kommer bli bunden till just en operatör här?
Marknaden ser kanske annorlunda ut i Europa än i USA?
Men visst, om den bara kommer med ett abonnemang och som typ är det dyraste så är det klart att det är värdelöst det också? Då kommer inte jag köpa någon iallafall.
men som sagt så tror jag inte det kommer ske.
Dessutom ligger de flesta abonnemangen på ungefär samma priser idag, neu-liberalism förstår du...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-19 14:04

Exakt nu testade jag att handla på iTunes Store med mitt Visa Electron-kort. Det gick alldeles utmärkt.

Alltså: Inga problem för minderåriga (jag är 17).

Men jag var faktiskt tvungen att skriva in mitt kortnumret redan när jag registrerade mig.

Ursprungligen av Rajje:

Exakt nu testade jag att handla på iTunes Store med mitt Visa Electron-kort. Det gick alldeles utmärkt.

Hur fick du iTunes store att fungera med Electron? Jag har försökt att registrera mig där nu, men de säger bara "The payment card number you entered is not a valid payment card number".

Mja, jag vet inte, har du något exempel/idé om vad det skulle kunna tänkas vara?
Google Maps?
Album Arts? Det får man ju genom iTunes ändå, sen hur man får dit dem är en sak för sig, det kräver ju inget ITMS-konto.

Jag kan även meddela om att jag HAR ett ITMS-konto, men det är inte mig jag pratar om, utan i allmänhet.

Jag hoppas innerligt att de inte kommer kräva det.

Ursprungligen av RockyMontana:

Mja, jag vet inte, har du något exempel/idé om vad det skulle kunna tänkas vara?

Ingen aning faktiskt, men Apple har överraskat förr. Jag har dock svårt att tänka mig att det skulle krävas iTunes-konto för att få köpa en iPhone, eller kunna använda den.

Tänk på att iPhone vänder sig till dem som köper smartphones (och Applenördar så klart) och de är knappast de typiska iTunes Store-kunderna.

Så om det ligger någon sanning i ryktet tror jag att det kommer krävas konto för att få tillgång till någon fiffig funktion.

Ursprungligen av ohennig:

Så om det ligger någon sanning i ryktet tror jag att det kommer krävas konto för att få tillgång till någon fiffig funktion.

Ryktet?
http://www.apple.com/iphone/easysetup/getready.html

Ursprungligen av Apple:

To set up your iPhone, you’ll need an account with Apple’s iTunes Store. If you already have an iTunes account, make sure you know your account name and password. If you don’t have an account, you should set one up now to save time later. To set up an account, launch iTunes, select the iTunes Store, and click the Sign In button in the upper right corner of iTunes. Sign in and you’re ready to go.

Ouch.
Det florerar så många rykten att när det kommer fakta är det lätt man missar.

Då får jag nog lägga in en reservation för det jag skrivit tidigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 11:43
Ursprungligen av RockyMontana:

Mja, jag vet inte, har du något exempel/idé om vad det skulle kunna tänkas vara?
Google Maps?
Album Arts? Det får man ju genom iTunes ändå, sen hur man får dit dem är en sak för sig, det kräver ju inget ITMS-konto.

Jag kan även meddela om att jag HAR ett ITMS-konto, men det är inte mig jag pratar om, utan i allmänhet.

Jag hoppas innerligt att de inte kommer kräva det.

För det första; nej, du får INTE albumart från iTunes utan ett konto där. Bara det ser jag som en anledning varför de vill ha dig på iTunes store; de har marknadsfört CowerFlow som en stor funktion i telefonen, och utan bilder blir funktionen helt värdelös.

Sen om du har ett konto, och almänheten här knappast verkar superuprörda över det faktum att ett konto på iTunes Store är nödvändigt vid köp av iPhone, varför diskuterar vi ens saken fortfarande?

Ursprungligen av Adzam 1:

För det första; nej, du får INTE albumart från iTunes utan ett konto där. Bara det ser jag som en anledning varför de vill ha dig på iTunes store; de har marknadsfört CowerFlow som en stor funktion i telefonen, och utan bilder blir funktionen helt värdelös.

Sen om du har ett konto, och almänheten här knappast verkar superuprörda över det faktum att ett konto på iTunes Store är nödvändigt vid köp av iPhone, varför diskuterar vi ens saken fortfarande?

Jo, det kan man visst ha. Som jag sa så finns det andra sätt än genom ITMS att få album art.
Och bara det att man måste ha ett ITMS-konto för att få album art är lika jävla korkat det.
Man kan leta upp bilderna själv, vilket jag har gjort med de flesta av mina album arts.
I de flesta andra program så får man det i spelaren, att den letar upp album artsen själv via t ex amazon. UTAN att behöva vara reggad.
Frågan är varför det finns ett sånt starkt behov av att vara reggad?
Jag gillar inte storebror-idéerna bakom att behöva vara reggad överallt med personnummer o allt vad det innebär.

Vi diskuterar det för att jag tycker att det är en idiotgrej att tvinga på.
Att jag har det eller inte är helt och hållet irrelevant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-20 00:49

iPhones funktioner mer eller mindre kräver att Apple samarbetar med någon specifik operatör som man sedan blir bunden till. Den icke-linjära telefonsvararen och den enkla flerpersonssamtalsknappen är exempel på saker som kräver att operatören gör något för att det ska fungera.

iPhone är dessutom ganska värdelös med kontantkort. Idén med iPhone är ju att man väldigt lätt ska komma åt massa internettjänster och har man kontantkort är det bl.a. en nackdel att telefonen har det "riktiga" internet, eftersom detta skulle suga ut alla pengarna från kortet på nolltid.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 11:38

Minderåriga kommer kunna ha iPhone, då det ej krävs ett kontonummer eller liknande för att skapa ett iTunes Store-konto.

Kan fortfarande inte se vad problemet är? Du kommer inte bli tvingad att köpa något från affären, och du får funktioner som att ladda ner albumart helt gratis.

"Känner du dig trampad på tårna för att jag säger negativa saker om din pojkrumsväggsidol eller vad är det frågan om?"

Allt jag kan säga är...vad pratar du om människa? :/

Eftersom du blir så upprörd över att jag tycker att det är helt värdelöst att man tvingas ha ett ITMS-konto för att ha en iPhone så funderar jag på om du känner dig trampad på tårna när jag tycker att din pojkrumsväggsidol (Steve Jobs Apple) gör något fetkorkat...

Och bara för att Du inte ser vad problemet är så innebär det inte att det är en generell regel som tillförlitas på alla som vill ha telefonen.

Som sagt så finns det säkert tusen anledningar till att man inte vill ha ett ITMS-konto.

Jag har ju som sagt ett konto själv (vilket jag nog ska avsluta, jävla reklam), men det finns fler än jag, och jag ser inte vad det är som är så BRA med kravet på ITMS-konto.
Men det är väl kanske bara att skaffa ett konto sen avsluta det direkt kanske.
Personligen vill jag inte vara med i deras statistik, det räcker med att jag är det genom att ha köpt deras dator, mer krav än så vill jag inte ha på mig.
Och jag har lagt upp flera argument tidigare, du måste inte hålla med om dem, men hittills har jag inte sett några motargument.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 12:03
Ursprungligen av RockyMontana:

Eftersom du blir så upprörd över att jag tycker att det är helt värdelöst att man tvingas ha ett ITMS-konto för att ha en iPhone så funderar jag på om du känner dig trampad på tårna när jag tycker att din pojkrumsväggsidol (Steve Jobs Apple) gör något fetkorkat...

Och bara för att Du inte ser vad problemet är så innebär det inte att det är en generell regel som tillförlitas på alla som vill ha telefonen.

Som sagt så finns det säkert tusen anledningar till att man inte vill ha ett ITMS-konto.

Jag har ju som sagt ett konto själv (vilket jag nog ska avsluta, jävla reklam), men det finns fler än jag, och jag ser inte vad det är som är så BRA med kravet på ITMS-konto.
Men det är väl kanske bara att skaffa ett konto sen avsluta det direkt kanske.
Personligen vill jag inte vara med i deras statistik, det räcker med att jag är det genom att ha köpt deras dator, mer krav än så vill jag inte ha på mig.
Och jag har lagt upp flera argument tidigare, du måste inte hålla med om dem, men hittills har jag inte sett några motargument.

Det visar på vilket allvar man kan ta dina inlägg i framtiden; att börja kalla folk för fanboys det är ju det lägsta man kan göra när argumenten börjar ta slut.

Som sagt, bara för att JAG verkligen inte ser problemet i det hela, ja då är man DIREKT klassad som en Apple-fanboy?

Ursprungligen av Adzam 1:

Det visar på vilket allvar man kan ta dina inlägg i framtiden; att börja kalla folk för fanboys det är ju det lägsta man kan göra när argumenten börjar ta slut.

Som sagt, bara för att JAG verkligen inte ser problemet i det hela, ja då är man DIREKT klassad som en Apple-fanboy?

När argumenten börjar ta slut?
Vem är det som inte kommer med några argument överhuvudtaget?
Och nej, jag gjorde det inte från början, det är efter att ha diskuterat med dig och läst andra inlägg som jag klassar dig som fanboy.

Ursprungligen av Adzam:

Visserligen är det kanske dumt att behöva ha ett konto, men allt handar ju om pengar. Därför ser jag det knappast som ett problem, då samhället helt enkelt ser ut så här idag...

Och nej, samhället ser inte bara ut så idag, jag visade just att det fanns andra alternativ som verkligen INTE var sådana, men det tar du inte ens in i beräkningarna.
Dessutom säger du ju själv att det inte behöver ha med pengar att göra, utan att man inte behöver handla där, hur motsägelsefullt är inte det?

Ursprungligen av RockyMontana:

Och bara för att Du inte ser vad problemet är så innebär det inte att det är en generell regel som tillförlitas på alla som vill ha telefonen.

Alla som fattar den här meningen kan ju räcka upp en hand.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Alla som fattar den här meningen kan ju räcka upp en hand.

\o <- jag "heilar".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 12:00

OK, men på en skala mellan 1-10, hur jävla smidigt är det att leta upp bilderna själv?

Visserligen är det kanske dumt att behöva ha ett konto, men allt handar ju om pengar. Därför ser jag det knappast som ett problem, då samhället helt enkelt ser ut så här idag...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 12:32

Jag försöker bara lägga upp olika argument som visar varför Apple gör på detta vis.

1. För att folk ska ladda ner bilder till sina låtar.
2. För att få in ännu fler människor i sitt "system" (få folk att börja köpa låtar alltså). Detta kallas för marknadsföring, och därför ser jag det knappast som ett problem.

Detta har jag sagt hela tiden, och om du vill få det att låta som om jag inte har några argument är det upp till dig.

Sen får du gärna visa upp inlägg där jag visar på fanboyism. Vad jag vet brukar jag till exempel klaga på saker som Apple gör fel.

Ursprungligen av Adzam 1:

Jag försöker bara lägga upp olika argument som visar varför Apple gör på detta vis.

1. För att folk ska ladda ner bilder till sina låtar.
2. För att få in ännu fler människor i sitt "system" (få folk att börja köpa låtar alltså). Detta kallas för marknadsföring, och därför ser jag det knappast som ett problem.
3. Detta har jag sagt hela tiden, och om du vill få det att låta som om jag inte har några argument är det upp till dig.

1. Som jag säger så finns det andra sätt än att ha folk i sitt system, man hade kunnat ha det fritt, det är inte direkt så att det är svårt att göra det fritt.
2. Folk köper inte fler låtar om de bara vill ha album arts ändå. Och det är just det att "ha folk i sitt system" som jag säger är helt fuckat. På vilket sätt är ett tvång på medlemskap i ITMS marknadsföring? Det är ju ett TVÅNG?
3. Du säger samma sak hela tiden, att det inte gör någonting, det är inte ett argument? Att det inte är så viktigt... Uppenbarligen är det viktigt för några, och säkert för fler än vad du tror. Många jag känner använder inte ens iTunes p ga. detta.
Det är att låsa folk till sitt system, och att låsa folk är inte populärt.

  • Medlem
  • 2007-06-21 17:00
Ursprungligen av RockyMontana:

3. Du säger samma sak hela tiden, att det inte gör någonting, det är inte ett argument? Att det inte är så viktigt... Uppenbarligen är det viktigt för några, och säkert för fler än vad du tror. Många jag känner använder inte ens iTunes p ga. detta.
Det är att låsa folk till sitt system, och att låsa folk är inte populärt.

min halvfetning

Du kommer ju själv med argumenten.
Det hela är ganska enkelt (sådan är kapitalismen):

"För att få köpa den här produkten måste du underkasta dig ett medlemskap i min klubb. Jag vill nämligen att du ska bli intresserad av min klubb och köpa mina grejer som jag säljer där. Då måste inte köpa nåt, men jag vill veta vem du är så att jag kan anpassa min reklam efter det."

(Jag kan knappt tro att jag behöver förklara det här...)

"Passar det inte så kan du låta bli. Men det skiter jag i eftersom jag gör bedömningen att det netto lönar sig att kräva detta av alla som vill ha min fina telefon."

Man kan ju tycka vad man vill, men bevisbördan ligger ju rimligen på dig som vill neka någon att göra nåt, som ifrågasätter någon annans handlingar som inte påverkar andra än dem som frivilligt utsätter sig för dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-21 13:56

Det är marknadsföring då folk KOMMER att köpa låtar när man väl har fått in dem i systemet. Långt ifrån alla, men en del.

På EXAKT samma vis fungerar iPoden; iTunes och iPoden är gjorda för varandra, och det är ett krav att använda de båda två tillsammans.

Sätt ur användarens perspektiv medför detta både fördelar och nackdelar; man får allt samlat på ett ställe och det fungerar mycket smidigt med iPoden, men man är som sagt tvungen att använda iTunes.

Sätt från Apples perspektiv får man in människor i sitt system, sin helhetslösning; chansen bli större att folk fortsätter att skaffa Apple-prylar, ladda ner musik från iTunes-store etc.

Det är därför album-funktionen är begränsad till de med ett konto; de erbjuder en funktion, kravet är dock ett konto vilket senare kan leda till köp. Som sagt, smart marknadsföring.

"Det är att låsa folk till sitt system, och att låsa folk är inte populärt."

Visserligen är det inte populärt, men det har knappast varit ett problem för iPodens framgångar, så därför är det bara att acceptera läget eller strunta i produkten.

Sen håller inte ditt sista svar på samma grunder som mitt; visserligen är det inte ett problem för mig (varför har jag sagt ett antal gånger nu), men det är ju ett diskussionsforum. Jag får säga MIN åsikt. På samma sätt får du säga din åsikt, men bara för att du tror något (att många tror på samma sak som du) behöver ju inte det heller vara helt sant.

Jag utgår bara från mina åsikter, och efter en snabb titt i denna tråd, verkar det faktist inte som att många, som du verkar, tar detta problem på ett så stort allvar.

Sen kan du ju skicka ett PM eller dylikt som visar på inlägg där jag är en fanboy, dels för att slippa offtopic här, och dels för att se om du kan stå för det du tidigare har slängt ut dig...

/Adam

Citat:

Man kan ju tycka vad man vill, men bevisbördan ligger ju rimligen på dig som vill neka någon att göra nåt, som ifrågasätter någon annans handlingar som inte påverkar andra än dem som frivilligt utsätter sig för dem.

Vem vill jag neka göra något?
Att ifrågasätta är väl aldrig dåligt på något vis?
Och att utsätta folk annat än frivilligt ser jag helt klart som fel.

Jag vet mycket väl hur kapitalismen fungerar, det behöver du inte förklara.
Dock anser jag att det är fel sätt. Dessutom tror jag att de säljer fler telefoner genom att inte kräva mer än att kunden köper telefonen i sig.
Företaget hade säkerligen blivit ännu mer populärt om de hade haft de kraven.

Azdam:
Jag svarar på ditt inlägg lite senare.

  • Medlem
  • 2007-06-22 11:40
Ursprungligen av RockyMontana:

Vem vill jag neka göra något?
Att ifrågasätta är väl aldrig dåligt på något vis?
Och att utsätta folk annat än frivilligt ser jag helt klart som fel.

Jag vet mycket väl hur kapitalismen fungerar, det behöver du inte förklara.
Dock anser jag att det är fel sätt. Dessutom tror jag att de säljer fler telefoner genom att inte kräva mer än att kunden köper telefonen i sig.
Företaget hade säkerligen blivit ännu mer populärt om de hade haft de kraven.

Azdam:
Jag svarar på ditt inlägg lite senare.

Du idiotförklarar Apple pågrundvalen att de kräver registrering av sina kunder. Dessutom gör du det ganska aggressivt (visserligen provocerad av andra i tråden).

Tror du att Apple delar din analys? Att de i så fall har kommit fram till att "folk kommer att låta bli att köpa den här telefonen eftersom vi kräver registrering, men vi ångar på ändå."

Om man får tro Sveriges Radios USA-korrespondent Thomas Nordegren i Tekno så vill 19 miljoner amerikaner köpa telefonen innan den ens är lanserad, trots att man måste teckna abbonemang på två år med AT&T. iTS är inte ens med i resonemanget.

Jag köper argumentet att det är intergritetskränkande, men inte att det är fel. Jag vidhåller att Apple får göra precis vad de vill i det avseendet och jag blir inte det minsta upprörd. Apple är en privat aktör på en konkurrensutsatt marknad.

Att Radiotjänst avkräver mig en registrering för att jag äger en TV tycker jag är betydligt mer illa. Man kommer inte undan och det är inte frivilligt i den meningen att jag kan titta på dansk eller norsk tv men måste betala svensk licens (dvs registrera mig) bara för att jag bor i Sverige.
(Jag har inget emot att betala, men vill inte registreras som tv-ägare.)

Åas så tror jag inte vi kommer längre i den här diskussionen.
Min fasta åsikt är att det är dumt att påtvniga folk att ha itms-konto, ni tycker annorlunda.
Ser inte riktigt meningen att fortsätta diskussionen.

Azdam:
Mina inlägg om fanboy kanske var att ta i, hursomhelst så orkar jag inte rota genom forumet för att visa dig var jag tyckte det... Så glöm det istället.
ber om ursäkt, det var lite onödigt.

Att alla som vill ha telefonen inte ser det som ett problem?

Ursprungligen av RockyMontana:

Att alla som vill ha telefonen inte ser det som ett problem?

Haha, vad jag är cp...
Att folk som vill ha telefonen lika gärna kan se det som ett problem med reggningen...
Men som sagt, skit samma... Denna diskussionen leder ingenstans.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-22 01:24

Vem bryr sig om man ska vara medlem på iTunes Store när man vill använda sin iPhone eller ej? Är man tillräckligt intresserad räcker det väl till att köpa telefonen ändå, eller hur? Är man inte tillräckligt intresserad eller kanske maniskt liberal kan man ju lika gärna köpa en annan telefon.

Gillar man inte att Apple vill ha inflytelse över sina produkter och runtom får man helt enkelt avstå. Hade ju varit en annan sak om alla i Sverige var tvungna att köpa en iPhone och därmed tvungna att registrera sig hos iTunes Store. Så är inte fallet i dagsläget och diskussionen leder härmed ingenstans precis som du säger, eftersom det inte finns någon som helst poäng i dina framföranden och följaktligen hela diskussionen.

Nu vet vi anledningen till att det kommer krävas iTunes Store-konto:

In addition to simplified calling plans that start well under what had been predicted, the company also unveiled home activation.

Rather than dealing with an extended sign up session in a mobile retail store, iPhone buyers will simply take home a retail package and use iTunes to set up their account. No need to spend an hour in the store setting up a new phone with a salesman.

It won't be any more complicated than selling an iPod. The worries that Apple would get bogged down trying to register all of the quarter million or so customers trying to buy an iPhone on opening weekend turned out to be premature.

Från Roughlydrafted.

  • Medlem
  • 2007-06-27 16:04

Det säger ju en del om hur det går tll att skaffa en telefon i USA...

Det visar också rätt tydligt att det går att köpa en iPhone utan abonnemang. Man skriver inte på något i butiken. Om det sen går att hacka den så att den kan användas utan ett AT&T-abonnemang återstår att se...

Bevaka tråden