Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbie på Web Companion

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är gammal filemakeranvändare, men min stora erfarenhet ligger ett par programversioner bort. Undersöker nu att ta steget mot webben...
Vad jag vill:
Skapa ett anmälningsformulär på webben som resulterar i ett adressregister.
Medlemmarna ska endast kunna se och skapa sin egen gjorda post.
Jag själv ska kunna bearbeta vidare med andra fält och layouter.

Detta borde Web Companion-inställningen kunna fixa, eller hur?
Nåt tips eller gott råd när man sätter tänderna i detta?

Registerinskrift från webben

Detta är ett nytt försök istället för Newbie på Web Companion för några dagar sedan.
Den fick lite klent gensvar.

Vad jag vill ha:
Möjligheten att skapa ett personregister genom anmälningar på nätet. Förstår att detta måste vara enkelt, nätet vimlar ju av sådana. Jag vet ju att det finns scripts för formuläranmälningar som man kan lägga in på sin hemsida, men jag vet inget om dem.
Hur låter jag på smartaste sätt skapa sådana registerdata att själv sen bearbeta vidare i Filemaker? Är det bäst att använda ett sådant script (för att få information att sedan importera i filemaker) eller att lägga upp ett filemakerregister direkt där endast så att säga inskrivningslayout och skapande av ny post är åtkomlig för de som anmäler sig?

Jag missade helt enkelt denna tråd, annars skulle du fått svar tidigare.

Nedan antar jag förresten att det du refererar till som hette Web Companion i tidigare versioner är Instant Web Publishing (aka IWP) i aktuella versioner av FileMaker Pro (7-8.5)?

FileMaker ger dig möjligheten att webbpublicera ett register, valda layouter, valda tabeller och tom valda fält som användaren får ändra i. Du kan även styra vilka manus man får köra, vilka värdelistor man ser och en massa andra saker. Allt detta utan att att behöva skriva en rad med kod, man bara klickar ihop denna funktionalitet. Det är tyvärr dock inte riktigt så enkelt som ett kryss i en ruta, men nästan.

Ur det perspektivet - om du alltså har tillgång till en FileMaker Pro som kan stå i en maskin och vara publicerad dygnet runt eller om du har en FileMaker Server Advanced som kan göra detsamma, eller om du skaffat dig ett konto för detta på något av de många företag som har detta som tjänst, så är valet ganska klart.

Nu frågar du dock en något lite mera avancerad fråga - hur gör jag så att en användare bara får ändra de poster han skapat?

Svaret på den frågan är ett antal steg du behöver göra:

1. För det första så är det lite jobb med att sätta upp manus och sådana saker som gör att man på ett säkert sätt kan låta personer registera sig och sedan så skapas detta användarkonto i databasen med en viss behörighet. Det finns manussteg för allt detta och man bygger helt enkelt fält, layouter mm för detta och sätter upp en behörighet som först kan göra det ovan (gäst helt enkelt), och sedan loggar man in webbesökaren med detta nya användarkonto och lösenord via manus och då har han en viss behörighet som vi kan kalla registeringsbehörighet. Denna behörighet kan alltså skapa poster i ditt Personregister och gästbehörigheten skall alltså kunna skapa

2. I ditt Personregister sedan så behöver du ett fält som heter Skapad_Av_Kontonamn som innehåller automatiska data - Get(Kontonamn). Det betyder att varje post som skapas av en viss person "märks" med vilket kontonamn det var som användes när den skapades.

3. Den behörighet jag talar om är sedan anpassad under "Poster" så sätt att det finns en beräkning där. Den jämför helt enkelt fältet Skapad_Av_Kontonamn med Get(Kontonamn) och om de är lika får man redigera, visa osv, radera osv i den posten.

... därmed är du i mål. Man kan logga in som gäst, registera sig, ett konto skapas, man kan sedan skapa en post i ett personregister med detta konto som bara kan redigeras av den personen.

Jo, min guide för hur man får igång webbpublicering med FileMaker Server Advanced finns här: Få igång Instant Web Publishing i FileMaker Pro Advanced Missa inte svenska flaggan uppe till höger. Det är ganska lika i "vanlig" FileMaker Pro.

Lycka till!

Senast redigerat 2007-06-18 15:59

Tack för tipsen, bara en snabbfråga innan jag sätter tänderna i dem;
om jag skulle nöja mig med att användaren bara kan skapa poster och inte ändra dem, skulle det då kunnas göras så enkelt att man via gästinloggning i registret bara kan skapa poster och inget annat?

Det går nog att göra så.

1
Bevaka tråden