Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lime Technology - STOOOR "RAID"

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-12 22:14

Jag har idag en Infrant ReadyNAS (www.infrant.com) (RAID5) och är kanonnöjd. Den har dock en begränsning i och med att den bara tar fyra diskar - och dessutom en mjukvarubegränsning på ca 2TB totalt. Jag behöver mer.

Jag har snavat över http://www.lime-technology.com/ och blir sugen på en uppsättning med 14 diskar. Det finns ett forum på sidan. Tycker dock att det känns suspekt med så lite Mac-lingo på sidan. Knappt en enda Mac-referens så långt jag kan se. Det är ju inte en "ren" RAID-lösning, men fyller mitt syfte. Jag vill ha REDUNDANS. Hastighet är inte det viktigaste.

Av vikt är ju inte minst att diskarna visas som EN nätverksdisk för Mac OS X. Annars får iTunes problem med att konsolidera biblioteket etc...

Någon som har något råd?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-06-13 11:29

Det där är ju en pc som kör linux så det borde väl gå att fixa det mesta om man är lite händig. Fast det borde ju bli billigare att bygga själv..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-13 13:06

Vem kan bygga en Linuxburk som är STABIL och delar ut alla ingående diskar som en enda volym som är fullt mac-kompatibel? Hjälp önskas... Är det en bra lösning?

- Vad får det kosta?
- Kan du tänka dig att dela ut den med vanlig AFP?
- Har du en Power Mac / Mac Pro eller Xserve att ansluta ett RAID-system till?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-16 21:16
Ursprungligen av Björnström:

- Vad får det kosta?
- Kan du tänka dig att dela ut den med vanlig AFP?
- Har du en Power Mac / Mac Pro eller Xserve att ansluta ett RAID-system till?

Den kan kosta diskarna plus 10.000 kronor. Det jag under INGA omständigheter vill, är att den skall vara kopplad till någon annan dator. Jag byter dator som andra byter kalsonger. Den skall fungera som en sann NAS UTAN några jämrans fasta kopplingar till någon annan dator. Och bara dela ut filer med hög redundans. Inte ens hastigheten är viktig. Hellre att den är sval och relativt tyst.

Lime-technology.com skulle behöva snabbare hårddiskar på servern, sidan är jätteseg

Läs på dig lite på "distributed filesystems". Skalbart i oändlighet, redundans och prestanda modell värre på köpet.

Fördel? Open source alternativen är dom bästa. IBM och HP använder dom under eget namn.
Nackdel? Avancerat.

Då kanske den där NAS boxen passar bra? Verkar vara vettig pris/prestanda.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2007-06-17 20:30

Nackdelen som jag ser den med unRAID är ju att varje disk dyker upp som en egen volym. Dvs., har du 5 stycken 200 GB diskar, så får du inte ut en volym på 800 GB (en räknas ju alltid bort för paritet), utan 4 stycken 200 GB, dock med paritet. Har man otur då sitter man plötsligt med en volym full och en annan bara halvfull, utan möjlighet att flytta data utan att sabba sin filstruktur.
Konceptet med hur pariteten funkar i unRAID verkar vara ungefär den samma som i X-RAID som Infrant använder sig av, med den skillnaden att Infrant använder sig av LVM (Logical Volume Manager, Linux-specifikt) för att slå ihop utrymmet på diskarna och presentera det som en stor volym.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-17 21:33
Ursprungligen av nillon:

Nackdelen som jag ser den med unRAID är ju att varje disk dyker upp som en egen volym. Dvs., har du 5 stycken 200 GB diskar, så får du inte ut en volym på 800 GB (en räknas ju alltid bort för paritet), utan 4 stycken 200 GB, dock med paritet. Har man otur då sitter man plötsligt med en volym full och en annan bara halvfull, utan möjlighet att flytta data utan att sabba sin filstruktur.
Konceptet med hur pariteten funkar i unRAID verkar vara ungefär den samma som i X-RAID som Infrant använder sig av, med den skillnaden att Infrant använder sig av LVM (Logical Volume Manager, Linux-specifikt) för att slå ihop utrymmet på diskarna och presentera det som en stor volym.

Exakt så har jag också uppfattat det. Och jag vill ha EN volym. Framför allt för att det blir ett helvete med iTunes eftersom jag då inte kan låta iTunes själv ordna biblioteket...

Någon som sett någon annan mojäng som gör jobbet?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-06-17 23:20

Hmmm... I did the google på "24-bay" samt "NAS".

http://www.ans-ltd.co.uk/uploads/media/6000_web_datasheet.pdf

Någon som vet sina grejor som kan säga om detta gör jobbet (finns från 4 till 28 diskar...)? Fattar inte riktigt om det finns två extra diskar i som har ngt slags operativ på sig... Vidare: hittar inga priser heller...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-06-18 08:35

Det känns som om det du hittat är en komersiell version av denna:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/29954/77/

De prisuppgifter som anges i artickeln gör att jag gissar på att priset kommer att ligga på mellan 60 och 100.000.-, eftersom den kostar ca 35000.- att bygga själv.

1
Bevaka tråden