Hittar ej hårddisken!

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-21 20:03

installerade en SCSI disk (Seagate Barracuda 17,3 gb) på min PowerMac 8500. Använder denna som min startuppdisk. Ville även kunna använda original disken Seagate Hawk) som en andra disk. För att dessa två inte skulle kollidera vid uppstart (samma ID nr), så behövde jag en "jumpers". Den lånade jag från J2 på Hawken och placerade på J6 på samma disk.

J6 = bestämmer vilket ID nummer man vill ha. Placerar man ingen jumpers där så blir det "0".
Men har man två diskar så måste man ändra en av dem.

J2 = Där styrs andra funktioner (finns åtta positioner)
- Delay motorstart
- Enable motorstart ("jumper" på Hawken) nr.3
- Write protection
- Parirty option
- Enable terminators ("jumper" på Hawken) nr.1
- Term. power to SCSI bus ("jumper" på Hawken) nr.7
- Term. power from SCSI bus ("jumper" på Hawken) nr.8

Datorn hittar Barracudan och den fungerade bra. Hawken existerade, men datorn ville inte läsa den (ville bara formatera disken). Flyttade tillbaka jumpern där jag hade tagit den. Kopplade bort Barracudan och körde enbart på Hawken. Hjälpte inte alls. Har försökt med Norton utan resultat. Tyvärr så ligger det filer som jag vill komma åt på den gamla disken. Problemet är garanterat jumpern som jag flyttade första gången. Ett misslyckat hemfix från min sida, tyvärr!

Mina jumpers på Hawken är placerade (1, 3, 7, 8)
HD är upp och nervänd med J2 mot mig (har manualerna på bägge diskarna)

Är det någon som vet hur de olika jumperna skall vara placerade på J2 och J6?

Har du verkligen återställt alla byglingarna på Hawken?

• Oregistrerad
  • 2003-04-23 12:18

Jag skall kolla upp detta igen!
Någonstans har jag missat något (hoppas jag). Villl ju gärna få tillbaka filerna igen.

/ Michael.R

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-26 01:04

Det är inte så att du flyttade en testbygel ! I så fall så kan disken blivit lite galen ! ( Factory test ony etc )

/Göran

1
Bevaka tråden