Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av Macbook samt några andra frågor

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Min första post och måste erkänna man sitter på en hp maskin. Tankarna finns dock att byta till en Macbook och därav några av mina frågor.

Hur svårt är det att uppgradera en macbook själv? Några större skillnaden i jämförelse med en bärbar pc?

Ska man vara försiktig att uppgradera för mycket? Funderar just nu på att köpa den billigaste hårddisken och sen sätta in en 250gb samsung från macoteket http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=943717&product_id=1185802

Samtidigt har man funderat på att köpa 2x1gb minne http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944646
istället för att uppgradera på apple.se

Så ska man vara försiktig med att göra för mycket själv med datorn? Kan det påverka datorn på något sätt, som ljudnivån, prestanda eller liknande...?

Hur gäller apples garanti när det gäller egna uppgraderingar? Vad får man och får man inte göra själv?

//Jacob

Byta minne och hårddisk i en MacBook är en enkel match, apple har manualer på sin sida för hur man gör.

Skönt att höra. Men att byta ut både minne och hdd direkt, är det något som man verkligen borde ge sig in på direkt eller är det värt nån tusenlapp extra och få konfigurationen man vill från apple store istället?

Tänker mest om det kommer fungera lika bra, när det gäller prestanda, ljudnivån från datorn och liknande...

Med tanke på de hutlöst höga priserna apple tar för minnen så ser jag ingen anledning till och köpa minnen av de. Du byter minne på max 10 min, och de pengar du sparar på att köpa billigare minne än hos apple kan du lägga på en större hårddisk eller något annat tillbehör till datorn.

Prestanda blir bättre med mera minne, vi vet alla att OS X älskar minne, ljudnivån på datorn påverkas inte av mera internminne.

Låter bra

Då blir det att fixa det själv

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2007-06-13 18:21

står i manualen man får med hur man byter minne. garantin ryker dock om du gör det själv. så köper du en ny kan det vara värt att låta t.ex macoteket eller inlife byta åt dig för några hundralappar. jag har bytt minnen själv i min macbook (har 2gig) och det kostade mig 900kr. var lite småpilligt att få in minnena tillräckligt långt och man får använda en del kraft, men inget överjävligt. handlar bara om att våga

Jag rekomenderar dessa minnen, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316533

Superbilligt. Har inte testat dem själv, men kollar du på kommentarerna så är det många positiva Macbook-ägare som har skrivit där.

En säkert enkel fråga, men ska man ta bort någon av klistermärkerna som sitter på nya minnet? En utav dem antar jag måste sitta kvar i och med att den är ett krav för garanti. Men den på baksidan, spelar ingen roll och kan låta vara kvar utan problem?

1
Bevaka tråden