Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac Pro, när?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni som är lite mer insatta, när kan man hoppas/förvänta sig att det kommer en uppgradering av Mac Proserien? Tycker att jag har väntat länge länge Och vad kan man kanske förvänta sig i dessa modeller?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-12 13:44

Vad är det i så fall som ska bli bättre? Processorkraften redan hos de dubbla 2.66GHz är ju i princip fortfarande state of the art. Är man inte nöjd med det så finns ju dubbla quad, som man nog får problem att maxa. Kanske kommer vi att få se quad över hela linjen, men kanske då med lägre MHz. En 5150 kostar 6100:- i dagsläget, en motsvarande quad (X5355) 10500, även med Apples rabatter, så lär det ju ändå skilja. Däremot kan jag tänka mig att de uppgraderar grafikkortet, så att det redan i grundmodellen sitter ett X1900 eller liknande.

Finns egentligen inte mycket skäl att vänta, det är en ruggigt snabb maskin. Bara att lasta på och den är fortfarande snabb i responsen.

Som Jeppe skriver så är det inte så mycket utrymme för några stora förändringar rent prestandamässigt. Apple skulle förstås kunna göra om hela lådan eller något, men det känns inte så troligt. Så när nästa uppdatering kommer är rätt svårt att sia om.

Hur ser Intels kommande planer ut? Jag har inte full koll på deras "roadmap" just nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 19:39

Jag hoppas det blir en liten prissänkning snart. Kanske blir det när det kommer nya grafikkort, hoppas.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-12 20:14

Har Apple någonsin sänkt priset på G5/MacPro-modellerna? Eller har de bara blivit bättre för samma pengar? Jag tror alternativ två. Fortfarande så är en MacPro 2x2,66GHz en prisvärd modell. Inte billig, men prisvärd. Prova gärna att sätta ihop en egen för de pengarna. Halva kostnaden på datorn är prollarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 22:59
Ursprungligen av Jeppe_E:

Har Apple någonsin sänkt priset på G5/MacPro-modellerna? Eller har de bara blivit bättre för samma pengar? Jag tror alternativ två. Fortfarande så är en MacPro 2x2,66GHz en prisvärd modell. Inte billig, men prisvärd. Prova gärna att sätta ihop en egen för de pengarna. Halva kostnaden på datorn är prollarna.

En ovanlig sak är att den ju var billigare förr. Jag tror att man kunde få en G5 för runt 15 000 mot slutet. Visserligen single-core, rätt klen och 512 MB RAM, men ändå ett helt, utbyggbart tower för under 20 000.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-13 14:53
Ursprungligen av lobStar:

En ovanlig sak är att den ju var billigare förr. Jag tror att man kunde få en G5 för runt 15 000 mot slutet. Visserligen single-core, rätt klen och 512 MB RAM, men ändå ett helt, utbyggbart tower för under 20 000.

Fast då var den ju egentligen inte billigare.. 1 processor, dessutom single core och 512MB RAM är ju en del mindre än dagens MacPro. Finns säkert nedskrivit någonstans vad G5:an med dubbla prollar kostade. Skulle tippa på en bit över 20kkr.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-13 15:12
Ursprungligen av Jeppe_E:

Fast då var den ju egentligen inte billigare.. 1 processor, dessutom single core och 512MB RAM är ju en del mindre än dagens MacPro. Finns säkert nedskrivit någonstans vad G5:an med dubbla prollar kostade. Skulle tippa på en bit över 20kkr.

Inte jämfört med prestandan förstås, men det fanns ändå en billigare variant. Motsvarar närmast den Mac Midi många saknar idag.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 20:33

tror alternativ 2 jag med. Vet dock inte hur mycket en G5:a kostade förr? Är ny i mac-världen och ej switcher än. Men man får ju ett "monster" för pengarna på MacPron. Men Intel brukar sänka priser och kanske Apple gör det men dock tveksam och uppgraderar hårdvaran till bättre istället. Ajja, man får slita för godheterna och värt i slutändan.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 20:39

Hm, Intel håller ju på med 45nm prollarna nu och skall släppas i år vad jag har förstått. Vet dock inte när men Apple kommer väll antagligen uppgradera direkt när de kommer ut på marknaden.

MP är ju precis speedbumpad (april 2007) så det lär ju inte dyka upp nått nytt på den fronten de närmsta månaderna.

Det som kan fräschas upp är vad jag kan se endast grafikkorten, det går t.ex bara att få MP med den förra generationen av Quadro-kort.
Inte ett knyst från Nvidia om ev. OS X-fix för FX4600/FX5600, de påstår att det hänger på Apple om det blir stöd eller inte.
Inte heller GF8800 för de som vill spela med sin MP.

Kanske Apple vet nått om ATI/AMD's 65nm som vi andra inte vet?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-17 21:28

Hoppas verkligen dom kommer med bättre grafikkort snart. Menar att X1900XT eller 7300GT är den största flaskhalsen, mot vad som finns idag på marknaden.
Råprestanda dator Mac Pro men tyvärr haltar den på grafiken.

1
Bevaka tråden