Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bestämma storlek för mappar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt att bestämma hur mycket utrymme en mapp får ha, t ex 1 gb och att det sedan inte går att fylla den mer, jag vet att man kan sätta qouta för varje användare men vill även kunna göra det på vilken mapp som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 09:34

Ruskigt bra fråga. Min hjärna börjar direkt snurra bash, applescripts, launchd, cron och lingon... Måste klura på detta. Möjligen finns det någon out-of-the-box-lösning, men det är ju inte lika roligt.

Den artikeln beskriver bara om man vill sätta quota för användare eller grupper.

Kanske en helt idiotisk metod i en servermiljö men med Skivverktyg så kan du ju skapa disc images, om du inte har alltför många användare så bör det ju gå i teorin i alla fall att skapa images av en viss storlek och sätta fildelning och rättigheter på dessa för olika användare. Vad som händer om inloggad användare loggar ut vet jag tyvärr inte, troligen så unmountas dessa men kanske inte? Eller så har man en användare för ändamålet som är inloggad. Jepp idiotiskt, men...

Kanske man kan under loginitems för varje användare ställa in att disc imagen skall mountas när man loggar in? Jag hinner inte prova just nu dock.

Bevakade mappar med Applescript borde vara en annan metod, men i en blandad miljö så får man då inte upp en varning om varför mappen är "full". Man kanske kan skapa en mapp som säger "_FULL" i mappen när det händer, så får man någon feedback till användaren.

Är det någon som vet om det finns en tredjepartlösning på mitt problem?

1
Bevaka tråden