Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eftersnack: Live rapport från WWDC

Tråden skapades och har fått 321 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 23:56
Ursprungligen av acke:

Tack som s*tan för det. Ofattbart att denna fula "bugg" bitit sig fast så pass länge.

Hurra, men kanske knappast oväntat det är ju knappast särskilt rimligt att hela Finder hänger sig när man t. ex. skall dra över en stor fil till mobiltelefonen. Det tillsammans med nya API:er och utvecklingsverktyg är nog det jag längtat mest efter.

Tänk om man med nya Spotlight sökte på några maskiner som inte visar sig tillgängliga, och Finder skulle snurra badboll varje gång!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 00:09
Ursprungligen av Ylan:

Hurra, men kanske knappast oväntat det är ju knappast särskilt rimligt att hela Finder hänger sig när man t. ex. skall dra över en stor fil till mobiltelefonen. Det tillsammans med nya API:er och utvecklingsverktyg är nog det jag längtat mest efter.

Tänk om man med nya Spotlight sökte på några maskiner som inte visar sig tillgängliga, och Finder skulle snurra badboll varje gång!

Vänligen, Ylan

Ja det här verkar vara en riktigt bra uppdatering under ytan. Men allt det andra...ska smälta vad jag har sett och läsa mer innan jag uttalar mig rejält men spontant tycker att Time Machine, Dock, Coverflow ser ut som dåligt och onödigt eye candy. Tur att Mail har fått HTML-mallar och iChat fått backdrops som väger upp. Annars hade det ju varit illa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 23:02

Vad i helsefyr, keynote-videon har FORTFARANDE inte kommit upp! Vad är detta!?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-11 23:04

Men herregud...var är Adrian B? Hoppas han inte är sjuk eller nåt...saknar hans inlägg...

Off topic, men ändå...tänkte bara uppmärksamma Er på det...

Ursprungligen av Ferengi:

Men herregud...var är Adrian B? Hoppas han inte är sjuk eller nåt...saknar hans inlägg...

Off topic, men ändå...tänkte bara uppmärksamma Er på det...

Han är ju på 99mac WWDC träff i Umeå! Han ville se vad som lanserats innan keynoten kommer upp

Ursprungligen av Ferengi:

Men herregud...var är Adrian B? Hoppas han inte är sjuk eller nåt...saknar hans inlägg...

Tackar för omtanken :">

Jag kompenserar min frånvara med ett långt inlägg istället:

Vi hade vår träff här i Umeå som började bra, grillkväll ute och massor av macsnack i flera timmar. Men sen floppade det rätt hårt då det inte kom ut någon videoström, trots att vi väntade och väntade... vid halv två gav dom sista upp och vi gick hem trötta och självklart besvikna, även om vi visste att det var en chansning vi gjort.

Nu på morgonen har jag sett keynoten och det var blandade känslor, till största delen var den rätt bra, väldigt kul när de stal billiga poänger genom att använda Steve Ballmers fejja Det var några andra höjdpunkter också, nördarna i publiken verkade gilla Star Wars-effekten i iChat mest :), själv höll jag på att sätta hjärtat i halsgropen när Jobs började prata om en premium-version av OS X, jag han tänka "va fa..." innan allting visade sig vara en härlig drift med Vista. Mycket underhållande.

Sen blev bitarna man kände igen lite tråkigare, repetitioner är helt enkelt inte lika kul som nyheter av naturliga skäl. Jag kände också av den kollektiva besvikelsen bland utvecklarna i publiken när Apples snack om utvecklare för iPhone bara handlade om webbapplikationer.

Inte för jag hade trott att det skulle komma en SDK redan nu, som både Gruber och Siracusa har varit inne på så vore det rätt osannolikt att de skulle ha hunnit med det redan nu, Apple behöver en tid själva för att "hitta rätt" är det gäller det helt nya gränssnittet. När det sitter kan vi börja snacka SDK och API igen (för jag tror inte webbapplikationer på långa vägar tillfredsställer alla, bara det faktum att man måste vara uppkopplad och är utelämnad till sega svarstider osv gör det till andra klassens program).

Jag trodde inte heller på hårdvara även om allt snack om iMac hade fått mig att vackla lite, men jag skulle ha fortsatt att lita med på AppleInsider än på Think Secret på den punkten. Och som jag varit inne på många gånger tidigare i diskussionerna inför: WWDC är en utvecklarmässa och inte en plats för lansering av nya konsumentprodukter, det har inte varit så förut och det var inte troligt nu heller.

Safari för Windows är en intressant händelse och en oviss utveckling som ska bli intressant att följa, det känns lite kul att jag startade tråden om det innan helt tack vare mr Grubers lätt kryptiska länkning till en rätt gammal artikel. Min teori om att använda iTunes som språngbräda visade sig också stämma.

Hur det går med att switcha PC-användare däremot - det måste nog tiden utvisa. För många är Internet = Internet Explorer, så risken är att Safari kanibaliserar mer på Firefox än på IE (eftersom de medvetna användarna idag tenderar att köra Firefox), trots att det är IE som Apple jämför sig mest med, i prestanda. Men allting som kan hjälpa konsumenterna att få upp ögonen för andra webbläsare är bra, ur webbutvecklarsynvinkel.

Sammanfattningsvis tycker jag att Leopard ändå verkar bli en solid uppdatering av OS:et, ingen revolution (men sådant händer sällan) men en bra evolution. Ny Finder är efterlängtat och välkommet och Quick Look tror jag kommer att visa sig bli väldigt använderbart. Cover Flow ser intressant ut, men om det passar för mig återstår att se.

Slutligen vill jag bara säga att det verkar som om Björnström slet hård för att ge er rapporter tillsammans med Ian, bra jobbat killar!

Senast redigerat 2007-06-12 23:46

Måste man säga det här men hmm jag hade nog förväntat mig mer - betydligt mer - faktiskt.

Det känns lite som Apple har kikat lite väl mycket på Vista - Faktiskt.

  • Oregistrerad
  • 2007-06-11 23:16

Adrian och ett gäng av Umeås Macfanboys sitter på Universitet (HumLAB) och väntar in Keynoten. Avskärmade från macvärldens alla fröjder... i väntan på upplysning från den högste.

Ursprungligen av mikza:

Adrian och ett gäng av Umeås Macfanboys sitter på Universitet (HumLAB) och väntar in Keynoten. Avskärmade från macvärldens alla fröjder... i väntan på upplysning från den högste.

mikza - logga ut och rensa cookies. Din profil ser skadad ut men det fixar sig om du bara raderar cookies i din webbläsare

Alltså. Är det verkligen sådär som Leopard ska se ut? Varför ska menybaren vara genomskinlig för? Och varför? Varför har de förstört docken så katastrofalt!? Har tittat på en del bilder på apple.com och förstår verkligen inte hur de har tänkt angående den nya docken. Fruktansvärd! Nej, förutom Findern så ger hela Leopard mig oroväckande Vista-vibbar. Faktiskt så att jag antagligen kommer att överväga att stanna kvar vid Tiger när det kommer, synd bara att det är en del uppdateringar i Leopard som jag mer eller mindre längtar efter.

Nej. Frågar ni mig så var det inte något fel på keynoten, hade inte förväntat mig så mycket, men de får gärna tänka om när det gäller designen på Leopard. Speciellt docken. Varför ska den vara tredimensionell, för? Fyfan...

Alltså var detta allt som kommer i Leopard, var detta verkligen något att gömma för konkurenterna - njae löjligt.

Var kan jag tex inte "editera" metadata?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-06-11 23:42
Ursprungligen av draags:

Alltså var detta allt som kommer i Leopard, var detta verkligen något att gömma för konkurenterna - njae löjligt.

Var kan jag tex inte "editera" metadata?

Det var nog ett annat sätt att säga "Vi är inte klara" snarare än "Top Secret"

Editera är inte ett riktigt, svenskt, ord.

Fyfan. Kollade in nya Front Row. Varför? Varför har de förstört utseendet på allt, för? Utom Finder, då, som blivit mycket snyggare. Iallafall vad jag kan se på bilderna på apple.com, filmerna kan jag av någon anledning inte se. De rullar på, men de är bara vita.

Ursprungligen av ztaafen:

Editera är inte ett riktigt, svenskt, ord.

Nej men jag hoppas du vet vad jag syftar på, eller?

Ursprungligen av draags:

Nej men jag hoppas du vet vad jag syftar på, eller?

Ja, självklart.

Instämmer Ztaafen - jag får definitivt Vista-vibbar. Det här känns inte alls så fräscht som man hade hoppats på. Jag hade inga som helst förhoppningar på någon hårdvara utan en rejäl presentation av Leopard. 3d docka - ja varför - ser ingen vettig anledning till det och Coverflow i findern - varför?

Jag brukar inte vara besviken men detta var faktiskt en rejäl besvikelse.

Nu ska man kanske inte skrika för mycket och beklaga sig men det känns lite för mycket - titta på vista och dockan känns som Sun´s Looking Glass.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 00:01

Men vart fan är keynote-videon nurå?

Ja, nu får den banne mig komma upp...

keynote videon finns i itunes

Ursprungligen av Fredrics:

keynote videon finns i itunes

Var hittar du den på iTunes? Det är inte så att det är den gamla du hittat?

Hur länge har den funnits där??

Var i iTunes hittar du den?

Varför finns det ingen länk till ".Mac" under http://www.apple.com/macosx/leopard/? Kanske något som ska uppdateras/fixas inom en snar framtid, som inte hanns med idag?

Och var?? Hittar den inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 00:14
Ursprungligen av Anders Båth:

Och var?? Hittar den inte...

Inte jag heller. Bah.

huga.
(och då syftar jag självklart på utseendet, transparens, speglingar och "3-d". BIG NO-NO! men det är väl bara att antaga att man kommer vänja sig, eller hoppas att vissa saker och ting går att stänga av)

Jag gillar looken, hade dock hoppats på mycket mer från keynoten. Menmen, man kanske ändrar uppfattning när man väl får se den.. Om man får se den! Herregud, hade hoppats att jag typ skulle sett klart den nu!

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-06-12 00:52

Asså vad händer? Är det någon som har sett keynoten? I så fall, var hittar man den?
Hade också hoppats att man skulle ha sett färdigt den nu!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 00:57

Finns på itunes store att ladda hem. Går lite segt dock.

Bevaka tråden