Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC som filserver

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis köpt mig min första Mac.
Är otroligt nöjd med min fina lilla MacBook och allt som OS X bjuder på...

Nu skulle jag vilja använda min gamla PC som filserver. Skulle vilja ha både musikbibliotek och bilder och filmer osv...
Gärna också kunna ha den nerladdandes från torrent osv.
Jag har försökt trixa lite med VNC men jag får det inte riktigt att flyta som jag vill. Jag kan se att saker ändras på PC skärmen men det uppdateras aldrig på MacBooken, vilket gör det lite svårt att förstå vilket program man faktiskt har aktivt.

Finns det några andra bra lösningar för det jag skulle vilja uppnå?

  • Medlem
  • 2007-06-11 13:29

Installera Linux, dela ut disken med samba eller AFP. Sen kan du köra en bittorrentklient som automatiskt startar torrents du sparar i en katalog.

Är detta mitt enda alternativ?
Är inte speciellt haj på linux...
Låter som ett bra alternativ men väldigt mycket jobb om man inte kan linux, lr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-11 15:29

Titta in detta
http://www.freenas.org/

Detta kör jag på min macmini i parallels. Har en 1tb disk ansluten till den.

Verkar intressant,
ska helt klart undersökas, tackar!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-06-12 15:49

Jag skulle nog också haka på Linux-spåret. Byt sedan ut VNC mot NX Client och välj Transmission. En Linux-distribution från tex Ubuntu eller liknande skulle du kunna ta. Linux har blivit mycket bättre och enklare (mer tillgängligt kanske?) med åren. Det är inte som förr direkt.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-06-12 19:02

1. Kör remote desktop mot Windows med RDP klienten CoRD (inte MS egna PPC från 2004, de suger)
http://cord.sourceforge.net/

2. Installera uTorrent den bästa torrent klienten oavsett plattform idag. Har även ett Web GUI om du inte vill remota varje gång.

3. Installera NTFS-3G på Macen för att kunna skriva till NTFS partitioner på Windows.

4. Sätt upp nätverksenheter mot Windows maskinen.

5. Du kan styra din iTune bibliotek rätt mot en nätverkenhet vill jag minnas.

Mycket mer än så behöver du inte för smidig hantering och kontroll.

Tackar Tjarven,
Det låter faktiskt som den absolut enklaste lösningen.
Linux är något som jag gärna lär mig, men vill ha en server som funkar på en gång.
När jag väl lyckats lära mig lite linux kanske man vågar byta senare. Så himla haj på programmering och olika OS är jag inte.
Måste ju försöka lära mig OSX ordentligt till att börja med

1
Bevaka tråden