Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetdelning stängs av efter omstart

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-10 20:26

Jag har slagit på internetdelning över mitt trådlösa i min MacBook Pro så att min Wii kan ta del av anslutningen. Detta fungerar klockrent och har besparat mig ett par hundralappar då jag slapp köpa en trådlös router.

Problemet är att jag måste slå på internetdelning varje gång jag har startat om laptopen, vilket är lite smått irriterande. Går det att förhindra detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-22 15:52

Jag har precis samma problem! Har du eller någon annan funnit någon lösning? Vilken prefs-fil ska man radera så att säga?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-31 18:32

Har exakt samma bekymmer? Fortfarande ingen lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-31 18:50

Jag köpte mig en trådlös router, hittade ingen lösning på problemet.

Återupptar denna tråd, jag har nämligen samma problem. I min fasters iMac med Mac OS X 10.5.8 så är internetdelning påslaget under dagen, men efter avstängning på kvällen, omstart på morgonen, så är internetdelning avslaget, till förmån för Airport, som inte hittar någon Airport att ansluta till.

En ethernet-kabel med internet sitter i datorn och endast klienter via Airport delar alltså på ethernet-anslutningen ut till internet, och anslutningen skyddas med ett lösenord.

Någon som vet hur man löser detta?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-29 14:06

Jag har fortfarande inte hittat någon lösning på detta, apple verkar även ointresserade av att lösa problemet.

Någon som vet om det är åtgärdat i snow leopard?

Någon som törs prova detta tips från 2002?
macosxhints.com - Set up an auto-start internet sharing service

Denna tråd angående samma problem startades i Apples forum idag:
Apple - Support - Discussions - Internet Sharing and Self-Assigned IP ...

Samma site hade även denna tråd från 2008 gällande 10.5:
macosxhints.com - Automatically enable Internet Sharing at startup

Man lägger in ett startupscript som avlivar processen, så startar operativystemet den igen, och vips skall det fungera.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-30 00:57

Det första tipset från 2002 liknar det som "tydligen" några har gjort där dom kör ett applescript som aktiverar delningen vid start.

Prova den här länken: Applescript for Internet Sharing in Leopard - Mac Forums

Själv flyttade jag och var tvungen att skaffa adsl (vilket innebar att jag fick en wireless router).

Lycka till!

1
Bevaka tråden