Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka delar min externa hårddisk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle stänga av min dator idag, men då fick jag upp dialogrutan att det var 2 st anslutna till min externa hårddisk! Vi Apple File Sharing.

Min fråga är; kan man på något sätt se vilka som är anslutna till ens hårddisk och dator? Kan någon komma åt mig via mitt trådlösa nätverk?

Har du slagit på Fildelning på din dator?

Gå till Systeminställningar -> Fildelning. Kolla om någon ruta är ikryssad där som kan orsakat detta.

Jo då, personlig fildelning är på.

Då hänger väl allt på hur du satt rättigheterna. Om du delar ut innehållet och folk kan ansluta från internet så är det inte konstigt att folk loggar in.

Men jag måste väl ha Personlig fildelning på för att kunna nå hårddisken från mina andra macar, eller...?

Jag ställer frågan igen; finns det något sätt att se vilka som är anslutna till en extern hårddisk?

Ursprungligen av Drummer:

Jag ställer frågan igen; finns det något sätt att se vilka som är anslutna till en extern hårddisk?

I Mac OS X Server finns det men jag hittar inte något sådant ställe i vanliga Mac OS X klient.

I din router borde du kunna se vilka som har varit ansluten till den, åtminstone under det senaste dygnet. Visserligen bara host-namn och den IP-adress de tilldelats, men det är väl en start i alla fall.

Ja, det är väl till att ställa in rätt behörigheter till hårddisken.

Tycker ändå det vore trevligt att på ett enkelt sätt se vilka som är anslutna, även om det bara är kollegor. Om det nu är någon som har en lösning på detta så är det välkommet.

Tack för hjälpen så här långt.

1
Bevaka tråden