Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför surrar skärmen på Imac 24?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Imac 24tums, är inte nöjd med ljudnivån. En sak som jag tycker är konstigt är att ljudet minskar betydligt när skärmen går i vila, men datorn fortf är aktiv (via strömspararen i Systeminställn).
Fråga - var uppkommer ljudet i skärmen? Finns en dedikerad fläkt eller är det ngn form av elektro-brus?

Är erbjuden att lämna in datorn för kontroll hås ÅF (halvårs garanti kvar) men gissar att de kommer att klassa ljudet som "normalt".

Hela datorn sitter ju trots allt bakom/under skärmen så lite surr får man väl räkna med?

Ursprungligen av Johan S:

Hela datorn sitter ju trots allt bakom/under skärmen så lite surr får man väl räkna med?

Absolut! Men frågan är vad som gör att ljudet ökar så mycket när lcd-panelen släcks/tänds.

Upplever exakt samma sak!! Enda man kan göra för att få den att surra mindre är att ha den högst upp i ljusstyrka vilket blir för starkt anser jag. Det är ju inte mkt det låter men visst är det skillnad när skärmen blir ljudlös i viloläge!
Varför är det på detta viset?

Ursprungligen av Ikaruga:

Upplever exakt samma sak!! Enda man kan göra för att få den att surra mindre är att ha den högst upp i ljusstyrka

Ja jäklar, min är också tystare med max ljusstyrka. Märkligt. Förnuftet säger att det kunde vara tvärtom.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-28 12:09

Min iMac 20" (2007 utseendet) har sedan ett år surrat när den går från viloläge till aktiv. Det är tydligt kopplat till om skärmen lyser / börjat lysa. Men har den stått på lysande en halvtimme el dylikt är surret helt försummbart med då den precis vaknat är det väldigt tydligt.

Någon elektronikkunnig som vet varför? (svart skärm tyst, aktiv (kall) skärm surr, aktiv varm skärm tyst)

1
Bevaka tråden