Har du AppleCare på din bärbara Mac?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om du har AppleCare på din bärbara Mac och ifall du har utnyttjat den hittills för att byta/reparera hårdvaran?

Jag är inne på min tredje bärbara Mac (iBook 2001, 2002 och 2005) och hittills har jag aldrig förmått mig att köpa AppleCare. Det går liksom inte att motivera när det kostar så mycket som uppemot 25 procent av datorns pris.

Visst, 3 års garanti är inte att förakta när det gäller en dator som utsätts för så mycket påfrestningar och jag skulle verkligen vilja ha det, men å andra sidan har jag nästan sparat ihop till en ny MacBook vid det här laget genom att avstå AppleCare tre gånger.

Säg att man köper en MacBook för 10.000kr och då ingår 1 års garanti. AppleCare ger täckning år 2-3 och kostar 2995kr.

Verkar bättre att köpa en ny MacBook varje år och få ett nytt fräscht batteri, ny härlig Apple låda att öppna och en liten speedbump. Begagnatpriserna gör det möjligt

Mer info om AppleCare för MacBook:
MA519 - AppleCare MacBook 36 månader

Ursprungligen av Burt Reynolds:

Säg att man köper en MacBook för 10.000kr och då ingår 1 års garanti. AppleCare ger täckning år 2-3 och kostar 2995kr.

Verkar bättre att köpa en ny MacBook varje år och få ett nytt fräscht batteri, ny härlig Apple låda att öppna och en liten speedbump. Begagnatpriserna gör det möjligt

Ja, det var ju ett annat sätt att se på det och det stämmer ju faktiskt att man kan göra så. En ett år gammal maskin borde gå bra att sälja för 7.000 kr.

I mitt fall så köpte jag min PB i höstas på PC City och tog deras drulleförsäkring på 3 år istället. Det tyckte jag var en mycket bättre deal än AppleCare.

Jag älskar apple care.
Jag köpte en begagnad 17are i vintras, och köpte till applecare precs innan datorn fyllde ett år. Jag har redan hunnit utnyttja den tre gånger.
En gång för byte av HD, en gång var det ett ramminne som strulade och sist var det strömsladden som betedde sig illa.
Även om jag inte har kommit upp i de 4100:- kronorna som Protection Plan kostar för min typ av dator är det fett värt det.
Allt går sjukt smidigt och det är så himla mycket värt att slippa bry sig om huruvida det är värt att laga, om man ska göra det själv eller lämna in etc. Dessutom ger det mig ett mkt bättre andrahandsvärde den dagen jag säljer burken vidare.

Jag använder detssutom min dator på ett sätt som inte tillåter att jag är ifrån den särskilt långa perioder, och eftersom att jag lämnar in den på MacRent om den behövs lagas så går det galet fort att få tillbaka den och arbetet som är utfört på den är grymt.

Det blir helt klart APP på min nästa mac också!

Hade AppleCare på min MDD när det var hempc-avtal på den. Inte så smart, för under den tiden så står väl de på datorföretaget för reparationerna. Hade inne den en gång och ringde AppleCare supporten kanske max 2-3 gånger.

kan det inte vara så att man märker om man har fått ett måndags-ex efter ca ett års användande och kan då värdera hur mycket användning man skulle ha av apple care då?
det verkar smart.

burt reynolds alternativ är helt klart ett smart sätt, men det förutsätter att man nöjer sig med en macbook. om man vill ha större skärm på sin bärbara måste man minst punga ut nästan det dubbla för datorn, och apple care i sig kostar 4100 till pro-linjen. då funkar inte den ekvationen, tror jag.

Jag har AppleCare på min iBook, och har bytt logikkort, hårddisk, DC-in board och laddare (två gånger). I princip alla stora grejer utom skärmen

Jag har definitivt tjänat in kostnaden för AppleCare

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-10 12:08

I samma sits som DrRotmos fast jag har en MBP. Har haft datorn inne för service 5ggr och bl.a.a fått en ny dator (som sedan fick byta skärm ... igen). På ett sätt kan man ju se det som att man har sparat in kostnaden för AppleCare. Å andra sidan kan det ju lika gärna vara en ganska så stark indikator på bristen på kvalitetssäkring i Apples produktionsled...

Jag har visserligen bara haft min MBP i 4 månader, så jag har inte hunnit få några fel på den än antar jag ^^
Men det är klart att jag tog med APP, datorn kostade liksom 32460:- (med APP, kommer inte ihåg vad det var exakt utan, men typ 4k mindre). Jag har inte råd att skaffa ny dator särskilt ofta, så jag slog på stort och skaffade det bästa med uppgraderingar

Jag planerar att ha datorn i bra många fler år än APPn håller, men bara för att den varit felfri i 10-11 månader betyder det ju inte att den är lika felfri efter 35 månader.
Better safe than sorry som man säger

Ångrar djupt att jag hade Applecare på min powerbook.
Så mycket problem det vållade mig. Suck!
Kommer aldrig ha det igen. Vilket skit!

Mycket givande inlägg tublenco som verkligen ger oss stor förståelse för varför det är "ren skit" vilket i sin tur ger hela ditt inlägg stor tyngd.

Ursprungligen av eurodanzisch:

Mycket givande inlägg tublenco som verkligen ger oss stor förståelse för varför det är "ren skit" vilket i sin tur ger hela ditt inlägg stor tyngd.

Du kan läsa Tublencos historia här, om du söker förståelse. Men det tror jag inte du gör. http://www.99.se/garantier-service/96045-foersoeker-blasa-mig.html

Ursprungligen av Valfrid:

Du kan läsa Tublencos historia här, om du söker förståelse. Men det tror jag inte du gör. http://www.99.se/garantier-service/96045-foersoeker-blasa-mig.html

Well. Tänker inte starta en ny diskussion i denna tråd men räkna inte med att alla kan detta forum utan till, självutnämnda personkännare där.

AppleCare på alla hopbygda datorer. Bytt skärm på en iMac efter 2 år. Nu verkar det som HD och ev logikkortet ska bytas på den bärbara.
Däremot inte på övriga datorer där det dels brukar vara enklare att byta själv och det går att tex köpa en ny skärm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 11:08

Skyddar inte konsumentköplagen lika mycket som AppleCare under de första två åren?

PB 15" 2,5 år gammal.

Jag hade lite glapp i strömkabeln (ungarna snubblade väl över kabeln), tangentbordet var sedan ny lite diffus i "i"-tangenten och det hade fastnat en reklamskiva i superdriven.

Lämnade in den och fick nytt tangentbord, ny superdriveenhet, ny strömkabel och någonting till som jag glömt vad det var men också inte funkade 100%.

Jag är nöjd med Applecare och eftersom jag använder den till allt - jobb, fritid osv - är det värt att ha direktservice. Visstja, jag fick låna en annan PB de dagar den var på reparation också. Grafit i Luleå.

Konsumentköplagen innebär inte garanti i två år, det innebär i korthet att företaget skall bevisa att du haft sönder den (dvs felet har inte funnits där) första året och andra året ligger bevisbördan på dig som konsument att varan varit defekt från början.

Applecare innebär att om det blir fel på datorn så lagar Apple den, kostnadsfritt. Oavsett orsak. Som drulleförsäkring fast utan självrisk. Det är det du betalar för. Om det är värt kanske 3-4.000kr är upp till var och en och hur man använder datorn, vilka risker man utsätter den för mm.

Problemet med Apple är att dom ofta tar betalat för rena konstruktionsmissar, t.ex. logikkort, hårddiskar, DC-in board och laddare... Alltså fel som borde åtgärdas gratis, på sk. goodwill. Mina gamla iBook var hemsk.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-14 13:42

Själv är jag allergisk mot alla dessa "förläng garantin" försäkringar. Nej, bättre att ha drulleförsäkring på hemförsäkringen och sen vara medveten om konsumentlagstiftningen som ger dig 2års garanti oavsett vad tillverkaren säger. För Apple Care täcker inte mer än vad konsumentlagen gör.

Med drulleförsäkring däremot kan du tappa datorn i sjön så får du ut en ny på försäkringen minus självrisken.

Ursprungligen av Trineo:

Själv är jag allergisk mot alla dessa "förläng garantin" försäkringar. Nej, bättre att ha drulleförsäkring på hemförsäkringen och sen vara medveten om konsumentlagstiftningen som ger dig 2års garanti oavsett vad tillverkaren säger. För Apple Care täcker inte mer än vad konsumentlagen gör.

Med drulleförsäkring däremot kan du tappa datorn i sjön så får du ut en ny på försäkringen minus självrisken.

Finns ingen lag om att tillverkare eller säljare måste lämna 2 års garanti.

1
Bevaka tråden