"Två likadana minnen brukar inte fungera tillsammans"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte precis två likadana Crucial-minnen (1GB, för första generationens intel-iMac). De visade sig inte fungera när båda satt i datorn (utan endast när de satt ensamma). När jag inger supporten på Multitronic hävdar killen i kundtjänsten att jag borde förväntat mig att de inte skulle fungera tillsammans eftersom de är olika när man inte köper dem i paket.

Jag har aldrig hört talas om något liknande argument tidigare. Någon som kan upplysa mig om vad killen babblade om då han aldrig kunde gå in på mer tekniska detaljer än argument i stilen: "de kan inte kommunicera med varandra".?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-07 16:05

Helst köper man dom ju i par för att man ska veta att det fungerar, men är det bara samma modell/märke så "ska" det fungera. Men, det är inte säkert att dom faktiskt fungerar ihop, isåfall är dom trasiga.
Har själv haft det att minnen fungerar bra själv men så fort man sätter ihop dom i DualChannel, vilket många nya datorewr använder, så fungerar det inte. Jag har fått bytt varje gång.

Finns det någon anledning (förutom att de är trasiga) att de inte skulle fungera ihop när det är samma tillverkare och modell?

Det är för övrigt två Corsair VSA1GSDS667D2-minnen jag köpt och inte Crucial som jag råkade skriva i mitt första inlägg.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-06-08 08:53

Om två exakt lika minnen inte fungerar ihop, DualChannel, så är dom enligt mer trasiga.
Men alla försäljare går nog inte med på det.

Det finns olika orsaker till att det inte alltd fungerar. Det kan vara olika CL värden på minnena som kan orsaka instabilitet. Det kan vara olika komponent val som gör att det inte fungerar och om det är billiga minnen så är det oftast undermåliga komponenter som gör att det blir instabilt eller att det inte fungerar alls.

Personligen köper jag minnen som jag vet är testade med modelen som jag vill uppgradera. Majoriteten av tillverkare och distributörer testar aldrig minnena på olika maskiner, FMCC gör det. http://www.fmcc.se/

1
Bevaka tråden