Räntefritt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon butik i Sverige som säljer Macar på 12 månaders avbetalning räntefritt?

Är det någon som INTE gör det?

Ja AppleStore t.ex.

Sunkit att man inte kan få studentrabatten och räntefri 12månaders.

Det borde vara förbjudet att kalla den typen av finansiering för räntefri; för det är den då verkligen inte.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-06 18:17

Jo, det är den visst det. Däremot är den inte avgiftsfri. Däri ligger skillnaden. Ett 12 månaders på 15000:- brukar kosta 295:- i uppläggningsavgift + 25:-/mån. i aviavgift. Summa avgifter: 595:- Ränta: 0:- Men vill man jämföra med andra typer av finansiering, så är den effektiva räntan någonstans runt 7-11% beroende på lånebeloppet.

Vad är skillnaden då? Att man döljer den faktiska räntan och slänger på en massa andra avgifter istället? Ingen lånar ut pengar gratis.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-06 19:40

Jag sa inte att det var någon skillnad. Naturligtvis lånar ingen ut pengar gratis. Men du skrev att den verkligen inte var räntefri, vilket den är. Men nu klyver vi hår. Som jag skrev så ligger kostnaden nästan alltid högre än med ett vanligt lån. Däremot finns det faktiskt 6 månaders helt ränte och avgiftsfria lån, där man betalar in exakt det belopp som man har handlat för. Banken hoppas på att man ska missa, eller dela upp det på längre tid och det är då de tjänar pengar.

En definitionsfråga helt enkelt

Nu ska jag inte sno mer av den här tråden, känns redan som jag dragit iväg diskussionen lite för mycket..

Går det att hitta nån som ger 12 månader räntefritt.
Låg uppläggningsavgift. (150kr?)
Ingen aviavgift. (Eller max 20kr)
Samt möjlighet att pröjsa allt om man känner för det.

Tro...?

Chaosstar: Applestore är inte en butik, men räntefritt är en sådan typ av finansiering som i stort sett varenda butik som säljer Mac kan erbjuda. Tex PC City där jag handlat min, visserligen på leasing, men de har även räntefritt för privatpersoner och leasing eller hyra för företag. Kan rekommendera en mycket trevlig tjej på PC City i Barkarby (Järfälla) som heter Marina.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-06 21:58

Kristofer: Tråden drar väl inte iväg. Den handlar ju om räntefritt, vilket vi diskuterar

Jag skulle tro att GE, eller Handelsbanken har 295:- i uppläggning samt 25:- i aviavgift. Det är nog det lägsta. På 12 månader ger det en avgift på 600:- Lånar man 10000 til en MacBook, så blir avgifterna således 6%.

Alla "räntefria" lån tror jag man kan slutbetala närsomhelst.

Man får kanske låna av sitt sparkonto istället.
Fast då man gör det brukar diskmaskinen gå veckan efter eller liknande.

Får se hur jag gör, studentrabatten är fin också synd at Apple avbröt försöket med studentrabatt i utvalda mac-butiker, köpte PowerMacar hos Kullander med studentpris för några år sedan. Tror Apple stod för 5 % och Kullander för 5 % eller hur det var upplagt, men försöket las ner sedan.

1
Bevaka tråden