Krånglig inloggning med Mecenat

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har det gjort nån slags säkerhetsåtgärder för Mecenat på sistonde för att det hela missbrukats eller nåt?

Idag hjälpte jag min syster beställa via Mecenat.och det var en inloggningsprocess utan dess like.

Först har man kortnumret och lösenordet och loggar in med. Sen ska man slå in sitt mobilnummer för att få en kod som skickas via SMS. Sen tar man koden och loggar in igen, då skickas ett mail man ska bekräfta. Sen kan man komma åt länken till Applestore och handla.

För mig är detta ingen jätteproblem men min syster är inte den mest tekniska människan i världen och hon blev lite osäker på hela proceduren för det dröjde säkert nån timme innan mailet som måste bekräftas kom.

Tidigare var det bara kortnummer och kod som behövdes. Vad har hänt sen dess? Jag är mest nyfiken.

En gissning är ju att de vill ha mobilnummer och mailadress att skicka reklam till. Har för mig de förbehåller sig rätten att göra det med det där avtalet man måste godkänna. Har dock bara fått reklam via mail hittills vad jag kan minnas.

Vilket var därför som jag ringde dem och bad dem att aktivera mitt kort utan att ge bort mobil nummret.

• Medlem
  • 2007-06-06 23:07

Det finns naturligtvis flera anledningen till att vi har en aktiveringsrutin:
- Främst för att försöka säkerställa att det verkligen är personen som skall ha ett CSN- eller Mecenatkort som verkligen aktiverar sitt kort. Om någon har fått tag på ett kort som inte är hans eller hennes så borde de inte vilja uppge både en fungerande mailadress och ett telefonnummer.

- Sedan är det flera företag som för att ge studentrabatt kräver en strikt verifiering för att överhuvudtaget ge en studentrabatt alls. De tar av sin marginal för att ge ett lägre pris till en grupp som förhoppningsvis blir lojal och fortsätter handla även efter de är studenter, då vill de att det bara är studenter som kan utnyttja rabatten.

- Vidare så finansierar vi hela verksamheten med att arbeta fram studentrabatter (inte alltid så självklart för alla företag), producera kort och skicka ut dem till er studenter utan att det kostar er eller studentkårerna något och då måste företagen som står bakom studentrabatterna betala detta. Därför behöver vi ju kunna kommunicera ut nya erbjudanden till så många studenter som möjligt för att hitta dem som är intresserade av just den specifika studentrabatten,använder den och rabattgivaren blir glad över en ny student som kund.

Sedan håller vi på att titta över rutinerna för aktivering för att se hur vi kan göra dem smidigare.

Detta har diskuterats i denna tråden innan.

Vi har inte använt SMS som kommunikation i någon större utsträckning så ge oss gärna lite tips om vilken typ av studentrabatter vi kan kommunicera via SMS.

Som alltid är vi glada över tips, idéer och förslag.

Måns Thuresson
Mecenat (CSN- och Mecenatkortet)
mans.thuresson@mecenat.se

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-06 23:13

Det är aktiveringsproceduren som kanske är svår, men när man väl gjort det (och det gjorde jag på en gång) så är ju allting jättesmidigt. Jag har CSN-kort och är helnöjd.

Nu tänker jag halvkapa den här tråden lite, får be om ursäkt för det.
Är det inte dags att Klickback och Mecenat fungerar tillsammans snart?

1
Bevaka tråden