Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Pro lanserade

Tråden skapades och har fått 287 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kekkster:

Adrian, bara så man inte gör bort sig... i vilken kategori skulle man kunna tänkas skapa en sådan tråd?

Precis som Sidde skrev så passar MacBook Pro-forumet perfekt. Men jag tog saken i egna händer och skapade tråden nu åt er:

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-06-06 10:13
Ursprungligen av Adrian B:

Precis som Sidde skrev så passar MacBook Pro-forumet perfekt. Men jag tog saken i egna händer och skapade tråden nu åt er:

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (jun -07)

HAHAHA... det är bra! Skulle precis skapa en.. thanks!

Jag förväntar mig lite bilder och en kort granskning av maskinerna till 99mac när ni fått burkarna

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-05 21:17

Fortfarande rätt snålt med videominne!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-05 21:27
Ursprungligen av xerent:

Fortfarande rätt snålt med videominne!

Ord som de säger!

Min kommentar bor här: http://www.99.se/1288129-post22.html

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 22:49

Går det att byta hårddisken i efterhand på dessa modeller? Kom på att det var dumt att snika på disken isf...

Satans skit, fick precis mail från jobbet om att min nya MBP 15" (den dyrare 15-tummaren) levererades igår. Dvs, jag fick den gamla _en dag_ innan den nya släpptes. Någon som vet om det finns någon möjlighet att få byta ut den om inte förpackningen är bruten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-05 23:51
Ursprungligen av bewing77:

Satans skit, fick precis mail från jobbet om att min nya MBP 15" (den dyrare 15-tummaren) levererades igår. Dvs, jag fick den gamla _en dag_ innan den nya släpptes. Någon som vet om det finns någon möjlighet att få byta ut den om inte förpackningen är bruten?

Klart det går, prata med Apple, säg att du vill häva köpet, skicka tillbaka den och beställ en ny när pengarna kommit tillbaka. Solklart fall om du inte öppnar den. Inte hundra hur det är annars.

Ursprungligen av acke:

Klart det går, prata med Apple, säg att du vill häva köpet, skicka tillbaka den och beställ en ny när pengarna kommit tillbaka. Solklart fall om du inte öppnar den. Inte hundra hur det är annars.

Japp, om de bjäbbar emot så hänvisa till distansköpslagstiftningen som ger dig 14 dagars ovillkorlig ångerrätt för obruten förpackning

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 00:57
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Japp, om de bjäbbar emot så hänvisa till distansköpslagstiftningen som ger dig 14 dagars ovillkorlig ångerrätt för obruten förpackning

Som jag uppfattar det är det inte han som person utan företaget som köpt datorn, gäller samma lagar då?

Hur som helst, snacka med Apple.

Ursprungligen av acke:

Klart det går, prata med Apple, säg att du vill häva köpet, skicka tillbaka den och beställ en ny när pengarna kommit tillbaka. Solklart fall om du inte öppnar den. Inte hundra hur det är annars.

Jaaa.. det gick. Nästa vecka får jag min alldeles blanka och fina nya MBP. Bäst av allt är att jag inte behöver betala ett öre för den

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 15:35

edit: Oj, det var ju härifrån den var länkad, flåt.

Ny skärm..

http://www.cybertheater.com/lg-philips-lp154wp2-154-inch-tft-display/
http://publish.it168.com/2007/0210/20070210045403.shtml
LG Philips LP154WP2

Men jag kan verkligen förstå varför någon störde sig på betraktningsvinklarna/färgerna sett ur lite taskig vinkel:
1440 x 900 resolution, 16ms response time, 500:1 contrast ratio, 45% color gamut, 120 degrees visibility angle and 300 cd/m2 brightness.

Vad betyder color gamut? Är det skapligt eller sämst?

Apple:
"15.4-inch (diagonal) TFT display with support for millions of colours"

Tillverkaren:

Varför kan de bara inte stå för vad det är? En vanlig jävla skit-TFT
18 bit färger är ju lite B, men vanligt. 16ms responstid på en TN-panel om det nu är det är ju tokigt högt, varför är det så högt? 120/110 graders betraktningsvinkel är ju så grymt dåligt att Apple inte ens vågar nämna det i specarna...

Vore ju schysst om de kunde klämt i en sIPA eller vafasiken de nu heter, minns inte, sådan med 24bit färger och 178 graders betraktningsvinkel osv, svindyra är de, typ dubbelt så dyr som en vanlig, men om det nu skall vara pro och för grafikanvändning så skall det väl va!? En bra skärm (fast stationär då) är jag villig att betala rätt mycket för, det är ju något man faktiskt har nytta av, till skillnad mot en snabbare CPU ;D

Senast redigerat 2007-06-06 15:52
Ursprungligen av Hagge:

Varför kan de bara inte stå för vad det är? En vanlig jävla skit-TFT

Ursprungligen av zulee:

Lite gårdagens teknik med TN-panel och 16ms men annars rätt trevlig uppgradering..

I recension nämnd ovan verkar denna "skit-TFT" med "gårdagens teknik" vara rätt uppskattad:

...the screen is without a doubt the best i've ever seen on a laptop, and better than a lot of desktop monitors I use.

Ursprungligen av Hagge:

120/110 graders betraktningsvinkel är ju så grymt dåligt att Apple inte ens vågar nämna det i specarna...

Från recensionen:

Very impressive viewing angles from the side

[...]

Vertical angles are better than I expected as well

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-07 15:02
Ursprungligen av Adrian B:

I recension nämnd ovan verkar denna "skit-TFT" med "gårdagens teknik" vara rätt uppskattad:

...the screen is without a doubt the best i've ever seen on a laptop, and better than a lot of desktop monitors I use.

Från recensionen:

Very impressive viewing angles from the side

[...]

Vertical angles are better than I expected as well

Ja, på macrumors har folk redan sagt att 16ms och TN visst är vanligt på laptops, så den kanske är bra för att vara en skärm på en laptop, men själv kör jag ju CRT fortfarande och att köpa en TN-panel till en stationär lockar inte, däremot har ju Nec en schysst skärm men den kostar väl runt 6000kr så den är lite för dyr för mig, typ dubbla mot en viewsonic eller så med ok panel även om den inte är lika bra.

Klart det finns jättemånga platta desktopskärmar som suger, men det är ju inte det jag vill ha som referens, jag vill ju ha en skärm med jättebra färger och betraktningsvinklar osv, men nu verkar det ju inte finnas sådana för laptops så det är kanske inte så intressant =P

Ursprungligen av Hagge:

Ja, på macrumors har folk redan sagt att 16ms och TN visst är vanligt på laptops, så den kanske är bra för att vara en skärm på en laptop

Jo precis, man kan ju bara jämföra med andra bärbara. Att jämföra med stationära skärmar blir orättvist, det vore som att gå i taket över att prestandan i en MacBook Pro är sämre än i en Mac Pro.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-06-07 17:34
Ursprungligen av Adrian B:

Jo precis, man kan ju bara jämföra med andra bärbara. Att jämföra med stationära skärmar blir orättvist, det vore som att gå i taket över att prestandan i en MacBook Pro är sämre än i en Mac Pro.

Det är fortfarande snålt att använda en TN panel med något så nytt som LED-belysning, vare sig det handlar om Stationära eller bärbara.. Att det sedan är det "vanliga" bland andra bärbara har inget med saken att göra.

Ursprungligen av zulee:

Det är fortfarande snålt att använda en TN panel med något så nytt som LED-belysning, vare sig det handlar om Stationära eller bärbara.. Att det sedan är det "vanliga" bland andra bärbara har inget med saken att göra.

Jag är inte insatt i tekniken, vad är det som är så dåligt och vilka bärbara har bättre paneler?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-07 23:44
Ursprungligen av Adrian B:

Jo precis, man kan ju bara jämföra med andra bärbara. Att jämföra med stationära skärmar blir orättvist, det vore som att gå i taket över att prestandan i en MacBook Pro är sämre än i en Mac Pro.

Jo, det är säkert sant, men i vilket fall som helst så dominerar ju CRT fortfarande när det gäller bildkvalite, och TFT-paneler för gamers, om än mycket långsamma sådana dessutom, verkar ju som ett lite olyckligt val till en dator för grafikfolk, vilket väl många av de som köper professionella macar använder dem till?

Ursprungligen av Sidde:

Nej, nu är du helt fel ute. Apple är först ut med 15" LED. Innan finns det bara mindre LED-displayer såsom 13.3" osv. Jag har inte sagt något om OLED, skärpning nu gosse.
Vad har LG med det hela att göra, bara för att de är tillverkare betyder inte att de använder dessa. LG använder inte 15" LED i sina laptops ännu, ingen annan gör det heller förutom Apple.

Asus kan mycket väl ha en laptop med det kan jag tänka mig, de tillverkar macarna också och många utav deras datorer är identiska komponenter med Apples. 8400 är INTE 8600, så det hör inte hit. Min mamma har ett 5200 också, men det har inget med 8600an att göra

Men jag svarade ditt inlägg om att Apple är som alla andra, och visst, de är väldigt lika, men de har tydligen nyare komponenter än de andra. Bara någon har hunnit före tydligen medan resterande industirn är efter. Alltså inte som alla andra, utan de tar täten.

Nej, jag vet att du inte sade oled, men jag förstod inte vad mindre skärmar hade med något att göra så jag tänkte om du menade på typ mp3-spelare o dylikt ;/. Dell har ju iaf utannonserat en dator med LED-belysning, om den är släppt eller inte vet jag inte. Om det finns på 13.3" är det ju lite skumt att de inte hamnade i Macbooken nyss, kanske en kostnadsfråga?
Eftersom LG gjorde dem antar jag att de finns allmänt tillgängliga och att någon annan kunde använda dem, om någon gör det eller inte har jag ju ingen koll på.
Nej, jag vet att det inte är det, men jag tror båda serierna lanserades samtidigt, någon mer dator har säkert 8600M GT, folk tog ju drivrutinerna ifrån Asus nu tills bootcamp 1.3 lanserades nyligen. Jag har naturligtvis inte surfat runt på varenda tillverkares websida, kunde inte bry mig mindre om vad de har eller inte och om Apple är först eller inte.
Tja, Apple passar väl på att uppgradera när det passar sig. Men om vi skall vara sådana så fanns väl X1800 när X1600 satt i förra versionen, och Macbooken hamnade ju efter andra Santa Rosa laptops, och så, så det är ju inte något Apple alltid gör. Däremot passade det sig väl med en uppdatering just nu.

Ursprungligen av zulee:

Det är fortfarande snålt att använda en TN panel med något så nytt som LED-belysning, vare sig det handlar om Stationära eller bärbara.. Att det sedan är det "vanliga" bland andra bärbara har inget med saken att göra.

Finns det andra för bärbara eller inte? Är de klumpigare eller inte? Jag ser inte varför det inte skulle finnas eller vara klumpigare men vad vet jag.

Ursprungligen av Capeman:

Eh, vilket Sweclockers besöker du? Trådar om OS X på icke-Applehårdvara låses snabbare än kvickt på Swec.

Jag menade strul med OS X i största allmänhet, hårdvaran det körs på är väl rätt ointressant.

Exempel på saker som jag inte gillar:
Inga thumbnails i finder, omöjligt att sortera efter datum eller dylikt i kolumnvyn.

Savedialoger som bara låter mig spara på en "enhet"/genväg utan att fråga vilken katalog eller så.

Att safari så fort tar nästan all cpu, vet inte om det beror på att det kör flash i tabbar som inte visas eller varför, Opera gör det inte.
Safari kraschar rätt ofta.
Att man lätt kommer åt command-q i Safari när man skall stänga en tab med command-w och vips försvann allt man hade öppet utan att få en förfrågan om det.

Att ingen SIP-klient verkar fungera!?! Är det något speciellt med micar och macar eller vad är det?
X-lite påstås dö efter varje samtal och att de inte kommer fixa det, här dör det inte efter varje samtal men ibland när man skall ringa upp, ibland mitt under samtal, osv.
SJPhone dör oregelbundet med.
Xmeeting med.
Gizmo project fungerade väl bäst tror jag, men det kanske dog också.
När vilken det nu är av dem, x-lite? dör brukar den dessutom dra med sig Safari i graven ibland, varför det?

Nu vet jag ju inte hur mycket av det där som är relaterat till att det är ett hack.. Men antagligen inget eller bara ljudsakerna.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är inte insatt i tekniken, vad är det som är så dåligt och vilka bärbara har bättre paneler?

Det är väl typ sådan här man vill ha:
http://www.nec-display-solutions.com/coremedia/generator/index,realm=Products__Details__Main,spec=x__uk__en,docId=146180,group=all
a-IPS, eller något? Hittar inte Viewsonicen men tror det heter något i stil med MWA eller något på den.

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

TN + Film
The 'TN (Twisted Nematic) + Film' display is the most common consumer display type, due to its low production cost and wide development. The pixel response time on modern TN panels is sufficiently fast to most users to avoid the shadow-trail and ghosting artifacts that were a cause for complaint in the past.
The TN display suffers from limited viewing angles, especially in the vertical direction, and most are unable to display the full 16.7 million colors (24-bit truecolor) available from modern graphics cards. These particular panels, with 6 bits per color channel as opposed to 8, can approach 24-bit color using a dithering method which combines adjacent pixels to simulate the desired shade. They can also use FRC (Frame Rate Control), the less conspicuous of the two. FRC quickly cycles pixels over time to simulate a given shade. These color simulation methods are noticeable to most people and discomforting for some.
Overall, color reproduction and linearity on TN panels is poor. Shortcomings in display color gamut (often referred to as a percentage of the NTSC 1953 color gamut) can also be attributed to backlighting technology. It is not uncommon for displays with CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamps) based lighting to range from 40% to 76% of the NTSC color gamut, whereas displays utilizing white LED backlights may extend past 100% of the NTSC color gamut - a difference quite perceivable by the human eye.

LG-skärmen hade ju 45%.. Stod inte med vilken referens men om mer är bättre så är det kanske lite kasst.

IPS
IPS (In-Plane Switching) was developed by Hitachi in 1996 to improve on the poor viewing angles and color reproduction of TN panels. Most also support true 8-bit color. These improvements came at a loss of response time, which was initially on the order of 50ms. IPS panels were also extremely expensive.
IPS has since been superseded by S-IPS (Super-IPS, Hitachi in 1998), which has all the benefits of IPS technology with the addition of improved pixel refresh timing. Though color reproduction approaches that of CRTs, the contrast ratio remains relatively weak. S-IPS technology is widely used in panel sizes of 20" and above. LG and Philips remain one of the main manufacturers of S-IPS based panels.
AS-IPS - Advanced Super IPS, also developed by Hitachi in 2002, improves substantially on the contrast ratio of traditional S-IPS panels to the point where they are second only to some S-PVAs. AS-IPS is also a term used for NEC displays (e.g. NEC LCD20WGX2) based on S-IPS technology, in this case, developed by LG.Philips.

[b]Den här som sitter i NECen:[b]
A-TW-IPS - Advanced True White IPS, developed by LG.Philips LCD for NEC, is a custom S-IPS panel with a TW (True White) color filter to make white look more natural and to increase color gamut. This is used in professional/photography LCDs.

Det här sitter i Viewsonicskärmen jag tänker på:
MVA

MVA (Multi-domain Vertical Alignment) was originally developed in 1998 by Fujitsu as a compromise between TN and IPS. It achieved fast pixel response (at the time), wide viewing angles, and high contrast at the cost of brightness and color reproduction. Modern MVA panels can offer wide viewing angles (second only to S-IPS technology), good black depth, good color reproduction and depth, and fast response times thanks to the use of RTC technologies.

PVA
PVA (Patterned Vertical Alignment) and S-PVA (Super Patterned Vertical Alignment) are alternative versions of MVA technology offered by Samsung. Developed independently, it suffers from the same problems as MVA, but boasts very high contrast ratios such as 3000:1. Value-oriented PVA panels also use dithering/FRC. S-PVA panels all use true 8-bit color electronics and do not use any color simulation methods. PVA and S-PVA can offer good black depth, wide viewing angles and S-PVA can offer additionally fast response times thanks to modern RTC technologies.

Så sammanfattat är TN billigast och rätt snabba men de har oftast bara 262.000 färger, kassa betraktningsvinklar och dåliga färger.

A-TW-IPS däremot har 16.8 miljoner färger, bra betraktningsvinklar, nästan lika bra färger som CRT, hög kontrast och naturlig vit färg.

MVA var snabba, hade bra betraktningsvinklar och kontrast men dåliga färger och ljusstyrka, men det senare har fixats till, de är väl fortfarande sämre än IPS dock tror jag.
PVA är som MVA men med högre kontrast och alla S-PVA har 16.8 miljoner färger.

Just nu har jag inte koll på priserna på skärmar men det är väl något i stil med att en 20" TN-panel med specar som brukar locka gamers trots att den har sämst bild kanske kostar runt 2000kr, medans en 20" Viewsonic med MVA gick att få för runt 3000kr på Dustin ett tag och den är ju trots allt mycket bättre, även om den inte är bäst.
NECs skärm med A-TW-IPS däremot brukar väl gå på runt 6000kr ... Så den är ju lite dyr.

Men om man nu inte är FPS-gamer och inte behöver det allra snabbaste (om de nu ens är snabbare än de andra) så finns det ju ingen som helst anledning till att köpa en TN-panel. NECen är ju lite dyr så vill man snåla lite är väl en MVA-panel ett bra mellanting.

Vad som finns tillgängligt på bärbara vet jag inte, men som sagt, om nu datorn är tänkt att användas för grafikarbete så är väl få färger, fel färger, kassa betraktningsvinklar osv inte riktigt vad man är ute efter?

Ursprungligen av Hagge:

men i vilket fall som helst så dominerar ju CRT fortfarande när det gäller bildkvalite

Tror det säljs ytterst få CRT-skärmar längre, inte ens till de som värderar bildkvalité högt, dom köper istället högkvalitativa platta skärmar av något slag.

Ursprungligen av Hagge:

Det är väl typ sådan här man vill ha:
http://www.nec-display-solutions.com/coremedia/generator/index,realm=Products__Details__Main,spec=x__uk__en,docId=146180,group=all
a-IPS, eller något? Hittar inte Viewsonicen men tror det heter något i stil med MWA eller något på den.

Men det där är ju fortfarande stationära skärmar så vitt jag kan se, ge exempel på skärmar som går att sätta i en bärbar dator, i rätt storlek och finns tillgängliga i massproduktion sedan en tid tillbaka, annars är diskussionen meningslös. Apple kan bara använda skärmar som fysiskt finns att tillgå.

Och än en gång ett råd i all välmening om du vill att någon ska orka läsa dina inlägg: Frisera ner citaten så mycket du kan, svara på en sak i taget och undvik mastodontinlägg med gigantiska citat från flera olika personer och webbsidor.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-08 10:43
Ursprungligen av Adrian B:

Men det där är ju fortfarande stationära skärmar så vitt jag kan se, ge exempel på skärmar som går att sätta i en bärbar dator, i rätt storlek och finns tillgängliga i massproduktion sedan en tid tillbaka, annars är diskussionen meningslös. Apple kan bara använda skärmar som fysiskt finns att tillgå.

Jo, det senare är förstårligt, jag har inte koll på vad som finns, bara vad jag hade önskat fanns.

Ursprungligen av Solid:

CRT dominerar INTE när det gäller bildkvalitet och så har inte gjort de senaste 4-5 åren då de riktigt bra LCD-skärmarna började komma ut på marknaden.

Ok, kan ju inte påstå att jag är grymt insatt på området, men jag fick uppfattningen att det stämde fortfarande när jag läste wikipediagrejen, men där ser man.
Jag har inte kollat på många skärmar alls, jag är ute alldeles för lite överhuvudtaget, tyvärr kostar väl en bra skärm mycket mer än jag har råd med antar jag? Har du några tips på en vettig 20" som duger för hemmabruk? Den behöver inte vara perfekt, men den behöver kanske inte vara tokoptimerad för spelande och lågt pris.

Ursprungligen av Solid:

Och ge gärna feedback på skärmen!

Tänkte jag inte ens på, är ju möjligt att 1920x1200 17"-aren är en ny modell med.
Verkar ju iaf som att de förr tyckte att 13.3" i macbook och 17" i macbook pro var bättre än 15.4" då den var grynig, men den nya skulle ju ha det problemet fixat iaf, så nu är de väl nöjda med alla.

Ursprungligen av Json_81:

Funderade lite på grafikkortet med 128Mb

1440x900x32 = 41.4Mb

Alltså om man håller sig till skärmens upplösning utan antialiasing borde minnet utan problem räcka till.
Eller tänker jag fel?

Jag vet inte vad du har tänkt att göra? Men om du bara vill visa en bild på skärmen (eller rättare sagt hålla den i minnet, fast det borde väl ändå vara 1440x900x24, eller ((1 440 x 900 x 3) / 1 024) / 1 024 = 3.70788574 MB) så ja.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-08 10:57
Ursprungligen av Hagge:

Jag vet inte vad du har tänkt att göra? Men om du bara vill visa en bild på skärmen (eller rättare sagt hålla den i minnet, fast det borde väl ändå vara 1440x900x24, eller ((1 440 x 900 x 3) / 1 024) / 1 024 = 3.70788574 MB) så ja.

Nej jag vill inte bara visa en bild, men jag vill att den bilden som renderas ska få plats i minnet. Hur fort man kan byta bilden har ju att göra med hastigheten och latenserna på minnet (och gpu'n).
Jag har för mig att jag läst någonstans att man räknar som jag skrev även om det borde vara som du skriver för att få fram MB.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-09 04:33
Ursprungligen av Json_81:

Nej jag vill inte bara visa en bild, men jag vill att den bilden som renderas ska få plats i minnet. Hur fort man kan byta bilden har ju att göra med hastigheten och latenserna på minnet (och gpu'n).
Jag har för mig att jag läst någonstans att man räknar som jag skrev även om det borde vara som du skriver för att få fram MB.

Såvitt jag vet är de sista 8 bitarna alphakanal eller transparens, men det kommer ju inte "synas" på skärmen? Det är ju inget som visas. Men jag tycker att hela grejen är helt ointressant för även om det bara går åt 4MB för att hålla bilden som kommer visas på skärmen så har man ju annat i grafikminnet, bla skärmen som håller på att ritas, med Core Image undansparade fönster, fonter, m.m., om man spelar diverse texturer och eventuellt går det åt en del till medans grafikkortet håller på och utför beräkningar på saker och ting, vet inte o det bara utnyttjar någon form av register då eller om det använder minnet med, rätt kass på vad en gpu sysslar med överhuvudtaget. Men ja, bara för att bilden som visas får plats i 4MB ram kommer ju inte allt man kan tänkas vilja göra på en sådan skärm utnyttja max 4MB ram ..

Ursprungligen av Adrian B:

Skämt åsido, jag tycker det är lite magstarkt att gå ut och såga en ny dator från Apple baserat på att Apple inte använder komponenter man i fantasin hade hoppats skulle finnas, men inte finns.

Men är det verkligen helt annorlunda paneler på laptops då? Varför finns det bara TN? För att ingen efterfrågar något bättre? En laptop är ju oftast dyrare totalt så om det är en lite dyrare skär borde det ju göra mindre skillnad procentuellt än på en desktop. Det finns ju helt klart bättre paneler, frågan är bara om de sitter i någon laptop. Men visst, en extern skärm fungerar ju för grafikanvändning också.

Ursprungligen av Solid:

De skärmar jag använder dagligen ligger på ca 20.000 kr och uppåt så om det är din prisklass kan jag rekommendera Eizo Color Edge CG210 och 211. Annars om man bara är ute efter pixelantal och lågt pris skulle jag tipsa om Viewsonic eller Dell (huh - trodde aldrig jag skulle tipsa om en Dell ).

Dellen brukar väl ha samma panel som Apples cinema display? Så det är väl inte så konstigt, så sämst kan den ju inte vara. Viewsonic hade ju en MVA-panel som gick att köpa för 3000 på dustin som sagt, 20", klurade på att ta den men det var ju inte helt "rätt" typ, men verkar ju mycket bättre än TN åtminstone så borde kanske nöjt mig med det. NEC a-TW-IPS tror jag låg på knappt 6000 eller så ett tag, men senast jag orkade kolla tror jag de kostade mer, typ 7000 eller så, och det är väl lite saftigt för mig =P

Hade jag haft jobb hade det varit en annan femma

Min polare spelar på sin Sony DW2000 eller vad fasiken den heter, 40" 1080p-tv, den lär ju inte vara optimal kanske men han gillar den uppenbarligen.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-09 18:02

Den här killen har 470/635MHz klockning när han kör Q4, 375/502 när han inte kör det:
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=3726081&postcount=101

Jag vet inte vem rob är, antingen någon som hade slöare eller samma kille som ovan, den här personen har i vilket fall som helst samma hastighet, han provade även att överklocka till 525/750 utan någon temperaturhöjning, frågan är iofs om han belastade kortet med?
http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=3729304&postcount=102

Om nu någon mer än jag klurar på att byta disk så finns det benchmarks här som uppdateras då och då:
http://www23.tomshardware.com/storage25.html

Hitachi släpper en ny 7k2-drive som skall vara snabb och inte dra mer ström än vad 5k4 brukar dra:
http://www.hitachigst.com/portal/site/en/template.MAXIMIZE/menuitem.368c8bfe833dee8056fb11f0aac4f0a0/?javax.portlet.tpst=74ef8e8d695bcd876ccf7be1cf4362b4_ws_MX&javax.portlet.prp_74ef8e8d695bcd876ccf7be1cf4362b4_viewID=content&javax.portlet.prp_74ef8e8d695bcd876ccf7be1cf4362b4_docName=20070510_ships_speediest.html&javax.portlet.prp_74ef8e8d695bcd876ccf7be1cf4362b4_folderPath=%2Fhgst%2Faboutus%2Fpress%2Finternal_news%2F&beanID=804390503&viewID=content&javax.portlet.begCacheTok=token&javax.portlet.endCacheTok=token
http://laptoping.com/hitachi-travelstar-7k200.html
Änsålänge sitter den bara i Dell XPS och Alienwares datorer dock, men den kommer väl bli tillgänglig för vanligt folk snart.

http://news.zdnet.co.uk/hardware/0,1000000091,39269295,00.htm
Samsung har släppt en hybriddrive med lite flashminne i också, fördelen med det är att datorn kan stoppa disken och när man sedan vill skriva lite till den bara spara undan det i flashminnet och starta upp och skriva till disken först när flashminnet är fullt med förändringar, jag vet inte om det hjälper något vid läsning dock. I vilket fall som helst kan det ju förbättra batteritiderna något.

Ursprungligen av Hagge:

...jag har inte koll på vad som finns, bara vad jag hade önskat fanns...

Ursprungligen av Hagge:

Jag har inte kollat på många skärmar alls, jag är ute alldeles för lite överhuvudtaget...

Hmm, det påminner mig om något från tidigare i tråden, vem var det som klagade på att folk inte hade koll? Jo, just det:

Ursprungligen av Hagge:

Här tycker jag inte folk verkar ha så mycket koll heller...

Skämt åsido, jag tycker det är lite magstarkt att gå ut och såga en ny dator från Apple baserat på att Apple inte använder komponenter man i fantasin hade hoppats skulle finnas, men inte finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-08 14:52
Ursprungligen av Hagge:

Jag har inte kollat på många skärmar alls, jag är ute alldeles för lite överhuvudtaget, tyvärr kostar väl en bra skärm mycket mer än jag har råd med antar jag? Har du några tips på en vettig 20" som duger för hemmabruk? Den behöver inte vara perfekt, men den behöver kanske inte vara tokoptimerad för spelande och lågt pris.Tänkte jag inte ens på, är ju möjligt att 1920x1200 17"-aren är en ny modell med.

De skärmar jag använder dagligen ligger på ca 20.000 kr och uppåt så om det är din prisklass kan jag rekommendera Eizo Color Edge CG210 och 211. Annars om man bara är ute efter pixelantal och lågt pris skulle jag tipsa om Viewsonic eller Dell (huh - trodde aldrig jag skulle tipsa om en Dell ).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-06-08 19:00

grafikkortet :)

grafikkortet i macen verkar väldigt bra dock

http://www.notebookcheck.com/NVIDIA-GeForce-8600M-GT.3498.0.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-08 09:15
Ursprungligen av Hagge:

...men i vilket fall som helst så dominerar ju CRT fortfarande när det gäller bildkvalite...

Nu ska du nog ta och lugna ner dig lite. Samt inte kasta ur dig allt för mycket osanningar. CRT dominerar INTE när det gäller bildkvalitet och så har inte gjort de senaste 4-5 åren då de riktigt bra LCD-skärmarna började komma ut på marknaden. Sen något år tillbaka, när de första panelerna/skärmarna som kan visa (nästan) hela Adobe RGB 1998 kom ut så är den högsta kvaliteten på LCD-skärmar mil från vad vilken Barco eller annan high-end CRT-skärm någonsin nosat på...

Dags att ändra världsuppfattning! Ut och testa lite LCD-skärmar vetja! Du vänjer dig vid de klara färgerna och den otroliga skärpan efter ett tag!

Studentrabatt klar på nya MacBook Pro via Mecenat

15" MacBook Pro 2,2Ghz 16 195Kr (17 795Kr)
15" MacBook Pro 2,4Ghz 20 695Kr (22 995Kr)
LED -belysning på 15" modellerna
17" MacBook Pro 2,4Ghz 23 395kr (25 995Kr)

Mecenat Apple Store
http://www.mecenat.se/apple

Mvh Jonas

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 01:40

Kollade mer på grafikkretsarna:

8600 GT
http://www.nvidia.com/object/geforce_8600.html
32 stream processors, 540MHz core, 1180MHz shader, 700MHz 128bit 256MB minne.

8600 mobility GT
http://www.nvidia.com/object/geforce_8600M.html
32 stream processors, 475MHz core, 950MHz shader, 700MHz 128bit minne.

Så är ju högst marginell skillnad sett till de specarna, så borde inte vara mycket långsammare än ett riktigt 8600 GT.

8800 GTS har 96, GTX och Ultra 128.

Har för mig att 8600 nästintill var likvärdigt med 7900 så lär räcka finfint hur som helst.

Båda ATIs 2600 för både stationärt (http://ati.amd.com/products/Radeonhd2600/specs.html) och bärbart bruk (http://ati.amd.com/products/MobilityRadeonhd2600/index.html) har 120 stream processors, 2900 har hela 320, men jag har för mig att 2900 (http://ati.amd.com/products/Radeonhd2900/specs.html) inte var särskilt mycket fetare än nvidias 8800 överhuvudtaget så om 320 inte är så mycket bättre än 128 kanske kanske nvidias 32 är rätt dugliga mot atis 120 trots allt. Antar att atis är lägre klockat på något vis då.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-06 05:10

Tyvärr sover jag inte så mycket, iaf inte på rätt tider, så ni får mer spam:
http://www.techreport.com/reviews/2007q2/geforce-8600/index.x?pg=1

Verkar ju vara finfin GPU iaf, i G80 (Nvidia 8800) så är det visst 6 grupper om 16 cpuer i 8800 GTS och 8 grupper om 16 i 8800 GTX och Ultra, iaf gör det att siffrorna stämmer. I G84 som sitteri 8600 är det bara 1 (GS) eller 2 (GT). Nvidia 8800 mobility finns änsålänge inte utan kommer i sommar, naturligtvis kommer den blir snabbare men det är väl den typ av GPU som sitter i de lite tjockare maskinerna som mer desktop replacement än portabla.. (Inte för jag har så mycket emot det, jag kan väl släpa på en större med.)

Så bara 1/3 så många stream processorer som 8800 GTS och 1/4 så många som 8800 GTX och Ultra, dock så har man visst ökat mängden textureringar som varje processor kan utföra till det dubbla, men inte mängden texturfiltreringar, vad nu det betyder i praktiken =P

"If you're attuned to more traditional graphics processors, the G84's 32 stream processors may sound like a lot. After all, the G73 chip in the GeForce 7600 has 12 shader processors and the higher-end G71 has 24. But keep in mind, as I've mentioned, that the G84's SPs are scalar, so they only operate on a single pixel component at once, while the vector units in most GPUs process four components together. One could justifiably argue that the G84's 32 SPs are the equivalent of eight traditional shader units—not very impressive. The G84 is banking on SP clocks that are about twice the typical frequencies of previous-gen GPUs and a more efficient overall architecture."

Så enkel matematik säger att 32/4 = motsvarande 8 shaderenheter, fast dubbelt så snabbt klockade ger motsvarande prestanda som 16 vilket isf borde ge ca 33% bättre prestanda än 7600, hur bra det nu stämmer.

"Beyond the SPs, the G84 has eight raster operators (or ROPs), so it can output a maximum of eight pixels per clock to memory. That doesn't make for impressive pixel fill rate numbers, but it should suffice. Texturing and shading are the more likely constraints these days. The two ROP partitions on the G84 each have a 64-bit path to memory, yielding a combined 128-bit memory interface—a standard-issue config for this class of GPU from Nvidia but only a third the width of the 384-bit memory bus of the G80."

Lite mesigt med 1/3 av minnesbusbredden av ett 8800 ;/

Det här lär ju alla Macmänniskor gilla dock:
"Another improvement over the G80 is the G84's new "VP2" video processing unit, which includes hardware to accelerate more portions of the HD video decoding task. Nvidia says the G84's VP2 has "full acceleration for the entire H.264 decode chain," although such pronouncements are notoriously slippery. H.264 decoding involves many stages, and some chores will almost certainly fall to the CPU. Nonetheless, the G84 has new logic to assist with decoding H.264's context-adaptive encoding schemes and with decryption of 128-bit AES copy-protected content. These abilities will certainly be a welcome addition to this mid-range GPU, which is likely to find its way into systems that lack the CPU horsepower to handle high-def video processing on their own."

H.264 i GPUn, vilket visst inte är tillgängligt på 8800 ens.

"HDCP support is also included, since so many of us fear for the safety of the content we've purchased."

lol.

"So you've heard the spiel on the G84 GPU and the GeForce 8600 lineup, and I know what you're thinking. You're thinking, "That's all well and good, but $149 for a graphics card is kind of steep. What is Apple going to put into its dual-Xeon Mac Pro?" For that, we have the smaller, cheaper G86 GPU."

Huuumor! Och jag gillar den!
Så jävla rätt
Varför sitter det värsta skiten i Mac Pro? Jo visst ja, för att folk köper det ändå, eller betalar svinigt dyrt för uppgraderingar.

"As noted, the 8300 GS and 8400 GS are low-cost products intended for extremely cost-conscious PC makers, while the GeForce 8500 GT at $89 ought to reach down to the very bottom of the retail graphics card market. The 8300 GS will even have its VP2 video processing logic disabled to underscore its bargain-bin status."

8500 GT har 16 stream processorer klockade i 450MHz core, 900 MHz shader och 400MHz minne, OEM-modellerna har samma klockfrekvenser men bara 64 bit minnesbuss och snikmodellen deluxe 8300GS saknar H.264-delen.

Stationära modellen i BF2142 och HF2:
http://www.techreport.com/reviews/2007q2/geforce-8600/index.x?pg=6
1600x1200, 4x AA + 16x aniso BF 2142: 25.4 fps avg.
1600x1200, 4x AA + 16x aniso HDR HF2: Episode 1: 44.9 fps avg.

Supreme commander är ett spel jag vill spela:
http://www.techreport.com/reviews/2007q2/geforce-8600/index.x?pg=5
1600x1200, 4x AA high quality SC: 14 fps, ouch...
1280x1024, 4x AA high quality SC: 19.1 avg fps, spelbart antar jag, även om det gick ner till 6.8..

Stationära modellen fixar 5034 3dmark06 i 1280x1024.

Verkar ju helt ok iaf, för de som oroar sig över grafikminnet:
Supreme Commanders systemkrav:
1.8 GHz processor, 512 MB RAM, 128 video RAM.
(3 GHz processor, 1 GB RAM, Nvidia 6800/ATI X800XL/ATI X1300 eller bättre.)

Crysis systemkrav:
2.8 GHz processor, 768/1024 MB RAM, Nvidia 6200/ATI X1300.
(Dual core, 1.5 GB RAM, Nvidia 7600/ATI X1600 PRO.)

Company of Heroes systemkrav:
2 GHz processor, 512MB RAM, 64MB video RAM.
(3 GHz processor, 1GB ram, 256MB video RAM.)

Så Macbook Pron borde väl klara recommended på de där iaf.
Graphics: Nvidia 6200 or ATI X1300 - Shader Model 2.0

Senast redigerat 2007-06-06 05:31
Bevaka tråden