Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vektorgrafik från Illustrator till Powerpoint?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-06-05 14:12

Hej!

Har en del ikoner/symboler i ett illustratordokument som jag skulle vulja få in i en powerpointmall, gärna alla på en och samma powerpointsida så att den som använder sig av mallen enkelt kan välja de symboler han/hon vill ha.

Problemet är att jag inte vet vilket format Powerpoint vill ha. Drar jag bara över symbolen från Illustrator till Powerpoint ser det löjligt kasst ut.

Behöver jag tillägga att denna mall ska användas av Windows-användare.. annars hade Keynote varit ett självklart val..

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-06-05 17:28

Testa att spara i Windows Metafile Format , WMF, det brukar funka bra och är vektorbaserad.

  • Medlem
  • 2007-06-12 14:54

Tack, har testat att spara som wmf från Illustrator CS 2 men när jag ändrar storleken i powerpoint ser den bitmappad ut. Enormt frustrerande. När jag öppnar den omodifierade wmf-filen i Illustrator är det samma resultat, den verkar inte vara vektoriserad trots allt? Cirkeln blir som bitmappad och texten ser ut som en misslyckad live trace..

Har testat allt från pdf och eps till emf och wmf men Powerpoint verkar inte klara något av dem.

Se wmf vs eps nedan.

Prova "Save for Microsoft Office" i Filmenyn i Illustrator (CS2) och välj infoga bild i Powerpoint. Brukar funka bra i Word och excel i alla fall. Bilden blir i och för sig inte vektorbaserad längre (PNG) men upplösningen blir tillräckligt bra, tycker jag.

/Marcus

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-06-20 18:56

Jo, wmf är ett vektorformat (Microsofts version av EPS). Problemet med wmf är att previewbilden är bitmappad med dålig upplösning och det är previewbilden som PowerPoint använder sig av.
Till skrivare blir det snyggt.

1
Bevaka tråden