Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacPro som luktar illa...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en ny MacPro med ATI X1900-kortet. Dator pyser ur sig en odör som jag trodde hade med någon inbränning att göra, men nu har jag haft den en vecka och lukten avtar inte. Den luktar fis helt enkelt!

Är det ett känt problem på MacPro eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-04 20:37

Mac luktar väl allmänt illa .. päcä luktar göttt

Om det skulle duga att kalla det för fotsvett så är du inte ensam -> http://www.99.se/1282452-post18.html

Som tur är har de två Mac Pro vi har på jobbet varit luktfria sedan vi köpte in dem för ett drygt halvår sedan.

Nog för att Apple har provat på att göra allt ifrån snorgöna till blommiga datorer, men att göra dem med olika odörer låter lite väl magstarkt. Vilken Mac skulle du föredra; Mac Fotsvett eller Mac Fis?

Har ni någonsin luktat på en LaCie låda? Speciellt dom som används för hårddiskar som varit på reparation? Det är helt otroligt - man tror att någon har spytt i kartongen. Förstår inte hur det går till. Ett par återförsäljare brukar skoja om kartongerna och lura kunderna att lukta i dom

Kanske en död råtta som ligger och stinker..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-06-04 22:51

Min luktar bara varm... Kanske får ta ut den ur skåpet.. En inte helt hälsosam placering, men enligt tempgivarna ligger den runt 35 grader, förutom minnesbankarna, som ligger runt 60.

Okej..kör man in näsan i grillen, så luktar det en del

Sökte på engelska termen "macpro bad smell" och ser att problemet är känt sen tidigare.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=962025

Ursprungligen av Anders Täpp:

Har en ny MacPro med ATI X1900-kortet. Dator pyser ur sig en odör som jag trodde hade med någon inbränning att göra, men nu har jag haft den en vecka och lukten avtar inte. Den luktar fis helt enkelt!

Uppvärmd plast avger ju gaser så du är nog inte så långt från sanningen...

Oturligt!
Min har en underbar doft av ny mac

Från trådarna:

"On the recommendation of a second level tech, I took it to a nearby Authorized Service Center to be checked out before they declared it DOA. They guy in the service center said that every Mac Pro he has set up has the smell at first, so it appears to be normal in his experience. He thinks it is caused by a protective resin coating on the RAM PCB's and/or RAM riser card PCB's and should diminish over time as it burns away. It's been about 3 1/2 weeks now and the smell has almost totally gone, though I still get a whiff every now and then."

Hittade även detta:

"The repair shop just rang me and said that the smell comes from a chip with heatsink on the logic board and that this chip seems to be overheating. They have ordered a new logic board.

This is interesting insofar as all smelly macs that I have read about had the power supply unit replaced.

"

Håll oss uppdaterade!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-06 16:29

Haha, kul att det är andra, och att det är bekräftat att dom luktar illa!

http://www.99.se/ibook-macbook/217608-hur-ska-hantera-min-helt-nya-macbook.html?

18:e inlägget i den där posten var ett svar ifrån mig, för dryga 2 veckor sen om vad jag tyckte och tänkte om macpro'n odör.

Min luktar också men jag hoppas på att det försvinner efter några dagar!

1
Bevaka tråden