Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur göra med användarkonton?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-04 19:45

Hej

Jag har använt mitt adminkonto ganska länge nu. Personligen har jag inga problem med det men jag vet att vissa inte tycker man ska använda det. Men har alltid gjort det både i OS X och i windows.

Men nu när man sitter med en Mac och har många polare som inte har en aning om hur, vad eller varför man kör mac så är det nog risk för vissa saker kommer att hända.

Så jag började leka lite med fler konton, och upptäckte att det funkar ju så som jag har velat att det ska göra i windows i flera år. Man får verkligen en helt annan "dator" kommer inte åt något av vad dem andra användarna håller på med. MEN ett problem, hur gör man med alla filer man VILL att andra användare ska komma åt. De behöver inte kunna skriva men jag vill gärna kunna spela upp t.ex. min musik hos andra användare också. Hur göra?

Har sett att man kan ge tillåtelse för vissa program etc. Men just filer är lite konstigt. Går det att lösa?

Det finns en delad mapp under användare. Allt i den mappen kommer alla konton åt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-06-04 21:25

Vilket då innebär att jag får lägga all min musik i den mappen? Fast jag kan visserligen flytta över det till min vanliga användare då, om jag inte vill köra admin då längre.

Men kan inte admin komma åt alla andra användares mappar på något sätt?

Ursprungligen av Kajan:

Men kan inte admin komma åt alla andra användares mappar på något sätt?

Nej riktigt så roligt ska vi inte ha. Admin kan radera en användare, återställa borttappade lösenord men inte tjuvkika på innehållet i mapparna.

Behörigheterna i OSX är ganska hårt styrda vilket också hjälper till att göra OSX till det säkraste operativsystemet.

1
Bevaka tråden