Dålig disk i iBook?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-04 16:18

Min son har en iBook G4 1 gHz som omfattades av serviceprogrammet som fanns ett tag och fick logiken utbytt. Lite senare bytte jag ut hårddisken i den till en 100 GB Toshiba-disk. Den gick bra ett tag men började konstra sig sen.
Har man använt datorn ett tag så slutar den svara på musplattan.
Den blir seg och visar badbollar långa stunder, kommandona man utför under tiden som den badbollar sig utför den senare när den vaknar igen, i rask följd. Det är inte styrplattan, för det blir likadant med inkopplad USB-mus.
Fenomenet visar sig om den varit avstängd ett tag och om man använt den ca 10-15 minuter.
Det tickar om hårddisken då också, ett rytmiskt, men inte påfallande högt tickande. Det hörs inte när den går som den ska.
Jag har försökt att starta den på en annan FW-disk med OS X och Skivverktyg samt Disk Warrior på, men då kan de programmen inte ta bort den interna disken från Skrivbordet för att den är "upptagen". Det är den inte, för inga program på den är öppna.
Kan alltså inte utföra en sanering eller test av den.

Skumt va?
Vad tror ni? Är det logiken igen (ingen garanti kvar), eller är det hårddisken som larvar sig?

Har du lagt Diskwarrior i Verktygsmappen?
Upptäckte att där skulle den ligga..
Att du inte kan nå den andra disken med Skivverktyg eller Diskwarrior kan bero på att du har några program igång, eller aktiverade.
Märkte att programmet Owerflow jag har inte fick vara igång, samt Main menu.
När jag släckte dem så nådde jag den min interna disk från den externa

Kolla i Aktivitetskontroll om något rullar..

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-04 22:41

Har kollat. DW ligger i verktygsmappen, Skivverktyg kan inget göra heller.
Jag når disken, men vare sig Skivverktyg eller DW kan "unmounta" den, trots att inget alls är igång på den.

Hade problemet med att disken inte kunde tas bort, och jag löste det...försöker komma på vad det var mer...löste det av en slump...och det var några "idiotprogram" som hindrade borttagningen.
Rensa rubbet i Startobjekt. (skriv upp vilka du har där om du vill återföra dem)

Försök sedan med Skivverktyg igen, lyckas det så kan även DiskWarrior sedan

• Medlem
  • International user
  • 2007-06-05 12:19
Ursprungligen av Pocahontas:

Hade problemet med att disken inte kunde tas bort, och jag löste det...försöker komma på vad det var mer...löste det av en slump...och det var några "idiotprogram" som hindrade borttagningen.
Rensa rubbet i Startobjekt. (skriv upp vilka du har där om du vill återföra dem)

Försök sedan med Skivverktyg igen, lyckas det så kan även DiskWarrior sedan

Disken är nyformatterad och inget extra tjafs finns på den. Det går inte att "unmounta" den när man startar på annan startskiva.

1
Bevaka tråden