Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne från Apple vs från Macoteket?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Är det nån skillnad på minnena från Apple Store och de minnen som Macoteket säljer till Mac Pro?

//

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 21:41

Ja! Apple har kända märken t ex Samsung. Macoteket har ofta mindre kända märken. Så har det varit de gånger jag har köpt minnen, vilket jag gjort både flera gånger både från Apple och från Macoteket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-30 22:29
Ursprungligen av imported_Zelle:

Tja!

Är det nån skillnad på minnena från Apple Store och de minnen som Macoteket säljer till Mac Pro?

//

Wennerholmen här på 99.se har bra pris på samsung-minnen tilll Mac Pro. Bra och snabb service. Har beställt av honom själv. Kolla denna tråd: http://www.99.se/mac-saeljes/215825-nya-minnen-till-macpro.html

Tack för infot.

Är det märkbar skillnad på minnena från Macoteket och Samsung minnen från Wennerholmen?

//

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-30 23:45
Ursprungligen av imported_Zelle:

Tack för infot.

Är det märkbar skillnad på minnena från Macoteket och Samsung minnen från Wennerholmen?

//

Ja, mitt inlägg var egentligen inte svar på din orginalfråga. Men de minnen som säljs för mac pro där, står det inte vem som tillverkat minnena. Och då vet man inte vad för märke man köper. Men samsung kan du lita på. Livstidsgaranti också. Det är det inte på de omärkta minnena som säljs för mac pro från macoteket.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, mitt inlägg var egentligen inte svar på din orginalfråga. Men de minnen som säljs för mac pro där, står det inte vem som tillverkat minnena. Och då vet man inte vad för märke man köper. Men samsung kan du lita på. Livstidsgaranti också. Det är det inte på de omärkta minnena som säljs för mac pro från macoteket.

Ok - tack för info.
Liten fundering, vad kör man i - 32 eller 64 bitar?
Läste i senaste Mac World att iMac/Macbook/Macbook Pro max kan hantera 4gb, hur fungerar det för Mac Pro och OS-X / XP?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-31 08:43
Ursprungligen av imported_Zelle:

Ok - tack för info.
Liten fundering, vad kör man i - 32 eller 64 bitar?
Läste i senaste Mac World att iMac/Macbook/Macbook Pro max kan hantera 4gb, hur fungerar det för Mac Pro och OS-X / XP?

OS X kan hanteramassor med RAM, men iMac/MacBook/MBP klarar väl bara tre GB i sig (hårdvarubegränsningar)

MacPro klarar 16GB, ska du köra XP eller Vista så måste du ha 64-bitars versionen, annars är begränsningen 3GB (med lite tweakande). Men kör du 64-bitars, så får du tillgång till allt du sätter i.

  • Medlem
  • 2007-05-31 09:18
Ursprungligen av Jeppe_E:

OS X kan hanteramassor med RAM, men iMac/MacBook/MBP klarar väl bara tre GB i sig (hårdvarubegränsningar)

MacPro klarar 16GB, ska du köra XP eller Vista så måste du ha 64-bitars versionen, annars är begränsningen 3GB (med lite tweakande). Men kör du 64-bitars, så får du tillgång till allt du sätter i.

MacPro klarar 32gb, bara köpa 4 såna här: http://www.crucial.com/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=1626055CA5CA7304

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-31 11:52
Ursprungligen av see:

MacPro klarar 32gb, bara köpa 4 såna här: http://www.crucial.com/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=1626055CA5CA7304

Lysande.... springer och köper medetsamma. Antog att moderkortet inte stödde mer.. Varför har inte applestore det alternativet? Dåligt!

  • Medlem
  • 2007-05-31 13:24
Ursprungligen av Jeppe_E:

Lysande.... springer och köper medetsamma. Antog att moderkortet inte stödde mer.. Varför har inte applestore det alternativet? Dåligt!

jo det är faktiskt dåligt, de minnena fanns inte när jag köpte macpro (då blev det 16gb ram istället, hade blivit 32 annars...)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-31 15:51
Ursprungligen av see:

MacPro klarar 32gb, bara köpa 4 såna här: http://www.crucial.com/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=1626055CA5CA7304

Ojojoj, det kallar jag för minnes-mo-du-ler!!

Tack för all information.

Hur är det med konfigurationen... Sitter idag på 2GB (4x500MB moduler) måste jag hålla mig till 500MB moduler eller kan jag addera till 2x1GB - Totalt 4GB

Kingston minnena från inWarehouse var riktigt bra pris på.

Hämta hem Macktracker så får du info om hur mycket minne din dator klarar fysiskt. Det kan mycket väl vara mer än vad Apple säger.

Är det inte så att inte nog med att minnena är ruggigt mycket dyrare från Apple (ett minne för 2000 från macoteket kan kosta 11000 från apple) dessutom får du samma garanti som för datorn från apple, men livstids granati från macoteket? Kan vara värt att tänka på om det nu stämmer…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-31 06:58
Ursprungligen av Laseranders:

Är det inte så att inte nog med att minnena är ruggigt mycket dyrare från Apple (ett minne för 2000 från macoteket kan kosta 11000 från apple) dessutom får du samma garanti som för datorn från apple, men livstids granati från macoteket? Kan vara värt att tänka på om det nu stämmer…

Om jag inte minns fel, så har jag läst i någon tråd att orginalminnen från Apple är av hög kvalité och har livstids garanti. Men jag håller med om att Apple tar överpriser för minnen. Blir oftast mer ekonomiskt att köpa dem från annan leverantör.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-31 08:38

Själv beställde jag två stycken sådanahär:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1123648
Lika feta kylflänsar som Apple och riktigt bra pris. Funderar på att stoppa i ytterligare två och sälja mina 512:or. Kingston har oxå livstids garanti.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-31 08:48
Ursprungligen av Jeppe_E:

Själv beställde jag två stycken sådanahär:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1123648
Lika feta kylflänsar som Apple och riktigt bra pris. Funderar på att stoppa i ytterligare två och sälja mina 512:or. Kingston har oxå livstids garanti.

Ja, det var ju ett schysst erbjudande som du tipsar om. Kingston är ju känt märke. Bra med lika bra kylflänsar. För de som finns på samsung-minnen till Mac Pro är riktigt bra, har jag läst.

När ni nu nämner "livstidsgaranti", vad betyder det egentligen? Att de håller tills de går sönder? Det var i alla fall det garantin var värd när jag försökte reklamera ett minne som jag uppfattade hade "livstidsgaranti".

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

När ni nu nämner "livstidsgaranti", vad betyder det egentligen? Att de håller tills de går sönder? Det var i alla fall det garantin var värd när jag försökte reklamera ett minne som jag uppfattade hade "livstidsgaranti".

Garantin betyder att minnet inte ska kunna gå sönder vid normal användning, vilket en seriös tillverkare faktiskt ska kunna lämna eftersom halvledare inte slits ut. Får man inte reklamera ett minne med livstidsgaranti tycker jag man ska stå på sig. Vet att åtminstone Kingston har som policy att det aldrig ska vara något tjafs ifall ett av deras minnen gått sönder...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-31 15:40

Ingemar, oftast så kan man bara returnera en vara med livstids garanti till inköpsstället inom normal garantitid (vanligen 1 år). Om man inte får returnera varan till inköpsstället så ska man begära ett RMA-nummer från tillverkaren och skicka till dem. Vanligtvis är ju livstids garanti inte en egens livstid, utan baserar sig på produktens förväntade livslängd. Men med minne bör det väl vara ganska lång tid.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-05-31 20:19

Någon som vet ifal man får med dessa flänsar på minnena från macoteket?
Fattar som att Apple levererar med dessa vad jag hört-
Osäker källa.
http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=12433&stc=1&d=1180635395

1
Bevaka tråden