Apple Care eller Humacs förlängda garanti?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 14:18

Ska nu äntligen byta ut min trötta Dell mot en Macbook och hade tänkt köpa en förra generationens 2,0 med Superdrive för 10.595 kronor på Humac. Hur som helst, de erbjuder en tre-års drulleförsäkring (vilket inte är interessant då jag har hemförsäkring) men som dessutom har tre års förängd garanti. Detta skulle kosta 10% av priset ex moms dvs ca 850 kronor.

Skillnaden gentemot Apple care är som jag förstår det, att det är en självrisk vid skada samt åldersavdrag vid totalhaveri. Jag kan leva med både åldersavdraget och självrisken då det faktiskt skiljer 2000 kronor i pris. Frågan är om man har någon faktiskt nytta av Apples Support? Det förefaller för mig som om det går att få svar på det mesta här på 99mac.:D

Jag vore tacksam för synpunkter.

Vänligen

Johan, som nu äntligen skall bli Mac-ägare efter att ha lurkat på forumet i flera år.

Om inte vännerna på 99.se/mac kan hjälpa dig måste du nog lämna in datorn på en verkstad och då har du ingen nytta av telefonsupport.

Försäkringen verkar dock bara marginellt bättre än hemförsäkringen eftersom den har värdeminskning... vad har du för självrisk på humacs försäkring?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 16:26

Jag tror det var 1.000 kronor. Med den stora skillnaden var att det även var förlängd garanti. Hemförsäkringen täcker ju inte om tex hårddisken eller logikkortet ger upp efter två år. Har man inte AppleCare får man ju bekosta reparationen själv. Jag betalar hellre 850 kronor nu och en självrisk om något (förhoppningsvis mot förmodan) går sönder än 2900 nu.

Jag tror också att om inte 99mac kan lösa problemet lär inte supporten på Apple kunna det heller.

Johan

Ursprungligen av mikotekniko:

Om inte vännerna på 99.se/mac kan hjälpa dig måste du nog lämna in datorn på en verkstad och då har du ingen nytta av telefonsupport.

Värt att nämna är dock att telefonassistansen bara gäller frågor om hur man använder sin Mac och Apple-programvara. Vid garantiärenden kan man naturligtvis ringa Apple även om man inte har telefonassistans.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 09:53

Det blev till slut en MacBook med Humacs förlängda garanti. Den kostade heller ingenting eftersom min kära hustru är student och Humac erbjuder garantin istället för Mecenatrabatten.

Johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-03 11:40

Jag föredrar nog Applecare trots allt. Åldersavdraget kan ju bli avsevärt med tanke på att värdeminskningen på datorer är nästan i klass med bilar.

det är INTE åldersavdrag på humacs allriskförsäkring, det är ju det som är bättre än den vanliga hemförsäkringen (som man dessutom bör dubbelkolla om den täcker datorn å allt som kan hända den)...

humacs har drulle 3år, och garanti de två sista åren, i bägge fallen 1000kr självrisk, första året utnyttjar man ju apples garanti = ingen självrisk.

med tanke på att tex en ibooks skärm kostar 6500 + moms, sen arbetet att byta den 900+moms så är drulleförsäkringen LÄTT värd att investera i.

+ att försäkringen följer datorn, = högre andrahandsvärde!

har en själv (hade apple care på min powerbook)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-12 23:25

Ja, jag tog Humacs försäkring. Det är ju ingenting att tala om när den är gratis med studentrabatt. Om det är så att det inte är något åldersavdrag så är det ju klockrent. Apple Cares telefonsupport kan man ju lätt avstå ifrån.

Johan

Ursprungligen av chuck:

Ja, jag tog Humacs försäkring. Det är ju ingenting att tala om när den är gratis med studentrabatt. Om det är så att det inte är något åldersavdrag så är det ju klockrent. Apple Cares telefonsupport kan man ju lätt avstå ifrån.

Johan

ja man får ju ut ett vettigare svar från em kompis eller närmsta ÅF....

*just nu mycket irriterad över supporten*

1
Bevaka tråden